Myths, Plagues and Howls Drawn by Clorindo Testa: Denouncement and Storytelling

Authors

  • Mara Sánchez Llorens Departamento de Ideación Gráfica. Universidad Politécnica de Madrid. Investigadora Universidad Anáhuac. México. https://orcid.org/0000-0002-0961-2391

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24727

Keywords:

Myth, Drawing, Ecology, Humanism, Architecture, Art, Cartography, Clorindo Testa, Ceppaloni, Buenos Aires, São Paulo, Middle Ages, 1970s

Abstract

This work proposes to revisit a set of drawings of myths, plagues, and howls by the Italo-Argentine architect Clorindo Testa, which is articulated through the series La Peste en Ceppaloni (1977-1997). This collection of maps, drawings and murals is a journey in which the author metaphorically denounces the impact of environmental problems on the human condition and the air of its habitat. Methodologically, the text uses a triple account of the work: narrative-visual, archaeological, and anthropological. It deciphers the structure of the drawn myth that develops in the Middle Ages in the Italian town of Ceppaloni, where Testa’s family comes from. The medieval town and its castle are explored, as well as the itinerary of the Black Plague during the 14th century. These series correlate with the work of this artist, who recovers figuration to find a certain idea of humanism. For Testa, art, architecture, and ecology cohabit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mara Sánchez Llorens, Departamento de Ideación Gráfica. Universidad Politécnica de Madrid. Investigadora Universidad Anáhuac. México.

Profesora Asociada Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad Politécnica de Madrid, Departamento de Comunicación, Universidad Camilo Jose Cela. Titular en Departamento de Arte Latinoamérica, India y China, Universidad Nebrija. Compagina su actividad como investigadora y docente con la profesional como arquitecta independiente. Inicia su labor docente en Rosario, Argentina, en 2001 como Profesora de Planeamiento y Diseño, para la recuperación paisajística de la costanera y el patrimonio industrial rosarino. En 1997 desarrolla el Proyecto de Regeneración Urbana de Cotija de la Paz (Michoacán). Pertenece a la Asociación Mexicana de Urbanistas. Invitada por el Royal Institute of Technology de Estocolmo, Pinakothek der Moderne de Múnich, Anahuac de México y Universidad de Sassari, Cerdeña. Coopera con la AECID entre 1996 y 2014. Autora de publicaciones en revistas de urbanismo, arquitectura y arte, recibiendo el reconocimiento de la Fundación Arquia y la Bienal Iberoamericana de Arquitectura y Urbanismo por su libro “Lina Bo Bardi. Objetos y acciones colectivas”. Comisaria y diseñadora del montaje, catálogo y programa de mano de la exposición "Lina Bo Bardi: tupí or not tupí (Brasil 1946-1992)" celebrada en la Fundación Juan March en 2018-19.

References

Boccaccio, G. (1990). Decameron. (1ª Ed. 1351). Madrid: Siruela.

Camus, A. (2002). La Peste. (1ª Ed. 1947). Barcelona: Edhasa.

Cartier de Hamann, M. (1978). El Arte Ecológico. Material de prensa de La Galería Buenos Aires. Disponible en www.galeriajacquesmartinez.com/es/events/55/la-peste-en-ceppaloni

Dwyer, J. (2017). The dawning of environmental consciousness in the United States during the 1960s. Disponible en www.nytimes.com/2017/02/28/nyregion/new-york-city-smog.html

Elders, F. (1974). La naturaleza humana: justicia versus poder. Un debate, Noam Chomsky y Michel Foucault. Buenos Aires: Katz Editores. Disponible en www.katzeditores.com/images/fragmentos/ChomskyFoucault.pdf

Fontán, M. (2016). Lo nunca antes visto. Madrid: Fundación Juan March.

Gargantilla, P. (2018). La peste. La epidemia que mantuvo en jaque a Europa. Clío. Revista de Historia (197), 20-27.

Giménez, C.G. (2019). El arquitecto-artista y su biógrafo crítico. Clorindo Testa y Jorge Glusberg: una relación perdurable. Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas, Seminario de Crítica, 231. Disponible en http://www.iaa.fadu.uba.ar/publicaciones/critica/0231.pdf

Glusberg, J. (1978). Clorindo Testa. La peste en Ceppaloni. Buenos Aires: Centro de arte y comunicación.

Glusberg, J. (1998). El fin de siglo en una mordaz parábola de Clorindo Testa. s.l.:s.e.

Guardiola, I. (15 de marzo de 2019). El superávit visual. El Mundo. Disponible en www.elmundo.es/cataluna/2019/03/15/5c8be24b21efa02d018b45ab.html

Lozano, M.ª del M. (1987). Las paráfrasis plásticas de Wolf Vostell. Los Barruecos (51), 251-276.

Marcos, M. (2017). Apolo y Dionisos en la arquitectura argentina. Revista de arquitectura. Museo de Arquitectura y Diseño de la Sociedad Central de Arquitectos (259), Buenos Aires.

Redfield, R. (1960). The Little Community and Peasant Society and Culture. The University of Chicago Press, Chicago.

Testa, Cl. (1978). Entrevista a Clorindo Testa: Multiplicidades de Clorindo Testa. La Peste como motivo visual. La Opinión.

Testa, Cl. (1991). La serie de la Peste. Ruth Bezacar. Galería de Arte. Feria internacional de Arte Contemporáneo ARCO: Madrid.

Traba, M. (1999). Conversación al sur. Madrid: Siglo XXI.

Published

2022-12-23

How to Cite

Sánchez Llorens, M. (2022). Myths, Plagues and Howls Drawn by Clorindo Testa: Denouncement and Storytelling. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 151–168. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24727

Issue

Section

Articles