An avant-garde ritual: Maruja Mallo and her early paintings and illustrations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30262

Keywords:

Surrealism, avant-garde, 20th century, illustration, illustrator, women artists, women illustrators, Spanish artists

Abstract

Maruja Mallo is a fundamental artist to understand what the avant-garde artistic movements were carrying out at the beginning of the 20th century in Spain. She played with her own interests and the ones of surrealism to create a multifaceted and influential work, through with she managed to channel a deep and complex way of understanding the world and human existence. She looked deep into her roots, worrying about the future and living the present intensely. All of this is reflected in her first paintings and the numerous illustrations that she published in magazines and literary editions during the 20s and 30s of the last century. The beginning of an artistic career that never ceased to be enriched by experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril, M. (28 /12/1930). Rumbos, exposiciones y artistas. Blanco y Negro, 16-20.

Baena Moyano, V. (2019). Maruja Mallo (1902-1995) a través de sus Verbenas (1927-1928). Revista Anahgramas, VI, 193-237.

Carabias, J. (14 /11/1931). La pintora Maruja Mallo marcha a París. Estampa, 43.

Carreras Tort, J. y Pérez Varela, H. (2020). Las Plantas y el Cerco. Esterri d’Àneu: Occvulta

Cassou, J. (28/05/1932). Chronique artistique. La vie en danger. Peintres italiens et espagnols. La revue hebdomadaire, 491-495.

de la Encina, J. (01/06/1928). La pintora Maruja Mallo. La Voz, 1.

de la Encina, J. (13/09/1930). De Arte: Vanguardia de verano. La Voz, 1.

Fernández Martínez, D. (2020). Maruja Mallo entre España y Argentina. Trigo y espigas en el equipaje. Diablotexto Digital, 8, 177-202.

García de Valdeavellano, L. (1/10/1927). Crónicas de Arte: La joven pintura española. La Época, 5.

García de Valdeavellano, L. (1/9/1927). Maruja Mallo en su carrousel. La Gaceta Literaria, 5.

García de Valdeavellano, L. (02/06/1928). Exposición de Maruja Mallo. La Época, 1.

Mallo, M. (14/04/1980). A fondo: Maruja Mallo. (J. Soler Serrano, Entrevistador).

Mallo, M. y Alberti, R. (09/11/1930). Chuflillas del “niño de la palma”. ABC, 13.

Mallo, M. y de la Gándara, C. (1978). M. Mallo. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Servicio de Publicaciones.

Palmer, M. y Pérez Segura, J. (2007). La quiebra de lo moderno: Margaret Palmer y el arte español durante la Guerra Civil. Córdoba: Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí.

Puente, A. (2016). Ilustración para niños en la España de los años 10, 20 y 30. Peonza(117), 13-22.

Quiroga Plá, J. M. (1928). Un pintor de nuestro tiempo. Mediodía (XII), 14-16.

Sagarra Gamazo, A. y Sagarra Gamazo, A. (2018). Liberales, cultivadas y activas. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Sánchez Vidal, A. (2004). Imágenes para un poeta. Presente y futuro de Miguel Hernández: actas del II Congreso Internacional Miguel Hernández, Orihuela-Madrid, (26-30 de octubre de 2003), 107-120.

Valcárcel, C. (2009). La imagen gráfica en “El Mono Azul” y “El Buque Rojo”. La República y la cultura: paz, guerra y exilio, 551-562.

VV.AA. (1999). Fuera de Orden: mujeres de la Vanguardia española. Madrid: Mapfre.

Zanetta, M. A. (2014). La subversión enmascarada: análisis de la obra de Maruja Mallo. Madrid: Biblioteca Nueva.

Published

2024-10-23

How to Cite

Guzmán Morales, A. I. (2024). An avant-garde ritual: Maruja Mallo and her early paintings and illustrations. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55, 59–79. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30262

Issue

Section

Dosier Surrealismo