The image of the flamenco dancer and the Warburgian ‘pathos’ formula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.26141

Keywords:

flamenco dancer, nymph, Pathosformel, Aby Warburg, Andalucía, Antique Age

Abstract

The following article deals with the analysis of the flamenco dancer archetype, taking as a reference the Pathosformel’s theoretical ideas developed by Aby Warburg. In that terms, an apparent equivalence has been supposed to outline between the andalucian figure and the classic nymph, therefore the study of moving images has been essential when it comes to understand them as a survivor rhizome in the interiority of the cultural collective memory. In such way, it could be concluded that the energy emitted by the movements of the flamenco dancer could be, consequently, the evocation of the tragic pleasure of the dionysian dances of the pagan Antique Age; the reminiscence of the catharsis through the corporal grammar of the flamenco dance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Molina, S. (2006). París: “mecenas” del flamenco finisecular. En Bruña Cuevas, M. (coord.), La cultura del otro: español en Francia, francés en España. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Antacli, P. (2019). Picasso, Warburg y la fórmula de la ninfa. Málaga: Fundación Pablo Ruiz Picasso.

Borja-Villel M. J., (dir.). (2008). La noche española. Flamenco, vanguardia y cultura popular. 1865-1939. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Bozal, V. (1998). Historia de las ideas estéticas II. Madrid: Historia 16.

Didi-Huberman, G. (2006). El bailaor de soledades. Valencia: Pre-textos.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Edit. Abada.

D’Ors, E. (1993). Lo Barroco. Madrid: Editorial Tecnos.

Lipps, T. (1923). Los fundamentos de la estética. Madrid: Edit. Daniel Jorro.

Michaud, P-A. (2017). Aby Warburg y la imagen en movimiento. Buenos Aires: UNA Editorial.

Murga Castro, I., (edit.). (2017). Poetas del cuerpo. La danza de la Edad de Plata. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.

Navarro, A., “El animalismo en el viento que sopla. En busca del gesto de la (pos)ninfa warburgiana, entre rizoma de imágenes animalistas y flamencas. Feminismo expandido”. Disponible en: http://www.pieflamenco.com/el-animalismo-en-el-viento-que-sopla-en-busca-del-gesto-de-la-posninfa-warburgiana-entre-rizoma-de-imagenes-animalistas-y-flamencas-feminismo-expandido/ [Consulta: 09-05-2021].

Romero, P. G., “El gesto primordial”. El País. 14-12-2010. Disponible en: https://elpais.com/diario/2010/12/14/cultura/1292281207_850215.html [Consulta: 02/05/2021].

Valéry, P. (2016). Filosofía de la danza. Madrid: Casimiro.

Viera, M. (2020). El imaginario español en las Exposiciones Universales del siglo XIX. Madrid: Ediciones Cátedra.

Published

2023-07-11

How to Cite

Antón Valencia, M. (2023). The image of the flamenco dancer and the Warburgian ‘pathos’ formula. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 54, 2–21. https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.26141

Issue

Section

Articles