Thirty years without opera? Cultural policies and musical programs during Peronism in Bahía Blanca, Argentina (1946-1947)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.28639

Keywords:

Peronism, Bahía Blanca, Opera, State, Cultural Policy

Abstract

During the time of Peronism, the cultural network in Bahía Blanca expanded and diversified as a result of the emergence of new artistic proposals promoted by state structures increasingly specialized in cultural affairs. Despite such widespread cultural offer, this article focuses on a particular event: the arrival of the opera company from Teatro Argentino de La Plata in 1947 as a product of several negotiations between the local Culture Commission and the Argentine Theater from said city. Even though opera consumption was not, strictly speaking, a novelty for Bahía Blanca’s audience, this special visit gave rise to an inaugural epic that was actively publicized by the press with support of renowned local musicians.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agesta, M.ª de las N. (2005). Disonancias críticas en la ópera bahiense. La construcción de una representación de clase en la crítica musical (1910). En Ribas, Diana I. (coord.). Jornadas de Hum.H.A, La crisis de la representación (pp. 1-13). Bahía Blanca: Área de Historia del Arte del Departamento de Humanidades de la Universidad Nacional del Sur.

Caubet, María Noelia (2020). “Civilizar el oído. Asociacionismo cultural y consumos musicales académicos en Bahía Blanca (1930-1959)”. Estudios del ISHIR. Red ISHIR/CONICET, Rosario, vol. 10, pp. 1-27.

Barriera, D. (Comp.). (2002). Ensayos sobre microhistoria. Morelia: Prohistoria.

Cadús, M.ª E. (2015). El Teatro Argentino de La Plata. En Leonardi, Yanina (Dir.). Teatro y Cultura durante el primer peronismo en la provincia de Buenos Aires (pp. 81-107). La Plata: Instituto Cultural de la Prov. de Bs As. Archivo Histórico de la Prov. de Bs As.

Cernadas, M. (2013). Cuando los socialistas gobernaron Bahía Blanca: la intendencia de Agustín de Arrieta (1932-1935) y el desafío de transformar la cultura política «criolla». Estudios Sociales. Santa Fe, 44 (1), 101-122.

Cetrángolo, A. (2015). Ópera, barcos y banderas. El melodrama y la migración en Argentina (1880-1920). Madrid: Biblioteca Nueva.

Corrado, O. (2016a). Para el tránsito a la inmortalidad: la Sinfonía ´In Memoriam´ (1953) de Luis Milici. Revista Argentina de Musicología (15-16). Buenos Aires: Asociación Argentina de Musicología, 279-320.

Corrado, O. (2016b). “Los sonidos del 45. Música e identidades en Buenos Aires entre el fin de la Segunda Guerra y los comienzos del peronismo”. Revista del Instituto Superior de Música. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral(16), 9-61.

Corrado, O. (2014). Música en el peronismo clásico: variaciones sobre (una) Vidala. Música e Investigación (21). Buenos Aires, Instituto Nacional de Musicología,19-54.

Corrado, O. (2012). “Honrar al General: música, historia, lenguaje y política en el AñoSanmartiniano (Argentina, 1950). En Volpe, M. Alice. Teoria, crítica e música na atualidade (pp. 91-115). Rio de Janeiro: Escola de Música UFRJ.

Fiorucci, Fl. (2008). La Administración Cultural del Peronismo, Políticas, Intelectuales y Estado. Latin American Studies Center Working Paper (20). The University of Maryland College Park, 1-35. [Disponible en http://www.lasc.umd.edu/Publications/WorkingPapers/NewLASCSeries/WP20(FlaviaFiorucci).pdf].

Hildbrand, S. (2019). “Todos unidos triunfaremos…”. La música para los gremios en el Teatro Colón durante el primer peronismo. En Corrado, Omar (Comp.). Recorridos. Diez estudios sobre música culta argentina de los siglos XX y XXI. (pp. 273-310). Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Hildbrand, S. (2016). Con fuerza de ley. Música y nación a través de las instituciones del primer peronismo (1946-1955). Revista del ISM (16), Universidad Nacional del Litoral, 62-83.

Irurzun, J. (2021). Una afición transatlántica. Cultura musical e inmigración catalana en Buenos Aires. Buenos Aires: Imago Mundi.

Leonardi, Y. (2015). Una planificación cultural para el territorio bonaerense (1946-1955). En Teatro y Cultura durante el primer peronismo en la provincia de Buenos Aires (pp. 9-33). La Plata: Instituto Cultural de la Prov. de Bs As. Archivo Histórico de la Prov de Bs As.

Leonardi, Y. (2008). Teatro y propaganda durante el primer gobierno peronista: la difusión de los imaginarios sociales. En I Congreso de Estudios sobre el Peronismo, Red de Estudios sobre el Peronismo, ISSN 1852-0731. [Recuperado de http://redesperonismo.org/articulo/teatro-y-propaganda-durante-el-primer-gobierno-peronista-la-difusion-de-los-imaginarios-sociales/].

López Pascual, J. (2016). Arte y trabajo. Imaginarios regionales, transformaciones sociales y políticas públicas en la institucionalización de la cultura en Bahía Blanca (1940-1969). Rosario: Prohistoria.

Marcilese, J. (2015). El peronismo en Bahía Blanca. De la génesis a la hegemonía, 1945-1955. Bahía Blanca: EdiUNS.

Marcilese, J. (2013). Tensiones y conflictos en la prensa bahiense durante el primer peronismo. En Cernadas, Mabel y Patricia Orbe. Itinerarios de la prensa: cultura política y representaciones en Bahía Blanca durante el siglo XX (pp. 191-224). Bahía Blanca: EdiUNS.

Schwartz-Kates, D. (1997). The gauchesco tradition as a source of national identity in Argentine Art Music (ca. 1890-1955). Austin, University of Texas at Austin ProQuest Dissertations Publishing. [Disponible en: https://www.proquest.com/openview/3374ce0c9f07614147e74109b480b90a/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y].

Published

2023-11-27

How to Cite

Caubet, M. N. (2023). Thirty years without opera? Cultural policies and musical programs during Peronism in Bahía Blanca, Argentina (1946-1947). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 54, 199–216. https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.28639

Issue

Section

Articles