González Moreno and the Mediterranean in the Archconfraternity of the Blood of Murcia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24678

Keywords:

Mediterraneanity, religious sculpture, classicism, modernity, Juan González Moreno, Archicofradía de la Sangre, Murcia, 20th century

Abstract

After the Civil War and in the face of the need to recover the lost religious heritage, several sculptors emerged in Murcia who opted for a novel language within what an expression as traditionalist as imagery can allow, highlighting the figure of Juan González Moreno and his works for the brotherhoods of Holy Week. In this article we present two of his great creations from the fifties, the culminating point of his career, for the former Archconfraternity of the Blood of Murcia, bearing in mind the different bibliographic sources on this subject, as well as the documentation found in the archive of the Arch Confraternity for an effective analysis of the insertion of a dialectic that, to its qualities inserted in classicism, contributes large doses of modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Zambudio Moreno, UNED, Cartagena

Profesor - Tutor del Centro Asociado a la UNED de Cartagena. Doctor en Historia del Arte por la UNED obteniendo la calificación de Cum Laude.

References

Belda, C. (1999). Juan González Moreno, el nuevo rostro del pasado. En C. Belda Navarro (ed.). Juan González Moreno, 1908-1996 (pp. 11-20). Murcia: Consejería de Cultura y Educación.

Cabañas, M. (1996). La Mediterraneidad en el Arte Español del siglo XX. Hispania, 192, 115-134.

Fernández, J.A. (2016). Algunos matices para el estudio de González Moreno. En E. Spiteri Sánchez y Manuel Gómez Llorca (coord.). San Pedro, 50 aniversario de la refundación de la hermandad (pp. 78-85). Jumilla: Cofradía Beso de Judas, Excmo. Ayuntamiento de Jumilla

González, C. (1999). Guerra Civil en Murcia. Murcia: Universidad de Murcia.

Hernández, E. y Belda, C. (1991). El arte en la pasionaria cartagenera. Imagen sacra, la retórica de la pasión. En C. Ferrándiz Araujo y Á. García Bravo (eds). Las Cofradías Pasionarias de Cartagena, Tomo II (pp. 737-832). Cartagena: Asamblea Regional de Murcia.

Llorente, A. (1995). Arte e ideología en el franquismo. Madrid: La Balsa de la Medusa.

López, J.F. (2014). González Moreno, el clasicismo renovado. Cartagena: Real e Ilustre Cofradía de Ntro. Padre Jesús Nazareno.

Marzo, J.L. y Mayayo, P. (2015). Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Manuales de Arte Cátedra.

Piñera, M.D. (2019). Juan González Moreno: modelos y retratos a partir de su legado. Murgetana (141), 129-149.

Ramallo, G. (2007). Francisco Salzillo. Madrid: Arco Libros.

Ramallo, G. (2008). Juan González Moreno, un escultor para temas de la Pasión. En G. Ramallo Asensio (ed.). González Moreno, recóndito sentimiento (pp. 36-45). Murcia: Consejería de Cultura, Juventud y Deportes.

Ureña, G. (1981). La escultura franquista espejo del poder. En A. Bonet Correa (ed.). Arte del franquismo (pp. 77-112). Madrid: Ediciones Cátedra.

Zambudio, A. (2019). El Santo Sepulcro para la ciudad de Albacete, punto de inflexión en la plástica de Juan González Moreno. En Actas del II Congreso Internacional de Escultura Religiosa (Crevillente, 2018). Svmma Stvdiorum Scvltoricae, In memoriam Dr. Lorenzo Hernández Guardiola (pp. 765-780). Crevillente (Alicante): Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert.

Zambudio, A. (2020). La escultura religiosa en Murcia al margen de Francisco Salzillo Alcaraz: desde los orígenes decimonónicos hasta las postrimerías del siglo XX [tesis doctoral inédita]. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).

Published

2022-12-23

How to Cite

Zambudio Moreno, A. (2022). González Moreno and the Mediterranean in the Archconfraternity of the Blood of Murcia. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 223–238. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24678

Issue

Section

Articles