Relationship between the motivational dimension and social behavior in students aged 12-16

Authors

  • Laura Abellán Roselló Universidad Internacional de la Rioja (UNIR)

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.13567

Keywords:

anxiety, leadership, motivation, intrinsic value, self-efficacy, social behavior

Abstract

The objective of this study was to analyze the relationship between motivation and students' perception of social behavior, as assessed in High School. The initial sample was composed of 195 students (56.4% female; 43.3% male) between the ages of 12 and 16 (M=14.3 and SD=1.54).  Data were collected through the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ-44; Pintrich and De Groot, 1990) and the Socialization Battery (BAS-3; Silva and Martorell, 2001). The results showed that there is a significant relationship between self-efficacy (motivational dimension) and self-control (socialization) and between test anxiety and social anxiety or shyness. In addition, a significant relationship was shown between the intrinsic value given to the task and the social leadership presented by the students. The implications of these findings for psychoeducational research and practice are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Abellán Roselló, Universidad Internacional de la Rioja (UNIR)

Doctora en Educación por la Universidad de Valencia y Licenciada e Psicología por la Universidad Jaime I.

Docente en la Universidad Internacional de la Rioja desde 2016 en el Departamento de Educación. Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Profesora indefinida.

Docente en la Universidad Jaime I de Castellón desde 2016 en el Departamento de Psicología Educativa, Evolutiva, Social y Metodologica. Área de Psicología Educativa y Evolutiva. Profesora Asociada.

En el ámbito de la investigación sigo varias líneas. Desde 2012 he trabajado en la línea de "Aprendizaje y Motivación escolar", para mejorar el rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Actualmente este proyecto se está ampliando a estudiantes universitarios. Además, desde 2017 sigo la línea de "Dificultades de Aprendizaje", concretamente dificultades hacia las matemáticas en alumnado de 3 a 12 años.

References

Abellán, L. (2016). Motivación y aprendizaje escolar en la Educación Secundaria Obligatoria: Un estudio empírico desde el modelo de calidad de situación educativa. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia.

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. En C. Pontecorvo (Coord.), Manual de psicología de la educación (pp. 251-271). Madrid: Popular.

Alarcón-Parco, D. & Bárrig-Jó, P. S. (2015). Conductas internalizantes y externalizantes en adolescentes. Liberabit. Revista de Psicología, 21, 253-259.

Alfaro, J., Guzmán, J., Sirlopú, D., Oyarzún, D., Reyes, F., Benavente, M. & de Rota, J. M. F. (2017). Sense of community mediates the relationship between social and community variables on adolescent life satisfaction [Versión electrónica]. En G. Tonon (Ed.), Quality of life in communities of Latin countries, (pp. 185–204). Springer International Publishing. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/978-3- 319-53183-0 10

Andrade-Salazar, J. A., Duffay-Pretel, L., Ortega-Maya, P. A., Ramírez-Avilés, E. & Carvajal-Valencia, J. E. (2017). Autoestima y desesperanza en adolescentes de una institución educativa del Quindío. Duazary, 14(2), 179-187.

Anicama, J. (2010). Análisis y modificación del comportamiento en la práctica clínica. Lima: Asamblea Nacional de Rectores, ANR.

Anicama, J., Caballero, G., Cirilo, I., Aguirre, M., Briceño, R. & Tomás, A. (2012). Autoeficacia y salud mental positiva en estudiantes de psicología de Lima. Rev. Psicol. Trujillo, 14(2), 144-163.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: an agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.

Beidel, D. C. & Turner, S. M. (1988). Comorbidity of test anxiety and other anxiety disorders in children. Journal of Abnormal Child Psychology, 16, 275-287.

Bertina, A., Valeria, S. & Norma, E. (2013). Adaptación y evaluación de las propiedades psicométricas de la BAS-3 para la población adolescente de Tucamán (Argentina). Diversitas: Perspectivas en psicología, 9(1), 93-104.

Castro, C. E., Gordillo, M. E. & Delgado, A. M. (2010). Hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje. Revista Fundación Juan José Carraro, 14(29), 20-25.

Chen, K. (2006). Social skills intervention for students with emotional/behavioural disorders: a literature review from the American perspective. Educational Research and Reviews, 1(3), 143-149.

Credé, M. & Phillips, L.A. (2011). Una revisión meta-analítica del cuestionario motivado de estrategias para el aprendizaje. Aprendizaje y Diferencias Individuales, 21, 337-346.

https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.03.002

Doménech, F., Abellán, L. & Gómez-Artiga (2017). Self-efficacy, satisfaction, and academic achievement: The mediator role of students' expectancy-value Beliefs. Frontiers in Psychology, 8, 1193. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01193

Garaigordobil, M. & Oñederra, J. A. (2010). La violencia entre iguales: Revisión teórica y estrategias de intervención. Madrid: Pirámide.

García, M. & Forero, C. (2014). Motivación y satisfacción laboral como facilitadores del cambio organizacional: una explicación desde las ecuaciones estructurales. Psicogente, 17(31), 120-142.

Gómez, V., Franco, E. & Coterón López, J. (2015). Motivation in sport. The relevance of competence and achievement goals, 223-231. En Elliot, A. y Dweck, C. (Eds.) Handbook of competente and motivation. New York: Guilford Press.

Goulimaris, D. (2015). The Relation between Distance Education Students’ Motivation and Satisfaction. Turkish Online Journal of Distance Education, 16(2), 13–27.

Inglés, C. J., Martínez-González, A. E., Valle, A., García-Fernández, J. M. & Ruiz-Esteban, C. (2011). Conducta prosocial y motivación académica en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. Universitas Psychologica, 10(2), 557-571.

Lei, H., Cui, Y. & Zhou, W. (2018). Relationships between student engagement and academic achievement: a meta-analysis. Social Behavior and personality, 46(3), 517-528.

León-Moreno, C. & Musitu-Ferrer, D. (2019). Estilos de comunicación familiar, autoconcepto escolar y familiar, y motivación de venganza en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 51-58

León, O. G. & Montero, I. (1997). Diseño de investigaciones. Introducción a la lógica de la investigación en Psicología y Educación (2ª ed.). Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.

Lovibond, P. F. & Rapee, R. M. (1993). The representation of feared outcomes. Behaviour Research and Therapy, 31(6), 595-608.

Marina, J. A. & Bernabéu, R. (2007). Competencia social y ciudadana. Madrid: Alianza.

Míguez, M. (2005). Motivación y comprensión-motivación y aprendizaje. Revista ieRed: Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-11.

Montesdeoca, Y. A. & Villamarín, J. S. (2017). Autoestima y habilidades sociales en los estudiantes de segundo de bachillerato de la unidad educativa "Vicente Anda Aguirre" Riobamba, 2015-2016. Psychology, Society, & Education, 2(1), 55-69.

Musitu, G. & Allatt, P. (1994). Psicosociología de la familia. Valencia: Albatros.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2015). Students, computers and learning: making the connection, PISA, OECD Publishing. ISBN 978-92-64-23955-5.

Oriol, X., Amutio, A., Mendoza, M., Da Costa, S. & Miranda, R. (2016). Emotional creativity as predictor of intrinsic motivation and academic engagement in university students: The mediating role of positive emotions. Frontiers in Psychology, 7(25), 7:01243. Doi: 10.3389/fpsyg.2016.01243.

Otzen, T. & Manterola C. (2017). Sampling techniques on a population study. Int. J. Morphol., 35(1): 227-232.

Özyürek, A. (2015). Okul öncesi çocuklarin sosyal beceri düzeyleri ile anne tutumları arasındaki ilişkinin in¬celenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(206), 106-120.

Özbey, S. & Köyceğiz, M., 2019. Investigation of the Effect of Social Skills Training on the Motivation Levels of Preschool Children. International electronic journal of elementary education, 11(5), 477-486.

Pintrich, P. R., Cross, D. R., Kozma, R. B. & McKeachie, W. J. (1986). Instructivo psicología. Revisión anual de la psicología, 37, 611-651.

Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.

Sedgewick, F., Hill, V., Yates, R., Pickering L. & Pellicano, E. (2016). Gener differences in the social motivation and friendship experiences of autistic and non-autistic adolescents. Journal Autism Development Disorder, 46,1297-1306. DOI 10.1007/s10803-015-2669-1

Silva Moreno, F. & Martorell Pállas, M. C. (2001). BAS-3, batería de socialización (autoevaluación). Madrid: TEA.

Shin, M., Moon, M., Lee, C. & Kwon, S. (2019). Physical education affects adolescents’ peer acceptance: Influence of gender and motivation climate. Social Behavior and Personality: An international journal, 47(4), 27-37.

Smetana, J. G. (1993). Conceptions of parental authority in divorced and married mothers and their adolescents. Journal of Research on Adolescence, 3, 19-39.

SPSS IBMCorp. Released (2018). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22,0. Armonk, NY: IBM Corp.

Vilabella, C. M. (2016). Constitución y familia. Un estudio comparado. Dikaion Revista, 25(1), 100-131.

Zembat, R., Yılmaz, H. & Küsmüş, G. İ. (2018). Okul önc¬esi dönem çocuklarının mizaç özellikleri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Serkan Dinçer (Ed), Değişen dünyada eğitim (s.43-56). An-kara: Pegem.

Published

2020-11-18

How to Cite

Abellán Roselló, L. (2020). Relationship between the motivational dimension and social behavior in students aged 12-16. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (17), 255–272. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.13567

Issue

Section

Articles