Being resilient: from the perception of Academics and Researchers of Engineering in Chiapas

Authors

  • Nallely Alonso Gómez Universidad Autónoma de Chiapas UNACH
  • Daniel Hernández Cruz Universidad Autónoma de Chiapas UNACH
  • José Ignacio Rivas Flores Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17776

Keywords:

Academics, Chiapas; engineering; National System of Researchers; resilience

Abstract

Chiapas is an entity that historically has been located on the periphery of opportunities, which has caused the development of research to become a challenge for academics and researchers of this region, since they are the ones who have to resist the difficulties related to the context of the entity. The objective of this study was to recover the perception of the concept of resilience that academics and researchers of the National System of Researchers (SNI) of the VIII-Engineering Area possess to overcome adversity. Area VIII is the least supported and therefore offers the greatest stressors for subjects of this research. Through in-depth interviews applied to four researchers from public universities in Chiapas, three categories were proposed (attitudes, values and socio-emotional). It is concluded that the category of “attitudes” plays a fundamental role in overcoming stressors.

Downloads

Author Biographies

Nallely Alonso Gómez, Universidad Autónoma de Chiapas UNACH

Originario de Tuxtla Gutiérres, estudió la licenciatura y maestría en ingeniería en la Universidad Autónma de Chiapas UNACH y cuenta con un doctorado en educación. Actualmente es profesora-investigadora en la UNACH y doctorante en Estudios Regionales DER-UNACH.

Daniel Hernández Cruz, Universidad Autónoma de Chiapas UNACH

Profesor-investigador de la Universidad Autónoma de Chiapas UNACH, licenciado en sociología y doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca. Actualmente es coordinador del programa del Doctorado en Estudios Regionales.

José Ignacio Rivas Flores, Universidad de Málaga

Originario de España. Profesor-investigador en la Facultad de Educación en el Doctorado de Educación y comunicación social de la Universidad de Málaga, licenciado en Filosofía y ciencias de la educación, Doctor en Educación. Actualmente es coordinador del grupo de investigación PROCIE de la Universidad de Málaga.

References

Aguilar Ortega, T. (2016). Desigualdad y marginación en Chiapas. Península, XI (2), 143-159. https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2015.08.011

Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024

CONACYT [Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología]. (2019). Criterios SNI. CONACYT.

Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos. Gedisa. http://bit.ly/3qPT7lq

Cyrulnik, B. (2007). La maravilla del dolor. El sentido de la resiliencia. Granica. http://bit.ly/2OVPaOI

Flores Huerta, S. (2016). Dichos o refranes compendio temático. CopIt-arXives http://scifunam.fisica.unam.mx/mir/copit/CD0006ES/CD0006ES.pdf

Garmezy, N. A. (1991). Resilience in children´s adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatric, 20, 459-466.

Grotberg, E. (1995). A guide to promoting resilience in children: strenghening the human spirit. The International Resilience Project. Bernard van Leer Foundation.

INEGI [Instituto Nacional de Estadística y Geografía]. (2015). México en cifras. https://www.inegi.org.mx/

Martínez Alcántara, S.; Méndez Ramírez, I.; Zúñiga Ramírez, J. (2010). Sobre la salud de los docentes universitarios de la UAM Xochimilco. http://bit.ly/2P2qgNh

Matéu Pérez, R.; García Renedo, M.; Gil Beltrán, J. M.; Caballer Miedes, A. (2009). ¿Qué es la resiliencia? Hacia un modelo integrador. Castellón: Universidad Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/77669

Moreno López, N. M.; Fajardo, Corredor, Á. P.; González Robles; A. C.; Coronado Bohórquez, A. E.; Ricarurte

Martínez, J. A. (2019). Una mirada desde la resiliencia en adolescentes en contextos de conflicto armado. Revista de Psicología, 21, 57-72. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n21/n21_a05.pdf

Osborn, A. (1994). Resiliencia y estrategias de intervención. BICE.

PNUD [Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo]. (2014). Indicadores de Desarrollo Humano y Género en México: nueva metodología. http://bit.ly/3qRbt5v

Rivas Flores, J. I.; Leite Méndez, A. (2020). Investigación narrativa en educación. En Medina Melgarejo, P. (coord.), Pedagogías del Sur en movimiento. Nuevos caminos en investigación (pp. 299-322). Universidad Veracruzana. http://bit.ly/3qYyGms

Rodríguez Piaggio, A. M. (2009). Resiliencia. Psicopedagogía, 26 (80), 291-302. http://bit.ly/3rWZy7E

Rodríguez Gallegos, D. (2018). Una revisión al constructo resiliencia. Historia y panorama actual [Trabajo de grado de Psicología]. Universidad de San Buenaventura Colombia, Santiago de Cali. http://bit.ly/2OVRaGI

Rutter, M. (1985). Resiliencia ante la adversidad: factores protectores y resistencia al trastorno psiquiátrico. The British Journal of Psychiatry, 147, 598–611. https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598

Siegling, V. (2020). Hacer ciencia en el México neoliberal ¿un dolor de cabeza? Editorial Universitaria UANL.

SNIEE [Sistema Nacional de Información Estadística Educativa]. (2018). Información Estadística e Indicadores Educativos. Recuperado de http://bit.ly/2OZjQyJ

Suárez, E. N. (1993). Resiliencia o capacidad de sobreponerse a la adversidad. Medicina y sociedad, 16(3), 18-22. http://bit.ly/3qT4jxm

Taylor, S. J.; Bogdan, R. (1992). Entrevista en profundidad en Taylor, S. J.; Bogdan, R. (Coords.), Introducción a los métodos cualitativos de investigación (pp. 100-131). Paidós. http://bit.ly/3lnXFy1

Trujillo García, S. (2011). ¿Hay un origen del proceso resiliente? Una lectura de la maravilla del dolor de Boris Cyrulnik. Psicogente, 14(25), 164-177. http://bit.ly/3bP6pKu

Vanistendael, S. (1994). Resilience: a few key issues. International Catholic Child Bureau.

Werner, E.; Smith, R. (1982). Vulnerable but invincible. A longitudinal study of resilient children and youth. New York: Adams, Bannister and Cox.

Published

2021-05-31

How to Cite

Alonso Gómez, N., Hernández Cruz, D., & Rivas Flores, J. I. (2021). Being resilient: from the perception of Academics and Researchers of Engineering in Chiapas. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (18), 109–128. https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17776

Issue

Section

Articles