Thousand-pointed stars. Physical signs of genius in surrealism
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30604Keywords:
Star, genius, portrait, surrealism, artistic identity, trace, médium, André Breton, André Masson, Max Ernst, Toyen, Paris, 20th centuryAbstract
This article addresses the analysis of those portraits of surrealist artists in which their genuine condition has been presented through a physical symbol, a star. Assuming the statement by Raymond Roussel, an author admired by the movement, according to which “the star on the forehead” was the distinctive corporealism of the genius, we will explore why surrealism returns to this iconography. We will start from the famous photograph by Marcel Duchamp in which the author appears with a tonsured star on the crown of his head to relate it to others and show that the reflection on artistic subjectivity went beyond this notable case and that there were many artists who, like Duchamp, used the star for this.
Downloads
References
Bourriaud, N. (2009). Formas de vida. El arte moderno y la invención del sí. Murcia: Cendeac.
Castro Flórez, Fernando [@fernandocastrogflorez1964] Walter Benjamin (29): El
flâneur a paso de tortuga [Video]. Youtube, 05/08/2023. https://www.youtube.com/watch?v=tojfS8otJHA
Cirlot, J. E. (1992) Diccionario de símbolos. Barcelona: Editorial Labor.
Duchamp, M. (2012). «El proceso creativo» en Marcel Duchamp. Escritos. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Duque, F. (1997) La estrella errante. Estudios sobre la apoteosis romántica de la historia. Madrid: Akal.
Espinosa, A. (1997). “Navidades de primavera. Breton, Peret y Eluard, nuevos Reyes Magos en Canarias” en La Tarde en Emmanuel Guigon (com.) Gaceta de Arte y su época (1932-1936). Las Palmas de Gran Canaria: Centro Atlántico de Arte Moderno, Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
Lazzarato, M. (2015). Marcel Duchamp y el rechazo del trabajo. Madrid: Ediciones Cassus-Belli.
Ramírez, J. A. (1993). Duchamp: amor y muerte, incluso. Madrid: Ediciones Siruela.
Revilla, F. (2016). Diccionario de iconografía y simbología. Madrid: Cátedra.
Schwarz, A. “Marcel Duchamp alias Rrose Sélavy alias Marchand du Sel alias Belle Haleine” en Data. Practica e teoria delle arti, 1973, vol. III, N. º 9, 30-37.
Sebbag, Georges. “La carpa estrellada “ en Philosophie et surrealisme, n/f. https://www.philosophieetsurrealisme.fr/breton-en-canarias-la-carpa-estrellada/ [Consultado el 15/02/2024]
Sousa Pardo, C. “Vagar, deambular, pasear. Las formas surrealistas de la memoria en el arte finisecular” en Temporalidades posdramáticas en las artes visuales, performativas y literarias contemporáneas: lentitud, digresión, desaceleración. Peter Lang [en prensa]
Anónimo. Czech Avant-Garde Art from the Roy and Mary Cullen Collection /
Lot 28 en Sothebys [web] https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/czech-avant-garde-art-roy-mary-cullen-l14122/lot.28.html [Consultado el 15/02/2024]
VVAA. Locus Solus. Impresiones de Raymon Roussel. Madrid: MNCARS.
Zapperi, Giovanna. “Marcel Duchamp’s “Tonsure”. Towards an Alternate Masculinity” en Oxford Art Journal, 2007, 30.2, 289-303.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).