Sala Altamira (Gijón): an condensed space within the spanish art gallery circuit in 1958

Authors

  • Juan Carlos Aparicio Vega Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16043

Keywords:

Art Gallery, Display Window, Spatiality

Abstract

The Altamira gallery opened in September 1958 in the heart of the city of Gijón, thereby initiating a long and remarkably brilliant career in the sixties and seventies. Despite the few square meters that the business had, it stood out for its austere modernity and its attractive interior design, defined by its condensed spatiality. Today, six decades after its opening, the premises still keep their original features, including their magnificent display window, and they constitute a rare testimony of Spanish art gallery practices in which plastic modernity was advocated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcó, P. (1991).“Documentación / 2.Historia de las galerías de arte y de los espacios oficiales de exposiciones”. En Del Surrealismo al Informalismo. Arte de los años 50 en Madrid (pp. 204-263). Madrid: Comunidad de Madrid [cat. exp.].

Aparicio Vega, J. C. (2020). Galerías de arte en Asturias: espacios y promotores (1918-2005). Oviedo: Universidad de Oviedo [Inédito].

Batlle I Argimon, H. (2003). “Exposicions i galeries d’ art”. En F. Fontbona (dir.). El Modernisme. IV. Les arts tridimensionals. La critica del Modernisme (vol. IV, pp. 233-252). Barcelona: Edicions L’ Isard.

Blanco González, H. (2003). Arquitectura Moderna en Gijón (1950-1966). Gijón: Fundación Alvargonzález.

Calvo Serraller, F. (Coord.). Enciclopedia del arte español del Siglo XX. 2. El Contexto. Madrid: Mondadori.

Crabiffosse Cuesta, F. (1999). De tu historia. Gijón, 1937-1997: sesenta años de ciudad. Gijón: Fundación Municipal de Cultura del Ayuntamiento de Gijón [cat. exp.].

Culot, M. (2009). Les Temps des Boutiques. De l’ échoppe à eBay. Bruselas: AAM Éditions.

Fontbona, F. (2008). “Comercio y difusión del arte en la España del siglo XIX”. En XV Congreso Nacional de Historia del Arte (CEHA): Modelos, intercambios y recepción artística. De las rutas marítimas a la navegación en red (vol. 1, pp. 543-552). Palma de Mallorca: Universitat del Illes Balears.

García Quirós, R. Mª. (1981). Alfredo Truan Álvarez. Caricaturista, humorista y pintor (1895-1964). Gijón: Ed. Enrique Truan Álvarez.

Rico, J.C. (2005). La Exposición comercial. Tiendas y escaparatismo, stands y ferias, grandes almacenes y superficies. Gijón: Ediciones Trea.

Tudelilla, Ch. (1998). Tomás Seral y Casas. Un galerista en la posguerra. Madrid: Gobierno de Aragón [cat. exp.].

Fuentes documentales

Archivo Municipal de Gijón: Expte.753/1958.

Archivo gráfico del Museo Casa Natal de Jovellanos, Gijón.

Published

2020-10-23

How to Cite

Aparicio Vega, J. C. (2020). Sala Altamira (Gijón): an condensed space within the spanish art gallery circuit in 1958. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 51, 213–226. https://doi.org/10.30827/caug.v51i0.16043

Issue

Section

Articles