Myths, Plagues and Howls Drawn by Clorindo Testa: Denouncement and Storytelling
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24727Keywords:
Myth, Drawing, Ecology, Humanism, Architecture, Art, Cartography, Clorindo Testa, Ceppaloni, Buenos Aires, São Paulo, Middle Ages, 1970sAbstract
This work proposes to revisit a set of drawings of myths, plagues, and howls by the Italo-Argentine architect Clorindo Testa, which is articulated through the series La Peste en Ceppaloni (1977-1997). This collection of maps, drawings and murals is a journey in which the author metaphorically denounces the impact of environmental problems on the human condition and the air of its habitat. Methodologically, the text uses a triple account of the work: narrative-visual, archaeological, and anthropological. It deciphers the structure of the drawn myth that develops in the Middle Ages in the Italian town of Ceppaloni, where Testa’s family comes from. The medieval town and its castle are explored, as well as the itinerary of the Black Plague during the 14th century. These series correlate with the work of this artist, who recovers figuration to find a certain idea of humanism. For Testa, art, architecture, and ecology cohabit.
Downloads
References
Boccaccio, G. (1990). Decameron. (1ª Ed. 1351). Madrid: Siruela.
Camus, A. (2002). La Peste. (1ª Ed. 1947). Barcelona: Edhasa.
Cartier de Hamann, M. (1978). El Arte Ecológico. Material de prensa de La Galería Buenos Aires. Disponible en www.galeriajacquesmartinez.com/es/events/55/la-peste-en-ceppaloni
Dwyer, J. (2017). The dawning of environmental consciousness in the United States during the 1960s. Disponible en www.nytimes.com/2017/02/28/nyregion/new-york-city-smog.html
Elders, F. (1974). La naturaleza humana: justicia versus poder. Un debate, Noam Chomsky y Michel Foucault. Buenos Aires: Katz Editores. Disponible en www.katzeditores.com/images/fragmentos/ChomskyFoucault.pdf
Fontán, M. (2016). Lo nunca antes visto. Madrid: Fundación Juan March.
Gargantilla, P. (2018). La peste. La epidemia que mantuvo en jaque a Europa. Clío. Revista de Historia (197), 20-27.
Giménez, C.G. (2019). El arquitecto-artista y su biógrafo crítico. Clorindo Testa y Jorge Glusberg: una relación perdurable. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, Seminario de Crítica, 231. Disponible en http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/critica/0231.pdf
Glusberg, J. (1978). Clorindo Testa. La peste en Ceppaloni. Buenos Aires: Centro de arte y comunicación.
Glusberg, J. (1998). El fin de siglo en una mordaz parábola de Clorindo Testa. s.l.:s.e.
Guardiola, I. (15 de marzo de 2019). El superávit visual. El Mundo. Disponible en www.elmundo.es/cataluna/2019/03/15/5c8be24b21efa02d018b45ab.html
Lozano, M.ª del M. (1987). Las paráfrasis plásticas de Wolf Vostell. Los Barruecos (51), 251-276.
Marcos, M. (2017). Apolo y Dionisos en la arquitectura argentina. Revista de arquitectura. Museo de Arquitectura y Diseño de la Sociedad Central de Arquitectos (259), Buenos Aires.
Redfield, R. (1960). The Little Community and Peasant Society and Culture. The University of Chicago Press, Chicago.
Testa, Cl. (1978). Entrevista a Clorindo Testa: Multiplicidades de Clorindo Testa. La Peste como motivo visual. La Opinión.
Testa, Cl. (1991). La serie de la Peste. Ruth Bezacar. Galería de Arte. Feria internacional de Arte Contemporáneo ARCO: Madrid.
Traba, M. (1999). Conversación al sur. Madrid: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).