Maruja Mallo. The Bohemian Incarnate
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v14i2.3018Keywords:
Bohemians, Disguise, Generation of 27, Mask, Putrefaction, Surrealism, Transgression, Transvestism, ForefrontAbstract
The youth of the so-called “Generation of 27" practiced a form of mystical bohemianism which they inherited above all from the first avant-garde artists who resided in Paris at the turn of the 20th century. This is the case of, among them, the woman who contributed the most to the Spanish avant-garde movement, the eccentric and chameleonic Maruja Mallo. Like the quintessential bohemian, she lived her life as if she herself were a work of art. Mallo “infiltrated” the intellectual world, ignoring the social mores for women. Her most surrealist works, her photographs and her paintings from the “Cesspools and Belfries” series, brilliantly reveal her innovative talents. Because of her daring and her scandalous life, Mallo was boycotted during her long exile, but in the post-Franco period, she was rescued from oblivion and is now recognized as one of the essential figures of the historical avant-garde in Spain.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).