The Educational Innovation Project INTERCREAMUS. Collective Musical Expression practices in the Music Mention of the Primary Education Degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.22616

Keywords:

Degree in Primary Education Teacher; Educational Innovation Project; Higher Education; Mention in Music; Musical expression

Abstract

The aim of this article is to show the resulting material – understood not as an aesthetic object but as a sample of the consensus reached by the students – of a classroom group experience linked to guided practices in order to demonstrate the implementation of proposals for collective musical expression of a creative type. This project falls within the scope of what Burnard (2012a) defines as proposals of shared responsibility for the search for answers based on the creation of situations of joint reflection. The activity consisted of transforming pre-existing melodic material on a formal, rhythmic, and harmonic level, considering, during the process, a series of simple compositional techniques together with some musical concertation strategies. The experience took place during the 2020/2021 academic year, in the optional subject Collective Musical Expression. Methods of Educational Intervention of the Music Mention of the Primary Education Degree of the University of Cordoba (Spain), within the framework of the collaborative musical performance and creation project InterCreaMUS.

Downloads

Author Biography

Albano García Sánchez, Universidad de Córdoba

Doctor en Ciencias e Historia de la Música por la Universidad de Oviedo y Maestro, especialidad de Educación Musical. Actualmente ejerce como profesor Ayudante Doctor en el Área de Didáctica de la Expresión Musical del Departamento de Educación Artística y Corporal de la Universidad de Córdoba. A lo largo de su carrera profesional ha participado en numerosos congresos y simposios nacionales e internacionales y ha publicado diversos artículos, tanto en el ámbito de la Musicología, profundizando sobre la significación del jesuita Nemesio Otaño en relación con la implantación en España del Motu Proprio y el Franquismo, como en el de la Educación Musical, presentando experiencias de expresión sonora a través del cuento musicado.

References

Acaso, M.; Manzanera, P. (2015). Esto no es una clase. Investigando la educación disruptiva en los contextos educativos formales. Barcelona (España): Fundación Telefónica y Ariel.

Aróstegui, J. L. (2012). El desarrollo creativo en Educación Musical: del genio artístico al trabajo colaborativo. Educação. Revista do Centro de Educação, 37, 31-44. https://doi.org/10.5902/198464443792

Beineke, V. (2017). Componiendo colaborativamente en la escuela: entre teorías y prácticas en el campo del aprendizaje musical creativo. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 31-39. https://doi.org/10.12967/RIEM-2017-5-p031-039

Biamonte, N. (2010). Pop-Culture Pedagogy in the Music Classroom: Teaching Tools from American Idol to YouTube. Lanham (USA): Scarecrow Press.

Burnard, P. (2012). Musical creativities in practice. Oxford (UK): Oxford University Press. 10.1093/acprof:oso/9780199583942.001.0001

Burnard, P. (2012a). Commentary: musical creativity as practice. En McPherson, G. E.; Welch, G. F. (Eds.), The Oxford Handbook of Music Education, vol. 2 (pp. 319-336). New York (USA): Oxford University Press. 10.1093/oxfordhb/9780199928019.013.0022_update_001

Burnard, P.; Haddon, E. (2015). Introduction: The imperative of diverse musical creativities in academia and industry. En Burnard, P.; Haddon, E. (Eds.), Activating Diverse Musical Creativities: Teaching and Learning in Higher Music Education (pp. 3-18). Londres (UK): Bloomsbury.

Burnard, P.; Murphy, R. (2019). Enseñar música de forma creativa. Madrid (España): Editorial Morata.

Contreras, J. (2013). El saber de la experiencia en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 125-136.

Craft, A. (2005). Creativity in schools: tensions and dilemmas. Londres (UK): Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203357965

Craft, A.; Cremin, T.; Burnard, P. (2008). Creative learning: an emergent concept. En Craft, A.; Cremin, T.; Burnard, P. (Eds.), Creative learning 3-11: and how to document it (pp. XIX-XXIV). Stoke on Trent (UK): Trentham.

Dede, C. (2007). Transforming Education for the 21st Century. Cambridge (UK): Harvard Education Press.

Díaz Gómez, M.; Riaño Galán, M. E. (Eds.). (2007). Creatividad en Educación Musical. Cantabria (España): Fundación Marcelino Botín y Universidad de Cantabria.

Elliot, D. J. (1997). Música, Educación y Valores. En Hemsy de Gainza, V. (Ed.), La transformación de la Educación Musical a las puertas del siglo XXI (pp. 11-33). Buenos Aires (Argentina): Guadalupe.

Flores, S. (2008). Música y adolescencia. La música popular actual como herramienta en la educación musical. Madrid (España): Instituto de la Juventud. Disponible en: http://www.injuve.es/conocenos/ediciones-injuve/accesit-premios-injuve-para-tesis-doctorales-2008-susana-flores-rodrigo

Green, L. (1988). Music on Deaf Ears: Musical meaning, ideology, and education. Manchester (UK): Manchester University Press.

Green, L. (2018). ¡Oír, escuchar, tocar! Cómo liberar las capacidades auditivas, improvisatorias e interpretativas de los estudiantes. Madrid (España): Ediciones Pirámide.

Green, L. (2019). El aprendizaje de la música POP. Avanzando en la Educación Musical. Madrid (España): Ediciones Morata.

Jeffrey, B.; Woods, P. (2009). Creative learning in the Primary School. Londres (UK): Routledge.

Hedberg, J. G.; Freebody, K. (2008). Towards a disruptive pedagogy: Classroom practices that combine interactive whiteboards with TLF digital content. Melbourne (Australia): The Learning Federation. Disponible en:

https://www.ndlrn.edu.au/verve/_resources/towards_a_disruptive_pedagogy_2007.pdf

Lapidaky, E.; De Groot, R.; Stagkos, P. (2012). Communal creativity as sociomusical practice. En McPherson, G.; Welch, G. (Eds.), The Oxford Handbook of Music Education, vol. 2 (pp. 371-388). New York (USA): Oxford University Press. 10.1093/oxfordhb/9780199928019.013.0025

Lines, D. K. (2009). Introducción: La educación musical en la cultura contemporánea. En Lines, D. K. (Comp.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 13-20). Madrid (España): Ediciones Morata.

Minors, H. J.; Burnard, P.; Wiffen, C.; Shihabi, Z.; Van der Walt, J. S. (2017). Mapping trends and framing issues in higher music education: changing minds/changing practices. London Review of Education, 15(3), 457- 473. https://doi.org/10.18546/ LRE.15.3.09

Ocaña-Fernández, A.; Montes-Rodríguez, R.; Reyes-López, M. L. (2020). Creación musical colectiva: análisis de prácticas pedagógicas disruptivas en Educación Superior. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 17, 3-12. https://doi.org/10.5209/reciem.67172

Odena, O.; Welch, G. (2012). Teachers´ perceptions of creativity. En Odena, O. (Ed.), Musical creativity: Insights from music education research (pp. 29-50). Surrey (UK): Ashgate.

Odena, O. (2020). El papel de la creatividad musical en proyectos intercomunitarios. En A. Murillo, A.; Tejada, J.;

Riaño, M. E.; Berbel, N.; Morant, R. (Eds.), Escuelas creadoras: Escuelas del cambio. El arte como herramienta de transformación (pp. 113-139). Valencia (España): EdictOràlia.

Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Barcelona (España): Graó.

Regelski, T. A. (2009). La música y la educación musical: Teoría y práctica para “marcar una diferencia”. En Lines, D. K. (Comp.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 21-47). Madrid (España): Ediciones Morata.

Regelski, T. A. (2020). The Bankruptcy of Aesthetic Autonomy: Music as a Social Praxis and Agency. Topics for Music Education Praxis, 1, 1-17. http://topics.maydaygroup.org/articles/2020/Regelski_2020.pdf

Rusinek, G. (2005). La composición en el aula de secundaria. Musiker. Cuadernos de música, 14, 191-208.

Sawyer, R. K. (2008). Learning from music collaboration. International Journal of Educational Research, 47(1), 50-59. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2007.11.004

Small, C. (1997). El musicar: Un ritual en el espacio social. Trans. Revista Transcultural de Música, 4, 1-16. https://www.sibetrans.com/trans/articulo/252/el-musicar-un-ritual-en-el-espacio-social

Small, C. (1998). Musicking: The meanings of performing and listening. Middletown (USA): Wesleyan University Press.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid (España): Morata.

Tafuri, J. (2006). Processes and teaching strategies in musical improvisation with children. En Deliège, I.; Wiggins, G. A. (Eds.), Musical creativity: Multidisciplinary research in theory and practice (pp. 134-158). Nueva York (USA): Psychology Press.

Vass, E. (2019). Musical co-creativity and learning in the Kokas pedagogy: polyphony of movement and imagination. Thinking skills and creativity, 31, 179-197. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.12.004

Wiggins, J.; Espeland, M. I. (2012). Creating in music learning contexts. En McPherson, G.; Welch, G. (Eds.), The Oxford Handbook of Music Education, vol. 1 (pp. 341-360). New York (USA): Oxford University Press. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.12.004

Yin, R. K. (1984). Case study research: Design and methods. Newbury Park (USA): SAGE.

Published

2022-07-07

How to Cite

García Sánchez, A. (2022). The Educational Innovation Project INTERCREAMUS. Collective Musical Expression practices in the Music Mention of the Primary Education Degree. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (20), 31–50. https://doi.org/10.30827/dreh.vi20.22616

Issue

Section

Articles