Negro African Heritage; a didactic proposal on masks for Visual and Plastic Education
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.15175Keywords:
African art, inclusive education, intercultural education, masks, Visual and Plastic EducationAbstract
This article focuses on the inclusion of Negro African artistic heritage in traditional masks within the curriculum of plastic and visual education subject. The project develops didactic activities focused on the visualization of African masks and in this way to palliate the ethnocentric connotations that suppose the ignorance of the black African cultures[i]. This didactic proposal will be developed within the educational context of the Goya Institute of Zaragoza at the level of 1st year of Artistic Baccalaureate. This didactic proposal has been put into practice within the subject of Volume and the group consists of 8 students with ages between 16 and 17 years old. In this group, one student is truant and the rest attend class regularly. The methodological process is marked by active and cooperative learning, where individuals developed their artistic and creative skills.
[i] This work has been carried out with the collaboration of the Fundación Seminario de Investigación para la Paz of Zaragoza within the framework of its Agreement with the Cortes de Aragón 2019
Downloads
References
Aguirre, I. (2003). ¿Estamos impartiendo la formación inicial que precisan los enseñantes de hoy? El Practicum de maestro como ámbito para el desarrollo de proyectos de trabajo en educación de las artes visuales. Educación Artística. Revista de Investigación, 1, 32-42
Bargna, I. (2000). Arte africano. Madrid: Libsa.
Basso, M. & Vives, E. (1999). África, magia y poder: 2500 años de arte en Nigeria: [exposición]. Barcelona: Centre Cultural de la Fundación la Caixa".
Bazarra, L. & Casanova, O. (2017). La escuela ya no es un lugar: La revolución metodológica está creando futuro. Madrid : Arcixformación.
Bevilacqua, J. & Silva, R. (2016). Africa em artes. São Paulo: Museu Afro Brasil.
Blier, S. P. (2011). Las artes de los reinos de Africa : la majestad de la forma. Madrid: Akal.
Cáceres-Péfaur, B. (2010). Cultura visual y educación. Nuevos desafíos, nuevos paradigmas. Universidad de Los Andes, 4, 75-99.
Calvo Buezas, T. (2003). Interculturalidad y educación. Madrid: Universidad Complutense.
Cortés López, J. L. (2017). Atlas ilustrado. Arte africano. Madrid: Susaeta.
García García, M.; García Corona, D.; Biencinto López, C. & Asensio Muñoz, I. (2012). Medidas eficaces en atención a la diversidad cultural desde una perspectiva inclusiva. Revista de Educación, 358, 259- 281.
García-Sípido Martínez, A. (2003). Caracterización del aprendizaje en educación plástica y visual. Educación Artística. Revista de Investigación, 1, 73-78.
Gillon, W. & Caranci, C. A. (1989). Breve historia del arte africano. Madrid: Alianza.
Graeme Chalmers, F. (2003). Arte, educación y diversidad cultural. Barcelona: Paidós.
Hahner-Herzog I.; Kecskési, M. & Vajda, L. (2007). African masks from the Barbier-Mueller Collection, Geneva. Munich: Prestel.
Huera, C. (1996). Cómo reconocer el arte africano. Barcelona: Edunsa.
Instituto Nacional de estadística. (25d. C.). Cifras de Población (CP) a 1 de enero de 2019 Estadística de Migraciones (EM). Año 2018 [Conjunto de datos]. Recuperado de file:///C:/Users/USUARIO/Desktop/cp_e2019_p.pdf
Jiménez Gámez, R. (2004). Inmigración, interculturalidad y currículum: la educación en una sociedad multicultural. Morón (Sevilla): Publicaciones M.C.E.P.
Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, nº 295, 10 de diciembre.
Marín Viadel. R. (2011). La investigación en la Educación Artística. Educatio Siglo XX, 29 (1), 1-30.
Ministerio de Educación y Ciencia. Diseño curricular base. Educación Secundaria Obligatoria. Recuperado de file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/00912_19%20(1).pdf
Mirzoeff, N. (2003) Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.
Neuman, S.; Calsing, D.; Rodio, K. & Strieder, D. (2017). Acciones de un equipo multidisciplinar como experiencia en la educación formal. Encuentros Multidisciplinares, 55, 1-9.
Orden currículo de Bachillerato (Orden ECD/ 494/2016, de 26 de mayo). Boletín Oficial de Aragón, 2016, 2 de junio.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2010). Informe mundial de la UNESCO. Invertir en la diversidad cultural y el diálogo intercultural (7). http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001847/184755s.pdf
Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. REIFOP, 14 (1), 67-80.
Pérez Juste, R. (2005). Sociedades multiculturales, interculturalidad y educación integral. La respuesta desde la educación personalizada. Revista Galega do Ensino, 45, 388- 415.
Pliego Prenda, N. (2011). El aprendizaje cooperativo y sus ventajas en la educación intercultural. Hekademos. Revista Educativa digital, 8, 63-76.
Preston Blier. S, (2014). Treasures of Ancient Nigeria. Art Journal, 42 (3), 234-236. DOI: 10.1080 / 00043249.1982.10792800
Real Decreto Currículo básico Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato (Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre). Boletín Oficial del Estado, nº 3, 3 de enero.
Revilla Carrasco, A. (2016). ¿Es posible el diálogo artístico intercultural entre Europa y África? DEDiCA. REVISTA DE EDUCAÇÃO E HUMANIDADES, 9, 13-23.
Revilla Carrasco, A.; Ladrero P.; Domínguez A.; Almazán, D. (2017). Arte Africano. Propuesta didáctica para infantil y primaria en educación plástica. Ejea de los Caballeros: Ayuntamiento de Ejea de los Caballeros.
Revilla, A.; Llovet, N.; Molet, C.; Astudillo, M. & Mauri, J. (2015). El diálogo intercultural a través de una mirada al arte africano: una propuesta educativa interdisciplinar. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 4, 72-88.
Schwartzmann, F. (1965). Máscara y experiencia del Otro. Anales de la Universidad de Chile, 134. doi:10.5354/0717-8883.2012.22566
Terrades Lahuerta, V. (2015). Esto no son máscaras africanas. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
Touriñán López, J. (2018). Educación intercultural como cualificación del significado de educación, vinculada al sentido de la educación. Revista Boletín Redipe, 3 (7), 6-39.
Willett, F. & Mariani, H. (2000). Arte africano: una introducción. Barcelona: Destino.