An avant-garde ritual: Maruja Mallo and her early paintings and illustrations
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30262Keywords:
Surrealism, avant-garde, 20th century, illustration, illustrator, women artists, women illustrators, Spanish artistsAbstract
Maruja Mallo is a fundamental artist to understand what the avant-garde artistic movements were carrying out at the beginning of the 20th century in Spain. She played with her own interests and the ones of surrealism to create a multifaceted and influential work, through with she managed to channel a deep and complex way of understanding the world and human existence. She looked deep into her roots, worrying about the future and living the present intensely. All of this is reflected in her first paintings and the numerous illustrations that she published in magazines and literary editions during the 20s and 30s of the last century. The beginning of an artistic career that never ceased to be enriched by experience.
Downloads
References
Abril, M. (28 /12/1930). Rumbos, exposiciones y artistas. Blanco y Negro, 16-20.
Baena Moyano, V. (2019). Maruja Mallo (1902-1995) a través de sus Verbenas (1927-1928). Revista Anahgramas, VI, 193-237.
Carabias, J. (14 /11/1931). La pintora Maruja Mallo marcha a París. Estampa, 43.
Carreras Tort, J. y Pérez Varela, H. (2020). Las Plantas y el Cerco. Esterri d’Àneu: Occvulta
Cassou, J. (28/05/1932). Chronique artistique. La vie en danger. Peintres italiens et espagnols. La revue hebdomadaire, 491-495.
de la Encina, J. (01/06/1928). La pintora Maruja Mallo. La Voz, 1.
de la Encina, J. (13/09/1930). De Arte: Vanguardia de verano. La Voz, 1.
Fernández Martínez, D. (2020). Maruja Mallo entre España y Argentina. Trigo y espigas en el equipaje. Diablotexto Digital, 8, 177-202.
García de Valdeavellano, L. (1/10/1927). Crónicas de Arte: La joven pintura española. La Época, 5.
García de Valdeavellano, L. (1/9/1927). Maruja Mallo en su carrousel. La Gaceta Literaria, 5.
García de Valdeavellano, L. (02/06/1928). Exposición de Maruja Mallo. La Época, 1.
Mallo, M. (14/04/1980). A fondo: Maruja Mallo. (J. Soler Serrano, Entrevistador).
Mallo, M. y Alberti, R. (09/11/1930). Chuflillas del “niño de la palma”. ABC, 13.
Mallo, M. y de la Gándara, C. (1978). M. Mallo. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Servicio de Publicaciones.
Palmer, M. y Pérez Segura, J. (2007). La quiebra de lo moderno: Margaret Palmer y el arte español durante la Guerra Civil. Córdoba: Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí.
Puente, A. (2016). Ilustración para niños en la España de los años 10, 20 y 30. Peonza(117), 13-22.
Quiroga Plá, J. M. (1928). Un pintor de nuestro tiempo. Mediodía (XII), 14-16.
Sagarra Gamazo, A. y Sagarra Gamazo, A. (2018). Liberales, cultivadas y activas. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Sánchez Vidal, A. (2004). Imágenes para un poeta. Presente y futuro de Miguel Hernández: actas del II Congreso Internacional Miguel Hernández, Orihuela-Madrid, (26-30 de octubre de 2003), 107-120.
Valcárcel, C. (2009). La imagen gráfica en “El Mono Azul” y “El Buque Rojo”. La República y la cultura: paz, guerra y exilio, 551-562.
VV.AA. (1999). Fuera de Orden: mujeres de la Vanguardia española. Madrid: Mapfre.
Zanetta, M. A. (2014). La subversión enmascarada: análisis de la obra de Maruja Mallo. Madrid: Biblioteca Nueva.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).