Analysis of adults’ attitudes towards refugee children: the case of Greece, Spain and Puerto Rico
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i17.10221Keywords:
attitudes, education, racism, refugeesAbstract
Armed conflicts and persecution, which reached their peak in 2015, have caused a new record in the number of people forced to leave their homes. In Greece, 66,966 asylum seekers were registered during the fiscal year of 2018, while in Spain the first five months of 2019 saw more than 45,000 people applying for international protection. In the United States, 53,691 people were recognized as refugees during 2017. Globally, it is considered that more than 50% of refugees are minors, who are subjects of rights established by international standards, such as the right to education. This research measures the attitudes of Greek, Spanish and Puerto Rican adults towards refugee minors using a quantitative survey. In total, 215 Greeks, 180 Spanish and 140 Puerto Ricans participated. The results show that most of the participants respect the rights of the minor refugees. In the same way, the data revealed that they have a positive attitude regarding the reception of refugee minors.
Downloads
References
Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados - ACNUR. (2019). Figures at a Glance. Global: UNHCR. Recuperado de https://www.unhcr.org/figures-at-a-glance.html
Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados - ACNUR. (2016). Estadísticas. Global: UNHCR. Recuperado de http://www.acnur.org/recursos/estadisticas/
Angelidou, G.; Aguaded-Ramírez, E. M. & Rodríguez-Sabiote, C. (2019). Design and Validation of a Scale Measuring Attitudes toward Refugee Children. Sustainability, 11, 27-97. DOI: 10.3390su11102797
Angelidou, G.; Aguaded-Ramírez, E. M. (2019). Attitudes’ Analysis of Fifth Grade Spanish and Greek Pupils towards Refugee Children: The Cases of Granada and Alexandroupolis. The International Journal of Humanities Education, 17(1), 1-19. DOI: 10.18848/23270063/CGP/v17i01/1-19.
Angelidou, G. (2018). Las actitudes del alumnado de 5º de la primaria hacia los menores refugiados. Una investigación comparativa entre España y Grecia. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
Angelidou, G.; Aguaded-Ramírez, E. M. & Parra, E. (2018a). Los menores refugiados y las actitudes de los españoles. Ponencia presentada en La noche Europea de los Investigadores, Ceuta, España. Ceuta: Fundación DESQBRE. Recuperado de https: //lanochedelosinvestigadores.fundaciondescubre.es/ubicacioes/universidad-de-granada-campus-de-ceuta/
Angelidou, G.; Aguaded-Ramírez, E. M. & Parra, E. (2018b). La opinión pública de los griegos hacia los menores refugiados y sus derechos. Ponencia presentada en La noche Europea de los Investigadores, Ceuta, España. Ceuta: Fundación DESQBRE. Recuperado de https: //lanochedelosinvestigadores.fundaciondescubre.es/ubicacioes/universidad-de-granada-campus-de-ceuta/
Arnaiz, P.; Guirao, O. (2015). La autoevaluación de centros en España para la atención a la diversidad desde una perspectiva inclusiva. ACADI. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), 45-101. DOI: 10.6018/reifop.18.1.214341
Arnaiz, P.; De Haro Rodríguez, R. & García-Sanz, M. P. (2014). Evaluación de diseño de programas para la acogida e integración de inmigrantes en la Región de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2), 75-92. DOI: 10.6018/reifop.17.2.198781
Bartolomé, M. (1984). La pedagogía experimental. Sanvinses, Introducción a la pedagogía. Barcelona: Barcanova.
Bartolomei-Torres, P.; Aguaded-Ramírez, E. M. & Angelidou, G. (2017). Análisis de las actitudes de los puertorriqueños hacia la inclusión de los menores refugiados en los centros educativos. Comparative Cultural Studies: European and Latin American. Perspectives, 4, 79-96. DOI: 10.13128/ccselap-23183
Calvo-Buezas, T.; Calvo-Buezas, J. L. (2006). Los escolares ante el desafío de la inmigración. ¿Solidaridad o Racismo? En M. Santos Rego (Ed.), Estudios sobre flujos migratorios en perspectiva educativa y cultural (pp. 19-41). Madrid: Grupo Editorial Universitario.
Cea D’ Acona, M. (2009). La compleja detección del racismo y la xenofobia a través de encuesta. Un paso adelante en su medición. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (Reis), 125, 13-45
Cebolla-Boado, H.; González-Ferrer, Α. (2016). ¿Ha podido más la crisis o la convivencia? Sobre las actitudes de los españoles ante la inmigración. Madrid: Fundación Alternativas.
Christie, P.; Sidhu, R. (2002). Responding to globalization: refugees and the challenges facing Australian schools. Mots Pluriels, 21. Recuperado de http://www.arts.uwa.edu.au/MotsPluriels/MP2102pcrs.html
CNN Greece. (2017). Οι Έλληνες θεωρούν «απειλή» τους μετανάστες σύμφωνα με έρευνα. Recuperado de https://www.cnn.gr/news/ellada/story/72923/oi-ellines-theoroyn-apeili-toys-metanastes-symfona-me-ereyna
Cohen, L.; Manion, L. (1985). Research methods in education. London: Croom Helm.
Colás-Bravo, M. P.; Buendía-Eisman, L. (1998). Investigación educativa. (Editorial on-line): Paperback.
Cuberos, F. J. (2015). Cova da Moura: inmigración caboverdiana y asociacionismo en la periferia de Lisboa. AIBR Revista de Antropología Iberoamericana, 10(2), 177 – 202. DOI: 10.11156/aibr.100203
Dana, R. H.; Matheson, L. (1992). An application of the Agency Cultural Competence Checklist to a program serving small and diverse ethnic communities. Psychosocial Rehabilitation Journal, 15(4), 101-105.
Davidson, G. R. (1999). Cultural competence as an ethical precept in psychology. In P. Martin y W. Noble (Eds.), Psychology and society (pp. 162-174). Brisbane: Australian Academic Press.
Davidson, N.; Skull, S.; Burgner, D.; Kelly, P.; Raman, S.; Silove, D.;
Steel, Z.; Vora, R. & Smith, M. (2004). An issue of access: delivering equitable health care for newly arrived refugee children in Australia. Journal of Pediatric Child Health, 40 (9-10), 569-75. DOI: 10.1111/j.1440-1754.2004.00466.x
Del Canto, E.; Silva-Silva, A. (2013). Metodología cuantitativa: abordaje desde la complementariedad en Ciencias Sociales. Rev. Ciencias Sociales, 141, 25-34.
Dialehtopoulos, T. (2009). Έλληνες και Αλβανοί Μαθητές στο Σχολείο. Πώς η μια Κοινωνική Ομάδα Αντιλαμβάνεται την Άλλη. Athens: Metaixmio.
Dianeosis (2016). Το προσφυγικό πρόβλημα και οι Έλληνες. Atenas: Dianeosis. Recuperado de
https://www.dianeosis.org/wpcontent/uploads/2016/02/immigration04.pdf
Escarbajal-Frutos, A. (2014). La educación intercultural en los centros educativos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 29-43. DOI: 10.6018/reifop.17.2.197291
Etxeberria-Balerdi, F. et al. (2012). Prejuicios, inmigración y educación. Actitudes del alumnado de secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 97-131.
Europress. (2017). Los musulmanes españoles advierten de un aumento de la islamofobia por parte de sectores de ultraderecha en España. Madrid: Europress. Recuperado de
Husain Dawn, I. (2014). Factors behind the rise of Islamophobia worldwide. The Nation. Recuperado de
Λέσβος: Γονείς έβαλαν λουκέτο σε σχολείο που θα πάνε την Δευτέρα παιδιά προσφύγων. (2016). Iefimerida. Recuperado de http://www.iefimerida.gr/news/293329/lesvos-goneis-evalan-loyketo-se-sholeio-poytha-pane-tin-deytera-paidia-prosfygon
Louis, W. R.; Duck, J. M.; Terry, D. J.; Schuller, R. A. & Lalonde, R. N. (2007). Why do citizens want to keep refugees out? Threats, fairness and hostile norms in the treatment of asylum seekers. European Journal of Social Psychology, 37(1), 53-73.
Ministerio de Educación y Asuntos Religiosos (2019). Προσφυγικό και Εκπαίδευση. República Helénica: Ministerio de Educación y Asuntos Religiosos. Recuperado de https://www.minedu.gov.gr/prosf-ekpaideusi-m
Níkleva, D. G.; Rico-Martín, A. M. (2012). Actitudes y estereotipos culturales de los futuros maestros hacia el alumnado inmigrante en España. Educación XXI, 20(1), 57-73.
Pearpoint, J. (2015). Inclusive Education, Person-Centered Planning & Systems Change Challenging Permutations and Opportunities, Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 35-44. DOI: 10.6018/reifop.18.1.214331
Pérez, M.; Desrues, T. (2007). Opinión de los españoles en materia de racismo y xenofobia. Madrid: Oberaxe.
Santos-Rego, M. A.; Cernadas-Ríos, F. X. y Lorenzo-Moledo, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2),123-137. DOI: 10.6018/reifop.17.2.196931
Schweitzer, R.; Perkoulidis, S.; Krome, S.; Ludlow, C. & Ryan, M. (2005). Attitudes toward refugees: The dark side of prejudice in Australia. Australian Journal of Psychology, 57(3), 170-179.
Singh, R. (2005). Therapeutic skills for working with refugee families: An introductory course at the Institute of Family Therapy. Journal of Family Therapy, 27, 289-292.
Smith, P. W. (2017). Terrorism Fears Don’t Justify Islamophobia. New York: Human Rights Watch. Recuperado de
https://www.hrw.org/news/2017/03/14/terrorism-fears-dont-justify-islamophobia
Telenoticias. (2017). Puerto Rico recibirá ciudadanos sirios. Puerto Rico: Telemundo. Recuperado de
https://www.telemundopr.com/noticias/Puerto-Rico-recibira-a ciudadanos-sirios329657541.html
Torres, J. A.; Fernández, J. M. (2015). Promoviendo escuelas inclusivas: análisis de las percepciones y necesidades del profesorado desde una perspectiva organizativa, curricular y el desarrollo profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 177-200. DOI: 10.6018/reifop.18.1.214391