Shared Leadership for educational change and learning improvement. A case study

Authors

  • Juan Aguilar Trujillo Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21893

Keywords:

case study; educational innovation; participation; shared leadership; school management

Abstract

This qualitative research aims to understand how the shared leadership of a school center's management influences the process of change and improvement in learning. Through a case study, the aim is to identify and understand the processes of school transformation necessary to generate change and educational innovation. With this methodology it is analyzed the model of leadership initiated by the management team to boast methodological changes promoting significant learning in the students, and exploring the work of teachers, the organization and the methodologies implemented in classroom. The main results show how the school management leads and energizes the work of the teaching staff, enabling systemic educational change to take place with the participation and involvement of the entire educational community. Therefore, the educational vision of the management team, the teachers’ commitment and the families’ collaboration are key in the transformation initiated in the school.

 

Downloads

Author Biography

Juan Aguilar Trujillo, Universidad de Málaga

Diplomado en Profesorado de EGB y Licenciado en Pedagogía.

Doctorando de la Universidad de Málaga (UMA) en el Programa Educación y Comunicación Social de la Facultad de Ciencias de la Comunicación.

Colabora en la Metaevaluación del Plan de Evaluación de Centros Escolares de Andalucía (Grupo de Investigación Humanidades 0365, 2008).

Profesor con más de treinta años de experiencia docente y trabajo en equipos directivos en centros de Educación Infantil, Primaria y Secundaria de Fundación Victoria (Málaga), donde es Coordinador Pedagógico (2012/2020) de los Procesos Formativos en Innovación Educativa del Profesorado y organiza como Presidente del Comité Científico-Pedagógico el II Congreso (2012): Identidad y calidad, claves para un liderazgo educativo. Durante este período participa en seminarios y jornadas promovidas por la Red Escuelas que Aprende (Fundación Trilema).

References

Bolívar, A.; López, J.; Murillo, F. J. (2013). Liderazgo en las instituciones educativas. Una revisión de líneas de investigación. Revista Fuentes, 14, 15-60.

Bolívar, A. (2019a). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. Madrid: Arco.

Bolívar, A. (2019b). Marco español para la dirección escolar e identidad profesional: Contexto, desarrollo e implicaciones. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(114).

https:/.doi.org/10.14507/epaa.27.4544 Este artículo forma parte del número especial, Estándares y Competencias en Gestión Educativa: Perspectivas Globales, Comparativas y Críticas, editado por Augusto Riveros and Wei Wei.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Del Pozo, M.; Miró, N.; Horch, M.; Cortacans, C. (2016). Aprender hoy y liderar mañana. Barcelona: Tekman.

Fullan, M. (2019). El matiz. Por qué unos líderes triunfan y otros fracasan. Madrid: Morata.

Fullan, M. (2020). Liderar en una cultura de cambio. Madrid: Morata.

Gairín, J. (2004). La dirección escolar como promotora de los planteamientos institucionales. En la dirección de los centros docentes. Enseñanza, 22, 159-191. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.

http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20279/diireccion_promotora.pdf

Gairín, J.; Mercader, C. (2018). Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones. Madrid: Wolters Kluver.

Gerver, R. (2019). Manifiesto por el cambio. Madrid: SM.

Gómez-Jarabago, I.; Cabañero, J. (2021). La colaboración entre el profesorado. En Gairín, J; Ion, G. (eds.), Prácticas educativas Basadas en Evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas (pp. 241-257). Madrid: Narcea.

González, M. T. (2019). El liderazgo pedagógico desde la Dirección, una palanca para la mejora escolar. Cuadernos de Pedagogía, 503 (noviembre), 65-70. Madrid: Wolters Kluwer.

Hargreaves, A.; Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.

Hargreaves, A.; Fullan, M. (2014). Capital profesional. Transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Morata.

Hargreaves, A.; O’Connor, M. T. (2020). Profesionalismo colaborativo. Madrid: Morata.

Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja. La difícil tarea de enseñar. Barcelona: Graó.

López Yáñez, J. (2019). Vertebrar la organización escolar alrededor del aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 503 (noviembre), 54-59. Madrid: Wolters Kluwer.

MacBeath, J. (2015). El liderazgo es para el aprendizaje. Cuadernos de Pedagogía, 452 (enero), 54-58. Madrid: Wolters Kluwer.

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE, 4(4e). http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2_htm.htm

Pont, B.; Nusche, D.; Moorman, H. (2009). Mejorar el liderazgo escolar. Volumen 1: política y práctica. OCDE. https://www.oecd.org/education/school/44374937.pdf

Red por el Diálogo Educativo (2020). Hacia el diseño de un modelo de organización consensuado. En Fernández-Enguita, M. (Coord.) La organización escolar. Repensando la caja negra para poder salir de ella, pp. 17-33. ANELE-REDE. https://www.dialogorede.es/wp-content/uploads/2020/12/5-libro_organizacion-escolar.pdf

Ritacco, M.; Bolívar, A. (2016). Impacto del modelo español de dirección escolar en la identidad profesional los líderes escolares. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(119), 1-35. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2512

Romera, M. (2019). La escuela que yo quiero. Barcelona: Destino.

Ruiz Tarragó, F. (2007): La nueva educación. Madrid: LID Ed. Empresarial.

Salavert, R. (2015). El aprendizaje, eje central de la escuela del siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 452 (enero), 59-63. Madrid: Wolters Kluwer.

Vázquez, R. (2013). La dirección de Centros: Gestión, ética y política. Madrid: Morata.

Published

2021-09-23

How to Cite

Aguilar Trujillo, J. (2021). Shared Leadership for educational change and learning improvement. A case study. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (19), 383–402. https://doi.org/10.30827/dreh.vi19.21893

Issue

Section

Articles