The expanded gaze: the photo-essay as a tool in architecture

Authors

  • Antonio Manuel Fernández Morillas Universidad de Granada
  • Rafaéle Genet Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/5495

Keywords:

Arts-based research, architecture, photography, photoessay, Antonio Jiménez Torrecillas

Abstract

The goal of this essay is to introduce a new methodological approach that could be applied to architectural research, and therefore, to the practice of teaching architecture. The methodology developed, which has an arts-based research background, uses photographic pairing, photographic series and photo-essays as strategies. During the experimentation process, data is compiled and results are drawn from images. In this way of approaching the matter, images are responsible for laying out, developing and concluding a discourse. Moreover, this study will assess the relevance of photography when it comes to approaching architecture, allowing us to explore the visual potential of images, since they enable the communication of the specific values in accordance to each research. Exploring the links between artistic and architectural disciplines may contribute to the discovery of places from which to begin to understand reality differently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Manuel Fernández Morillas, Universidad de Granada

Arquitecto por la ETSAG (2010), especialista en mediación cultural y educación artística, doctorando en Artes y Educación en UGR con la tesis “La fotografía y el dibujo en la construcción de la imagen arquitectónica”. Esta experiencia le permite colaborar con otros arquitectos, desarrollar labores de docencia y participar en congresos internacionales de índole diversa y en publicaciones especializadas.

Rafaéle Genet, Universidad de Granada

Arquitecto y Doctor en Artes y Educación por la Universidad de Granada en 2016 con la tesis "Ciudad y educación artística en la formación inicial del profesorado: una investigación educativa basada en las artes visuales". Desarrolla tareas de profesorado en el Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universidad de Granada, compaginadas con el desarrollo de la profesión independiente en arquitectura y planeamiento.

 

References

Atget, E. (1914) «“Vieille cour”, 22 rue Saint-Sauveur» [Fotografía]. En Krase, A. (2008). París- Eugène Atget, Madrid: Taschen.

Barthes, R. (2009). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Berger, J. (2001). Mirar. Barcelona: Gustavo Gili.

Collier, D. (1993). «The comparative method». En Political Science: the state of Discipline II. Washington D.C.: AmericanPolitical Sciencie Association.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Buenos Aires: Phaidos.

Eisner, E.W. (2005). Educar la visión artística. Barcelona: Paidós.

Jiménez Torrecillas, A. (2006). El viaje de vuelta. Granada: Universidad de Granada.

Jiménez Torrecillas, A. (2009). «Escribir, dibujar, fotografiar... » En ARV Colegio de Arquitectos de Almería. Número 8, p. 55.

Jimenez Torrecillas, A. (2010). «Arquitecto Antonio Jiménez Torrecillas». En El Croquis, n. 149, p. 168-203.

Marín Viadel, R. (2005). Investigación en educación artística: Temas, métodos y técnicas de indagación sobre el aprendizaje y la enseñanza de las Artes y culturas visuales. Granada: Universidad de Granada y Universidad de Sevilla.

Marina, J. A. (1993). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama.

Mohr, J. & Mohr. S. (2003). «This peculiar language of images. » En Visual communication, 2 (1) pp. 58-67.

Pomet, A. (2013). Bernard Rudofsky o la refundación de la modernidad. Granada: Centro José Guerrero. Recuperado de: http://blogcentroguerrero.org/

Portoghesi, P. (1969). Dizionario enciclopedico di architecttura e urbanistica. Roma: Instituto Editoriale Romano.

Roldán, J.; Hernández, H. (2010). El otro lado. Fotografía y pensamiento visual en las culturas universitarias. Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes y Universidad de Granada (España).

Roldán Ramírez J. y Marín Viadel R. (2012). Metodologías artísticas de investigación en educación. Archidona: Aljibe.

Rudofsky, B. (1973). Arquitectura sin arquitectos. Buenos Aires: Universitaria de Buenos Aires.

Ruscha, E. (1963) Twentysix Gasoline Stations. Los Angeles: National Excelsior Press.

Sherman, C. (2007). A play of selves. Berlin: Hatje Cantz.

Siegesmund, R., & Cahnmann-Taylor, M. (2008). Arts-based research in education: Foundations for practice. New York: Roulledge.

Struth, T. (2007). Making time. Madrid: Museo del Prado / Turner.

Trillo de Leiva, J.L. (2011). «Reflexiones de un observador». En López Fernández, A. (ed.), La mirada atenta (pp. 13-18). Sevilla: Secretariado de publicaciones Universidad de Sevilla.

Zarza, R. (2011). «Cuando las palabras ocultan la arquitectura». En Bergara, I. y Lampreave, R. S. (eds.) Jornada de arquitectura y fotografía. Zaragoza: Instituto Fernando el Católico, Diputación de Zaragoza.

Whiston Spirn, A. (2014). The Eye is a Door: Landscape, Photography and the Art of Discovery. Wolftree Press.

Published

2017-06-29

How to Cite

Fernández Morillas, A. M. and Genet, R. (2017) “The expanded gaze: the photo-essay as a tool in architecture”, SOBRE, 3, pp. 39–54. doi: 10.30827/5495.

Issue

Section

Campo