Anticlericalism, iconoclasty and destruction of heritage: the region of Motril (1936)

Authors

  • Alvar Labrador-Sierra Miembro del Grupo de Investigación: HUM362 “Arte y cultura en la Andalucía moderna y contemporánea https://orcid.org/0000-0002-1230-0030

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30030

Keywords:

Historical Heritage, Liturgical Furniture, Destruction, Iconoclasm, Spanish Civil War, Judicial District of Motril

Abstract

This article is born within a larger work such as a doctoral thesis focused on the study and evolution of pulpits in the province of Granada. When creating the catalog of existing pieces delimited by regions and municipalities, a striking void was observed on the Granada coast. This work aims to relate the destruction of heritage in the municipalities of the Granada coast with the iconoclastic tension of the 1930s. In addition, an attempt will be made to make a relationship about which artistic typology was the most punished and became a recurring focus of violence and fire. The documentation available from the time comes mainly from the Franco side, so it is not free of disqualifications and propagandistic hyperbole, but an attempt will be made to extract the greatest amount of useful data for this study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Rey, L. (2007). Reforma y contrarreforma agraria durante la Segunda República: Carmona 1931-1936. Carel: Carmona: Revista de estudios locales (5), 2197-2244.

Aróstegui Sánchez, J. (2004). La Guerra Civil española y el escenario de Andalucía. Andalucía en la Historia (5), 10-14.

Barrios Rozúa, J. M. (1995). Conflictividad social y destrucción de bienes religiosos en la ciudad de Granada durante la Segunda República. Revista del Centro de Estudios históricos de Granada y su Reino (9), 185-211.

Barrios Rozúa, J. M. (1999). El destino de los edificios religiosos durante la Guerra Civil. El caso de las diócesis de Granada y Guadix-Baza. Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino (13-14), 415-459.

Barrios Rozúa, J. M. (2001). Mofa e iconoclastia durante la Guerra Civil en la diócesis de Granada. Fundamentos de Antropología (10-11), 275-284.

Barrios Rozúa, J. M. (2003). Iconoclastia y resacralización del espacio urbano en el Albaicín. En J. Barrios Rozúa (ed.). Albaicín: paraíso cerrado, conflicto urbano (pp. 71-93). Granada: Diputación Provincial.

Barrios Rozúa, J. M. (2007). Iconoclastia (1930-1936). La ciudad de Dios frente a la modernidad. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Barrios Rozúa, J. M. (2008). Las destrucciones iconoclastas durante la Guerra Civil y su papel en la propaganda franquista. Investigaciones Históricas (28), 185-200.

Barrios Rozúa, J. M. (2011). Iconoclastas frente a cruzados. Del laicismo republicano a la recristianización franquista. Andalucía en la Historia (34), 28-33.

Gallego y Burín, A. (1937). La destrucción del tesoro artístico de España, desde 1931 a 1937. Informe de las comisiones provinciales de monumentos. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada (2), 137–231.

Gil Bracero, R. (2004). Guerra Civil en Andalucía: Las operaciones militares. Andalucía en la Historia (5), 15-19.

López-Guadalupe Muñoz, J. J. (2000). Las Iglesias de la Costa de Granada en el siglo XVIII. Cuadernos de arte de la Universidad de Granada (31), 119-141.

Reese, T. F. (1975): Ventura Rodríguez en Vélez de Benaudalla y Larrabezúa. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada (23), 24-60.

Robledo Hernández, R. (2014). Sobre el fracaso de la reforma agraria andaluza en la Segunda República. En M. González de Molina (coord..). La cuestión agraria en la historia de Andalucía: nuevas perspectivas. Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces, Consejería de la Presidencia.

Seminario de Arte (1937). Informe sobre las pérdidas y daños sufridos por el Tesoro Artístico de Granada de 1931 a 1936 e indicación de las obras salvadas de la destrucción marxista. Granada: Universidad s.n., 219-231.

Published

2024-07-24

How to Cite

Labrador-Sierra, A. (2024). Anticlericalism, iconoclasty and destruction of heritage: the region of Motril (1936). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55, 169–187. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30030

Issue

Section

Articles