Dionisio Ridruejo and his artistic ideas in the frame of first franchism

Authors

  • José Luis de la Nuez Santana Profesor Titular de la Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7759

Keywords:

Francoism, cultural magazines, political art, Eugenio d’Ors, Venice Biennale, magazine Escorial, Revista, Dionisio Ridruejo

Abstract

We study in this article the contribution of the Spanish intellectual Dionisio Ridruejo to the world of the arts during the forties and fifties (first Francoism). The fundamental objective of this research has been to analyze and locate Ridruejo’s artistic thinking in the difficult and changing cultural context of the Franco dictatorship, also attending to his dissident position that will end in clear confrontation with the Regime. The study includes three fundamental moments of his intellectual trajectory during this period: the first corresponds to the years in which he directed the magazine Escorial, the second to his stay in Rome as correspondent of the newspaper Arriba, and the last, to the years during which directed Revista, of Barcelona.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, E. (1973). Notas para una historia del pensamiento español actual. Sistema (1), 107-132.

Escorial (1940). Manifiesto Editorial. Escorial, tomo I, cuaderno I, 7-12.

Gracia, J. (2006). Estado y cultura. Barcelona: Anagrama.

Iáñez Pareja, E. (2008). Falangismo y propaganda cultural en el «Nuevo Estado». La revista Escorial 1940-1950. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.

Juliá, S. (2005). Historia de las dos Españas, Madrid: Taurus.

Morente, F. (2011). Corresponsal en Roma. Dionisio Ridruejo y la Italia de la Guerra Fría (1948-1951). En F. Gallego, y F. Morente. Rebeldes y reaccionarios. Intelectuales, fascismo y derecha radica en Europa. Barcelona: El Viejo Topo.

Ridruejo, D. (1949). Dalí con sus pinceles a la puerta de la Iglesia. Arriba.

Ridruejo, D. (1950a). España que podía y no quiso. Una visita a la Bienale de nuestro corresponsal. Arriba, 3.

Ridruejo, D. (1950b). Visita a la Bienal (II). Las intenciones. Arriba, 3 y 6.

Ridruejo, D. (1950c). El cine español logra en Venecia un éxito y un fracaso. Arriba, 3.

Ridruejo, D. (1951a). Benedetto Croce, el gran viejo. Arriba.

Ridruejo, D. (1951b). El neo-realismo italiano adolece de insinceridad. Arriba.

Ridruejo, D. (1951c). Caravaggio, todo junto. Arriba.

Ridruejo, D. (1951d). La campaña de los mediocres. Correo Literario (37-38), 9.

Ridruejo, D. (1952). Ante la XXVI Bienal de Venecia. Revista (5), 9.

Ridruejo, D. (1954a). El maestro (notas para una valoración de la obra de Eugenio d’Ors). Revista (92), 9.

Ridruejo, D. (1954b). Arte social. Revista (97), 9.

Ridruejo, D. (1960). En algunas ocasiones (Crónicas y comentarios 1943-1960). Madrid: Aguilar.

Ridruejo, D. (1973). La vida intelectual española en el primer decenio de la postguerra (Triunfo, nº 507, 1972). En D. Ridruejo. Entre Literatura y Política (p. 15). Madrid: Seminarios y Ediciones, S. A.

Ridruejo, D. (1976). Casi unas memorias (ed. de César Armando Gómez). Barcelona: Planeta.

Sánchez Mazas, R. (1942). Textos sobre una política de arte. Escorial (24), 3-21.

Vivanco, L. F. (1940). El arte humano. Escorial (I), 141-150.

Vivanco, L. F. (1949). Realidad e irrealidad en el arte abstracto. Escorial (62), 537-544.

Published

2018-07-17

How to Cite

de la Nuez Santana, J. L. (2018). Dionisio Ridruejo and his artistic ideas in the frame of first franchism. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 49, 267–283. https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7759

Issue

Section

Articles