Sonia Terk-Delaunay, or how to die twice. Recognition as a category of analysis for the historical reconstruction of women’s lives

Authors

  • Marián FDZ López Fernández Cao Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.30827/arenal.v28i1.7794

Keywords:

Sonia Terk Delaunay, Robert Delaunay, Western male canon, Feminism, Recognition

Abstract

The androcentric canon in the History of Art is analyzed in this article, using the example of the testimonies of the artist Sonia Terk, her relationship with the artist Robert Delaunay, as well as her legacy (writings and plastic works). Based fundamentally on the primary sources of Sonia Terk Delaunay’s diary and on texts written by artists and critics of her environment, the text adopts a sys- temic perspective, from the studies on creativity, adopting the theory of the feminist stand point and the paradigm of recognition by Nancy Fraser. Using the case of the life of Sonia Terk Delaunay, the article analyzes the stages in the success and professional recognition of the artist. This recognition in life will be, however, erased in those texts and manuals that are compiled with the main names in the history of Western art. Applying the paradigm of recognition, the article shows the way in which canonical history diminishes the value of feminine works until reducing them to anecdote, emphasizing the character of dependence and subalterity of women artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marián FDZ López Fernández Cao, Universidad Complutense de Madrid

Catedrática de Universidad. Doctora en Bellas Artes. Estancias en Alemania (Munich y Berlín), Reino Unido (Londres), EE.UU (Nueva York). Beca Fullbright posdoctoral. Ha complementado su formación con el Máster en Intervención Psicoterapéutica. Se ha formado asimismo en estudios de Género y Feminismo.

Es directora del grupo de investigación consolidado EARTDI 941035 “aplicaciones del Arte en la inclusión social” (https://www.ucm.es/eartdi). Su actividad investigadora, plenamente imbricada con su docencia, se focaliza en tres grandes líneas:

• Educación artística e inclusión social

• Arte como terapia

• Arte e igualdad.

Dentro de sus proyectos de investigación destacan

Proyectos europeos:

• El proyecto Divercity, proyecto europeo del cual es investigadora coordinadora principal (https://www.ucm.es/divercity)

• El proyecto Ariadne, en la que ha participado como coordinadora partner (http://www.ariadne4art.eu/)

Proyectos nacionales:

• Violencia e identidad de género,

• Museos y Genero (http://www.museosenfemenino.es/)

Aletheia: artes, arteterapia, trauma y memoria emocional (https://www.ucm.es/aletheia)

MUSacces, Museos y accesibilidad. (http://www.musacces.es/)

Ha sido invitada por universidades y centros de investigación y culturales de Brasil, Argentina, México, Colombia, Chile, Grecia, Hungría, entre otros.

Ha sido directora del Instituto de Investigaciones Feministas de la Universidad Complutense. Ha recibido el premio Rosa Regas 2010 por materiales educativos con carácter coeducativo, de la Junta de Andalucía, por la colección educativa “Posibilidades de ser a través del arte”, de la editorial Eneida. Ha recibido el Premio de la VIII Jornada de Humanización de Hospitales para niños por su poster “Arteterapia”. Ha recibido, junto con Ignacio Moreno Segarra, el Primer Premio de Transferencia en Tecnología y Conocimiento en Ciencias Sociales y Humanidades 2017; el Premio Te queremos Comunicar, de la Agencia Cultproyect. Su proyecto “Madrid, ciudad de las mujeres” ha sido seleccionado como único proyecto para representar a la Universidad Complutense la Noche Europea de los Investigadores 2017.

Más información en:

https://ucm.academia.edu/MarianCao

https://es.wikipedia.org/wiki/Marian_L%C3%B3pez_Fern%C3%A1ndez-Cao

https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=146028

https://www.researchgate.net/profile/Marian_Lopez_Fernandez_Cao

References

AMORÓS, Celia y DE MIGUEL, Ana (2005): Teoría feminista: de la ilustración a la globalización. Madrid, Minerva Ediciones.

BEAUVOIR, Simone de (or. 1949, 1993): The Second Sex. Ed. y traducción de H. M. Parshley. Nueva York, Alfred A. Knopf. En castellano (2017): El Segundo Sexo. Madrid, Cátedra.

BUTLER, Judith (1991): “Contingent Foundations: Feminism and the Question of ‘Postmodernism’”. Praxis International, 11: 150-165.

CHADWICK, Whitney y COURTIVRON, Isabelle de (1996): Significat Others: Creativity and Intimate Partnership. Nueva York, Thames and Hudson. En castellano (1994): Los otros im- portantes: creatividad y relaciones íntimas. Madrid, Cátedra.

CHILVERS, Ian y GLAVES-SMITH, John (2009): A dictionary of Modern and Contemporary Art. Oxford, Oxford University Press.

CSIKSZENTMIHALYI, Mijail (1996): Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Inven- tion. Nueva York, Harper Perennial. En castellano (1998): Creatividad: el fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona, Paidós.

DELAUNAY, Sonia (1978): Nous irons jusqu’au soleil. París, R. Laffont.

FRANCASTEL, Pierre (1958): Du cubisme à l’art abstrait, cahiers inédits de Robert Delaunay. París, École Pratique des Hautes Études.

FRASER, Nancy (1996): Social Justice in the Age of Identity Politics: Redistribution, Recognition, and Participation. Standford, Tanner lectures on Human values.

FRASER, Nancy (2013): Fortunes of Feminism. Londres,Verso.

GARDNER, Howard (1982): Art, mind and brain. A cognitive approach to creativity. Nueva York, Basic Books Inc. En castellano (1997): Arte, mente y cerebro: una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona, Paidós.

GARDNER, Howard (2011): Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Nueva York, Basic Books. En castellano (1994): Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias multiples. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

HARDING, Sandra y HINTIKKA, Merrill B. (2004): The feminist standpoint theory reader: inte- llectual and political controversias. Nueva York, Routledge.

HARTSOCK, Nancy (2003): “The feminist standpoint: developing the ground for a specifically historical materialism”. En HARDING, Sandra y HINTIKKA, Merrill B. (2.ª ed.) (2003): Discovering reality: feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and philosophy of science. Londres, Kluwer Academic Publishers.

LÓPEZ PARDINA, Teresa (1998): Simone de Beauvoir, una filósofa del siglo xx. Cádiz, Universidad de Cádiz.

MARINA, José Antonio (1993): Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona, Anagrama.

MARINA, José Antonio y RODRÍGUEZ DE CASTRO, María Teresa (2009): La conspiración de las lectoras. Barcelona, Anagrama.

SARTRE, Jean Paul (1947) “Qu’est-ce que la littérature?”. Les Temps Modernes, 17. VV.AA. (2004): Salvat Enciclopledia. Barcelona, Salvat Editores.

WALTER, Ingo (2005): Masterpieces of Western Art. Frankfurt, Taschen.

Published

2021-06-10

How to Cite

López Fernández Cao, M. F. (2021). Sonia Terk-Delaunay, or how to die twice. Recognition as a category of analysis for the historical reconstruction of women’s lives. Arenal. Revista De Historia De Las Mujeres, 28(1), 179–202. https://doi.org/10.30827/arenal.v28i1.7794