‘Gedeón’ and the National Fine Arts Exhibitions (1897-1912). Art criticism and political caricature in Restoration Spain
Keywords:
Caricature, Political satire, Graphic humour, National Fine Arts Exhibitions, Art criticism, Humorous and satirical journals, Gedeón, Sileno, Sancha, Francisco, Xaudaró, JoaquínAbstract
This paper discusses the criticisms of one of the most important elements of contemporary Spanish artistic culture — the National Fine Arts Exhibitions — to be found in the satirical weekly Gedéon (1897-1912). Texts, drawings and cartoons by such caricature artists as Sileno, Sancha or Xaudaró comment frivolously or ironically on art works, artists, prizes and their panels of judges, and to this end they parodied the most notable paintings, using them for the purpose of political satire. This is naturally limited and period-specific as a means of criticism, but it is nevertheless interesting to observe and forms a useful aspect of the study of Spanish contemporary art and history.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).