Andalusian and arabic music: a proposal for its teaching in Secondary Education

Authors

  • Amaya Epelde Larrañaga Universidad de Granada
  • Verónica Bravo Yebra

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.11323

Keywords:

Andalusian music, arabic music, Secondary Education, teaching methodology
Agencies: Editorial Universidad de Granada, Grupo de Investigación HUM-672 AREA (Análisis de la Realidad EducativA) de la Universidad de Granada

Abstract

Andalusian and Arabic music are part of the culture of thousands of people living in Spain, allowing their cultural enrichment. In this paper, we present a methodological proposal for the teaching of these musical styles in Secondary education for students between 15 and 17 years old, to whom we intend to offer the specific knowledge of Andalusian and Arabic music. Through their learning and understanding, we hope that adolescents can increase the levels of interculturality between them. The article includes a series of activities and the objectives pursued by them, the teaching methodology and an assessment proposal.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amaya Epelde Larrañaga, Universidad de Granada

Doctora Europea por la Universidad de Granada y profesora del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, en el Campus de Melilla desde 1999. Ha sido coordinadora local del proyecto Europeo Musichild, ha participado en varios proyectos de investigación, ha sido Directora de la Revista Publicaciones (2012-2016) y Delegada Adjunta del Rector para el Campus de Melilla (2012-2015), tiene varias publicaciones y su experiencia investigadora se centra sobre todo, en la creatividad musical para la interculturalidad de los alumnos.

Verónica Bravo Yebra

Título Profesional de Música, especialidad de violín, por el Conservatorio Profesional de Melilla.

Primer premio y mención especial del jurado en el 2º concurso local de Jóvenes Talentos Musicales en la modalidad de cuerda.

Título de Enseñanzas Artísticas Superiores de Música (Violín) en el Real Conservatorio de Música “Victoria Eugenia” de Granada (2017).

Máster en Formación del Profesorado por la Universidad de Granada, Campus de Melilla (2019).

References

Aróstegui Plaza, J. L. (2005). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación en el Aula de Música. Musiker, 14, 173-189.

Bernardes, R. P., Black, G., Jowi, J. O. & Wilcox, K. (2019). Teachers’ critical Interculturality understandings after an international teaching practicum. Critical Studies in Education. Disponible en: https://doi.org/10.1080/17508487.2019.1620817

Bravo Yebra, V. (2019). Conociendo otras culturas: Música Andalusí y Árabe. Trabajo Fin de Máster. Universidad de Granada, Campus de Melilla, España.

Cabedo-Más, A. & Díaz-Gómez, M. (2015). Arte y música en la educación obligatoria, algo más que un detalle curricular de buen tono. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 5(3), 268-295. Disponible en: http://dx.doi:10.17583/remie.2015.1555

Epelde Larrañaga, A. & Hughes, S. P. (2017). Intercultural Learning in Infant Education in Spain. In P. Anselmi, Z. Dyonisiou, A. Epelde and A. Pieridou (coords), Early Childhood Music Education in the Mediterranean, Raising Children´s Musicality, Evaluating Music Learning and Enabling Teachers´ Preparation (pp. 105-116). Chipre: C.C.R.S.M. Cyprus Centre for the research and study of music.

Jesperson, S. (2019). Conflict and Migration: From Consensual Movement to Exploitation. Stability: International Journal of Security and development, 8(1), 1-13. Disponible en: http://doi.org/10.5334/sta.631

Kroher, N.; Gómez, E.; Chaachoo, A.; Sordo, M.; Díaz-Bañez, J. M.;

Gómez, F. & Mora, J. (2018). Computational Ethnomusicology: A study of Flamenco and Arab-Andalusian Vocal Music. In R. Bader (Eds.), Springer Handbook of Systematic Musicology (pp. 885-897). Berlín: Springer. Disponible en: https://doi:10.1007/978-3-662-55004-5_43

León, J.; Núñez, J., Ruiz, Z. & Bordón, B. (2015). Rendimiento académico en Música: efecto de la motivación intrínseca y el pensamiento crítico. Revista de Psicodidáctica, 20(2), 377-391. Disponible en: https://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/12673/12347

Mazacon, B., Rojas, M. E., Valle, V. & Zambrano, J. (2019). Education in moral Values for intercultural coexistence. Revista Conrado, 15(68), 214-221. Disponible en:

https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1007

Pérez Aldeguer, S. (2013). El desarrollo de la competencia intercultural a través de la educación musical: una revisión de la literatura. Revista Complutense de Educación, 24(2), 287-301. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n2.42080

Sánchez Fernández, S. (2007). Interculturalidad y Cultura de Paz. Implicaciones educativas. In R. Roig (Dir.), Investigar el cambio curricular en el Espacio Europeo de Educación Superior (pp. 399-416). Alcoy, España: Editorial Marfil.

Sánchez Fernández, S. & Epelde Larrañaga, A. (2014). Cultura de Paz y Educación Musical en contextos de Diversidad Cultural. Revista de Paz y Conflictos, 7, 79-97. Disponible en:

https://revistaseug.ugr.es/index.php/revoaz/article/view/1561

Santos Guerra, M. A. (2013). El valor de la convivencia y el reto de la interculturalidad. In J. L. López Belmonte (Coord.), Diversidad Cultural y Educación Intercultural (pp. 35-54). Melilla, España: GEEPP Ediciones.

Vernimmen Aguirre, G. (2019). Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador: Una revisión conceptual. Alteridad: Revista de Educación, 14(2), 162-171. Disponible en: https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.01

Published

2020-02-29

How to Cite

Epelde Larrañaga, A., & Bravo Yebra, V. (2020). Andalusian and arabic music: a proposal for its teaching in Secondary Education. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (17), 95–113. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.11323

Issue

Section

Articles