Women and puppeteers in Buenos Aires. Heterogeneity, play and staging one’s own body in Elba Fábregas shows (1960-1973)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/arenal.v30i2.23541

Keywords:

Puppet theatre, Women, Social history of art, Staging the body

Abstract

We aim to recover Elba Fábregas’ trajectory to characterize her way of making puppets, under- stand the vicissitudes of women puppeteers in Buenos Aires city during the second half of the 20th century. We will reflect on the presence of women in the world of puppets and then characterizing Fábregas’ work as a visual artist. Finally, we will reconstruct her puppet shows, emphasizing the heterogeneity andthe place her body occupied on stage. We start from the hypothesis that the staging of her own body organized and gave sense to the multiplicity of objects used and allowed her to establish a direct relation with the public while collaborating in dismantling the relationshipbetween female work and private sphere as well as multiplying the images associated with puppetry.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉS, Jorge H. (7 de septiembre de 1971): “Inocentes juegos de Elba Fábregas redescubren una primitiva verdad”. La Prensa.

ASSMANN, Aleida (2008): “Canon and Archive”. En ERLL, Astrid y NÜNNING, Ansgar (eds.): Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlín-Nueva York, De Gruyter, pp. 97-107. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110207262.2.97

BARRANCOS, Dora (2010): Mujeres en la sociedad argentina. Una historia de cinco siglos. Buenos Aires, Sudamericana.

BAUDRILLARD, Jean (2004 [1969]): El sistema de los objetos. México, Siglo XXI. BERNARDO, Mane (1963): Títere: magia del teatro. Buenos Aires, Ediciones Culturales.

DEL CARPIO DE MC QUEEN, Aurora (9 de agosto de 1951): “El arte personalísimo de Elba Fábregas”, SD (Cochabamba)

BLAS BENITO, Javier; CIRUELOS GONZALO, Ascensión y BARRENA FERNÁNDEZ, Clemente (1996): Diccionario del dibujo y la estampa: vocabulario y tesauro sobre las artes del dibujo, grabado, litografía y serigrafía. Madrid, Real Academia de BB.AA de San Fernando, Calcografía Nacional.

BOURDIEU, Pierre (1995): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona, Anagrama.

BRITOS, Marcos (2013): Todo lo hermoso es posible. Centro de Estudios de Arte Dramático Escuela Fray Mocho. Una historia (1948-1962). La Plata, Consejo Provincial de Teatro Inde- pendiente.

CAAMAÑO, Oscar (1996): “Dramaturgia para títeres en la Argentina”. Tablas, 50.

CAILLOIS, Roger (1986): Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México, Fondo de Cultura Económica.

DUBATTI, Jorge (2008): Cartografía Teatral: Introducción al teatro comparado. Buenos Aires, Atuel. “E. Fábregas y sus juegos para grandes” (29 de junio de 1965). La Nación. “Elba Fábregas y su llamada al candor” (12 de septiembre de 1971). La Nación.

FRAISSE, Geneviève (2003): Los dos gobiernos: la familia y la ciudad. Madrid, Cátedra. FUKELMAN, María (2018): “Mujeres en la historia del movimiento de teatros independientes de Buenos Aires: aportes para la historia de La Cortina y el Teatro Espondeo”. Revista Interdisci- plinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 4, 1 de octubre de 2018, Disponible en: e290,http://dx.doi.org/10.24201/eg.v4i0.290 DOI: https://doi.org/10.24201/eg.v4i0.290

GADAMER, Hans-Georg (1991 [1977]): La actualidad de lo bello. El arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona, Paidós.

GIROTTI, Bettina (2021): Hacer títeres en Buenos Aires: tradición, modernización y diálogos en el campo cultural (1943-1968). Tesis de doctorado, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

GIROTTI, Bettina (2020): “Títeres, escritura y dibujo: Javier Villafañe y la recolección de voces infantiles”. Revista Telar, 24: 81-98. Recuperado de http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/ revistatelar/article/view/471

GIROTTI, Bettina (2015): “El teatro de títeres en Argentina: desde la colonia hasta los pioneros”. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 12: 174-193. Recuperado de http://anagnorisis. es/pdfs/num12.pdf

GIUNTA, Andrea (2018): Feminismo y arte latinoamericano: Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Buenos Aires, Siglo XXI.

GLUZMAN, Georgina (2016): Trazos invisibles: mujeres artistas en Buenos Aires (1890-1923). Buenos Aires, Biblos.

GONZÁLEZ VELASCO, Carolina (2012): Gente de teatro: ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Buenos Aires, Siglo XXI.

HUIZINGA, Johan (2007 [1954]): Homo Ludens. Barcelona, Alianza.

J., P. (8 de septiembre de 1971). “Elba Fábregas en El Erizo Incandescente”. La Prensa.

“Juegos con Elba Fábregas en un jardín” (2 de febrero de 1964). La Nación.

MELLO, Allisa y ORENSTEIN, Claudia (2019): “Introduction”. En MELLO, Allisa; ORENSTEIN, Claudia y ASTLES, Cariad (eds.): Women and puppetry. Critical and historical investigations. Londres, Routledge.

MELLO, Allisa; ORENSTEIN, Claudia y ASTLES, Cariad (eds.) (2019): Women and puppetry. Critical and historical investigations. Londres, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315225999

MOLLOY, Sylvia (1985): “Dos proyectos de vida: Cuadernos de infancia de Norah Lange y El archipiélago de Victoria Ocampo”. Filología, 20.2: 279-293.

NOCHLIN, Linda (2007 [1971]): “¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres?”. En CORDE- RO, Karen y SÁENZ, Inda (comps.): Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México DF, Universidad Iberoamericana (CDMX)/Programa Universitario de Estudios de Género de la UNAM/CONACULTA-FONCA/CURARE.

NOVOA DONOSO, Soledad y ROSA, María Laura (eds.) (2018): “Introducción. La lucha tenaz de las mismas mujeres. Experiencias sobre el arte y el feminismo en Argentina, Brasil y Chile”. En: Compartir el mundo: la experiencia de las mujeres y el arte. Santiago de Chile, Ediciones Metales Pesados. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvckq73r.3

SARLO, Beatriz (2003): Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920-1930. Buenos Aires, Nueva Visión.

SCOTT, Joan (1999): “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En NAVARRO, Marysa y STIMPSON, Catherine R. (comps.): Sexualidad, género y roles sexuales. Buenos Aires, FCE, pp. 37-75.

VAREY, Edgar (1957): Historia de los títeres en España (Desde sus orígenes hasta mediados del siglo xviii). Madrid, Revista de Occidente.

VILA, Leonor (2020): El eslabón perdido. Un recorrido por la vida de Elba Fábregas. Buenos Aires, Ediciones del CCC.

VILLAFAÑE, Javier. (2001[1990]): Antología. Buenos Aires, Sudamericana.

Published

2023-12-19

How to Cite

Girotti, B. (2023). Women and puppeteers in Buenos Aires. Heterogeneity, play and staging one’s own body in Elba Fábregas shows (1960-1973). Arenal. Revista De Historia De Las Mujeres, 30(2), 697–721. https://doi.org/10.30827/arenal.v30i2.23541