Spanish Women Architects in National Awards from the 2nd half of the 20th century onwards. A Study on distinctions in Architecture, Urban planning, Landscape Architecture, and Industrial Design
DOI:
https://doi.org/10.30827/arenal.v30i2.24957Keywords:
Women Architects, Spanish Architecture, Spanish Architecture Prizes, Gender, Female VisibilityAbstract
This research article studies the presence of women architects in architecture prizes in Spain. Through a meticulous analysis of thirteennational architecture awards, the study verifies the patriar- chal tradition of these recognitions. Likewise, the text documents historical milestones of outstanding women architects and identifies a greater intensity of awards in disciplines traditionally considered feminine —such as landscape architecture, heritage, and design. The manuscript points out the scarcity of recognized projects designed solely by women architects, and a greater recognition of women architects who work in couples or teams with men architects. The article proposes a final discussion as a feminist critique of the way these prizes value architecture.
Downloads
References
AMADÓ I CERCÓS, Roser (1971): Decoración. Barcelona, Blume. AMADÓ I CERCÓS, Roser (1971): Decoración 2. Barcelona, Blume.
ALBALADEJO SOLER, Lorena (2021): “Literatura sobre Miralles-Pinós. Autoría y sesgos de género, 1987-2000”. Trabajo Fin de Grado, Universidad de Zaragoza.
ÁLVAREZ LOMBARDERO, Nuria (ed.) (2015): Arquitectas, redefiniendo la profesión. 1.er Con- greso Internacional de investigación en Arquitectura y género. Málaga, Recolectores Urbanos.
AGUADO ARROYO, Yolanda y SÁNCHEZ DE MADARIAGA, Inés (2011): “Construyendo un lugar en la profesión: trayectorias de las arquitectas españolas”. Feminismo/s, 17. DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2011.17.08
BARTORILA GALETTO, Miguel Ángel (2006): “Dunas y marismas, proyectos y valores ecológicos”. En: El espacio público entre la universidad y la ciudad. Mérida, Universidad de los Andes.
BERLINCHES ACÍN, Amparo (1980): “Restauración de la iglesia de S. Martín en Valdilecha”. Revista Arquitectura, 226, pp. 22-25.
BLANCO AGÜEIRA, Silvia (ed.) (2018): Es tiempo de mujeres. Problemas, potencialidades y visibilidad en el ámbito de la arquitectura (n.º monográfico). Ábaco. Revista de Cultura y Ciencias sociales.
BLANCO LAGE, Manuel (2007): España[f]: nosotras las ciudades. Madrid, Ministerio de Vivienda. CAVEN, Valerie y NAVARRO PASTOR, Elena (2013): “The potential for gender equality in archi- tecture: an Anglo-Spanish comparison”. Construction Management and Economics, 31-8, pp. 874-882. DOI: https://doi.org/10.1080/01446193.2013.766358
CIRICI I PELLICER, Alexandre (1977): “Els Premis FAD faran vint anys”. Serra D’Or, 209, pp. 43-46.
DÍAZ LANGA, Joaquín (1977): “Depuración político social de arquitectos”. Revista Arquitectura, 204, pp. 43-49.
DOMÈNECH I GIRBAU, Lluís y AMADOR I CERCÓS, Roser (1976): “Proyecto de renovación urbana en el Canyeret (Lérida)”. Revista Arquitectura, n.º 201, pp. 43-50.
FERNÁNDEZ GARCÍA, Ana María (2016): “On women Architects. Looking for a Room of One’s Own: on the Visibility of Professional Women and Associationism in Europe”. MoMoWo: 100 Works in 100 Years. European Women Architecture and Design. 1918-2018. Ljubljana; Sazu.
GRAY, Diane (2013): “Reading European Architecture”. En: Diane Gray (ed.), Constructing Europe. 25 Years of Architecture. European Union Prize for Contemporary Architecture Mies van der Rohe Award, p. 14. Barcelona, Actar, Fundación Mies van der Rohe.
HERVÁS Y HERAS, Josenia (2021): “Arquitectas al servicio de lo público. Cuando la arquitectura de todos diluye a sus autoras” En: Mujeres y arquitecturas. Hacia una profesión igualitaria. Libro de Resúmenes. Zaragoza, MoWo, pp. 83-94.
HEYNEN, Hilde (2020): “The gender of genius”. The Architectural Review, n.º 1469, pp. 8-11. HEYNEN, Hilde (2012): “Genius, Gender and Architecture: The Star System as Exemplified in the Pritzker Prize”. Architectural Theory Review, 17, 2-3, pp. 331-345. DOI: https://doi.org/10.1080/13264826.2012.727443
LARRAMENDI SORIA, Rubén y PÉREZ-MORENO, Lucía C. (2018): “Rosa Barba and the Barce- lona School of Architecture (1992-2000): Landscape as a New Agency for Female Architects”. En: Helena Serazin, Caterina Franchini y Emilia Garda (eds.), Women’s Creativity since the Modern Movement (1918-2018): Towards a New Perception and Reception, pp. 201-210. Lju- bljana, ZRC Sazu, France Stele Institute of Art History.
LEBOREIRO AMADO, Marian (ed.) (2008): La arquitectura y el urbanismo desde la perspectiva de las arquitectas. Madrid, Ministerio de Vivienda-ETSAM.
MADRIDEJOS FERNÁNDEZ, Sol y SANCHO OSINAGA, Juan Carlos (1996): Sol Madridejos, Juan Carlos Sancho: Works, 1987-1996. Sevilla, Servicio de Publicaciones.
MALDONADO RAMOS, Luis, FEITO CRESPO, Susana y VELA COSSÍO, Fernando (1997). El interiorismo en España. Una aproximación bibliográfica. Madrid, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid.
MILETO, Camilla y VEGAS LÓPEZ-MANZANARES, Fernando (2018): “El arquitecto restaurador en España”. En: Las profesionales del Patrimonio Cultural. Madrid, Asociación de Conserva- dores Restauradores de España, pp. 164-168.
Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana (1995): Premios Nacional de Arquitectura. Disponible en https://www.mitma.gob.es/arquitectura-vivienda-y-suelo/arquitectura-y-edifica- cion/promocion-y-difusion/premio-nacional-de-arquitectura/premio-nacional-de-arquitectura [Último acceso: 12 agosto 2021].
PÉREZ-MORENO, Lucía C. (2016): “The ‘Transition’ as a Turning Point for Female Agency in Spa- nish Architecture”. En: J. B. H. H. Brown, R. Morrow & J. Soane (ed.): A Gendered Profession. The Question of Representation in Space Making. Londres, RIBA Publishing, pp. 108-115. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429346804-13
PÉREZ-MORENO, Lucía C. (2021): “Prácticas feministas en la arquitectura española reciente. Igualitarismos y diferencia sexual”. Arte, individuo y sociedad, 33-3, pp. 651-668. DOI: https://doi.org/10.5209/aris.67168
PÉREZ-MORENO, Lucía C. y LEDESMA BLASCO, Isabel (2021): “Primeras obras de Beth Galí (1966-1984). Afinidades entre diseño industrial y urbano”. Res Mobilis, 10, 13-3, pp. 296-316. DOI: https://doi.org/10.17811/rm.10.13-3.2021.296-316
PÉREZ-MORENO, Lucía C. y SANTOS PEDROSA, Patricia (2020): “Women Architects on the Road to an Egalitarian Profession. The Portuguese and Spanish Cases”. Arts, 9, 40, pp. 1-12. DOI: https://doi.org/10.3390/arts9010040
Real Decreto 4/1994 de 14 de enero por el que se establece el título universitario oficial de arquitecto y se aprueban las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél, 1994. BOE. Disponible en https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1994-2776
RUIZ CABRERO, Gabriel (2001): El Moderno en España. Arquitectura 1948-2000. Madrid, Tanais.
SÁNCHEZ DE MADARIAGA, Inés (2010): “Women in architecture: the Spanish case”. Urban Research & Practice, 3-2, pp. 203-218. DOI: https://doi.org/10.1080/17535069.2010.481377
SPARKE, Penny. (2010): Diseño y cultura, una introducción. Desde 1900 hasta la actualidad. Barcelona, GG.
TUSSEL GÓMEZ, Javier (1980): “Los Premios Nacionales de Restauración”. Revista Arquitectura, n.º 226, p. 16.
VÍLCHEZ LUZÓN, Javier (2014): “Conversaciones con la arquitecta Matilde Ucelay”. Arenal, enero-junio, 21-1, pp. 191-204.
WILLIS, Julie (1998): “Invisible Contributions: The Problem of History and Women Architects”. Architectural Theory Review 3 (2), pp. 57-68. https://doi.org/10.1080/13264829809478345 DOI: https://doi.org/10.1080/13264829809478345
ZENGHELIS, Elia (2013): “Architecture is Propaganda”. En: Constructing Europe. 25 Years of Architecture. European Union Prize for Contemporary Architecture Mies van der Rohe Award. Barcelona, Fundación Mies van der Rohe, pp. 206-213.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana María Fernández-García, David Delgado_Baudet, Lucía C. Pérez-Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los/as autores/as que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-ND que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).