Being resilient: from the perception of Academics and Researchers of Engineering in Chiapas
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17776Keywords:
Academics, Chiapas; engineering; National System of Researchers; resilienceAbstract
Chiapas is an entity that historically has been located on the periphery of opportunities, which has caused the development of research to become a challenge for academics and researchers of this region, since they are the ones who have to resist the difficulties related to the context of the entity. The objective of this study was to recover the perception of the concept of resilience that academics and researchers of the National System of Researchers (SNI) of the VIII-Engineering Area possess to overcome adversity. Area VIII is the least supported and therefore offers the greatest stressors for subjects of this research. Through in-depth interviews applied to four researchers from public universities in Chiapas, three categories were proposed (attitudes, values and socio-emotional). It is concluded that the category of “attitudes” plays a fundamental role in overcoming stressors.
Downloads
References
Aguilar Ortega, T. (2016). Desigualdad y marginación en Chiapas. Península, XI (2), 143-159. https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2015.08.011
Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11(3), 125-146. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.11.num.3.2006.4024
CONACYT [Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología]. (2019). Criterios SNI. CONACYT.
Cyrulnik, B. (2002). Los patitos feos. Gedisa. http://bit.ly/3qPT7lq
Cyrulnik, B. (2007). La maravilla del dolor. El sentido de la resiliencia. Granica. http://bit.ly/2OVPaOI
Flores Huerta, S. (2016). Dichos o refranes compendio temático. CopIt-arXives http://scifunam.fisica.unam.mx/mir/copit/CD0006ES/CD0006ES.pdf
Garmezy, N. A. (1991). Resilience in children´s adaptation to negative life events and stressed environments. Pediatric, 20, 459-466.
Grotberg, E. (1995). A guide to promoting resilience in children: strenghening the human spirit. The International Resilience Project. Bernard van Leer Foundation.
INEGI [Instituto Nacional de Estadística y Geografía]. (2015). México en cifras. https://www.inegi.org.mx/
Martínez Alcántara, S.; Méndez Ramírez, I.; Zúñiga Ramírez, J. (2010). Sobre la salud de los docentes universitarios de la UAM Xochimilco. http://bit.ly/2P2qgNh
Matéu Pérez, R.; García Renedo, M.; Gil Beltrán, J. M.; Caballer Miedes, A. (2009). ¿Qué es la resiliencia? Hacia un modelo integrador. Castellón: Universidad Jaume I. http://hdl.handle.net/10234/77669
Moreno López, N. M.; Fajardo, Corredor, Á. P.; González Robles; A. C.; Coronado Bohórquez, A. E.; Ricarurte
Martínez, J. A. (2019). Una mirada desde la resiliencia en adolescentes en contextos de conflicto armado. Revista de Psicología, 21, 57-72. http://www.scielo.org.bo/pdf/rip/n21/n21_a05.pdf
Osborn, A. (1994). Resiliencia y estrategias de intervención. BICE.
PNUD [Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo]. (2014). Indicadores de Desarrollo Humano y Género en México: nueva metodología. http://bit.ly/3qRbt5v
Rivas Flores, J. I.; Leite Méndez, A. (2020). Investigación narrativa en educación. En Medina Melgarejo, P. (coord.), Pedagogías del Sur en movimiento. Nuevos caminos en investigación (pp. 299-322). Universidad Veracruzana. http://bit.ly/3qYyGms
Rodríguez Piaggio, A. M. (2009). Resiliencia. Psicopedagogía, 26 (80), 291-302. http://bit.ly/3rWZy7E
Rodríguez Gallegos, D. (2018). Una revisión al constructo resiliencia. Historia y panorama actual [Trabajo de grado de Psicología]. Universidad de San Buenaventura Colombia, Santiago de Cali. http://bit.ly/2OVRaGI
Rutter, M. (1985). Resiliencia ante la adversidad: factores protectores y resistencia al trastorno psiquiátrico. The British Journal of Psychiatry, 147, 598–611. https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598
Siegling, V. (2020). Hacer ciencia en el México neoliberal ¿un dolor de cabeza? Editorial Universitaria UANL.
SNIEE [Sistema Nacional de Información Estadística Educativa]. (2018). Información Estadística e Indicadores Educativos. Recuperado de http://bit.ly/2OZjQyJ
Suárez, E. N. (1993). Resiliencia o capacidad de sobreponerse a la adversidad. Medicina y sociedad, 16(3), 18-22. http://bit.ly/3qT4jxm
Taylor, S. J.; Bogdan, R. (1992). Entrevista en profundidad en Taylor, S. J.; Bogdan, R. (Coords.), Introducción a los métodos cualitativos de investigación (pp. 100-131). Paidós. http://bit.ly/3lnXFy1
Trujillo García, S. (2011). ¿Hay un origen del proceso resiliente? Una lectura de la maravilla del dolor de Boris Cyrulnik. Psicogente, 14(25), 164-177. http://bit.ly/3bP6pKu
Vanistendael, S. (1994). Resilience: a few key issues. International Catholic Child Bureau.
Werner, E.; Smith, R. (1982). Vulnerable but invincible. A longitudinal study of resilient children and youth. New York: Adams, Bannister and Cox.