Contemporary art, a hinge of Moroccan late-modernity A reading from political anthropology

Authors

  • José Antonio González Alcantud Universidad de Granada

Keywords:

Modernity, Contemporary art, Craftsmanships, Ethnicity, Makhzen

Abstract

The differentiation between the craftsmanships related to the "ethnic" Moroccan tradition and art attributed to Europe, as meaning exotic, on the one hand, and modemity, on the other, was broken with the amval of the easel painting in Morocco with the colonizers - and orientalism. The modemity project, re-inspired by the Makhzen after Hassan II's death and which had focused especially on the modemization of the rural world, has put contemporary art asan anthropological issue with polítical implications into relevance. In 2014, important exhibitions that took place in Paris and the opening of the Rabat's Contemporary Art Museum have highlighted this hypothesis.

Author Biography

José Antonio González Alcantud, Universidad de Granada

Catedrático de Antropología Social de la Universidad de Granada. Académico correspondiente de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas. Entre sus últimas obras destacan: Racismo elegante. De la teoría de las razas culturales a la invisibilidad del racismo cotidiano (2011), El malestar en la cultura patrimonial. La otra memoria global (2012), El mito de al Andalus (2014) y Travesías estéticas. Etnografiando la literatura y las artes (2015).

References

Este texto corresponde a los resultados parciales de los proyectos de investigación proyecto I+D+i "Proceso de modernización en las artes y artesanías marroquíes y sus conexiones con Andalucía, 1956-2012" (HAR2012-39327, Ministerio de Economía y Competitividad) y de Excelencia: "Tres vectores de transición a la modernidad en Marruecos y Andalucía en perspectiva comparada" (Pl 1-HUM- 7827, Junta de Andalucía).

Jean Cuisenier. "Le champ ethnographique et le résistible pro jet d'une anthropologie de l'art". En L'Année sociologique, 39, 1989, p. 55.

Jesús Martín-Barbero. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona, Anthropos, 2010.

Roger Bastide. Arte y sociedad. México, FCE, 2006). Bastide sitúa en Charles Lalo (Charles Lalo. Esthétique. París, Felix Alean, 1927) el culmen de aquella ligadura entre estética y sociología luego rota. A tener muy presente en este dominio la obra de Pierre Francastel (Thierry Dufréne, "Lire Francastel aujourd'hui. L'historien de l'expérience artistique". En W.AA. Pierre Francastel. L'hypothese meme de l'art. París, INHA, 2010, pp. 5-21).

J.A. González Alcantud. Travesías estéticas. Etnografiando las artes y la literatura. Granada, Editorial Universidad de Granada, 2015.

J.A. González Alcantud (ed.). El orientalismo desde el sur. Barcelona, Anthropos, 2006.

Hassan Rachik. Le proche et le lontain. Un siecle d'Anthropologie au Maroc. Marsella, Éds. Parentheses, 2012.

Abdallah Laroui. Islamisme, modernisme, liberalisme. Casablanca. Centre Culturel Arabe, 1997, p.27.

François Pouillon. "Des orientalistes indigenes? Notes sur l'émergence d'une modernité picturale en Méditerranée musulmane, XIXe-XXe siecles". En Turcica, 42, 2010, pp. 221-248. F. Pouillon. "Exotisme, modernisme, identité: la société algérienne en peinture". En Annuaire de l'Afrique du Nord, tome XXIX, 1990, p. 212.

Ministere des Affaires Étrangers, La Courneuve, París. Dossier 130SUP/190 Maroc. Convention culturelle entre la France et le Maroc, 30 de mayo 1957. Dossiers 130SUP/191 y 192. Maroc. Convention culturelle entre la France y le Maroc, 1956-1968.

Pierre Vermeren. Maghreb. Les origines de la révolution démocratique. París, Pluriel 2010, pp. 125-212.

Jacques Berque. "Action culturelle frarn;:aise et décolonisation dans les pays árabes". En Démocratie Nouvelle, n. 0 6, 1962, pp. 62-66.

Hamid Irbouh. Art in the Service of Colonialism French Art Education in Morocco, 1912-1956. Nueva York, Londres, Tauris Academic Studies, 2005.

Abdelmajid Arrif. "La paradoxe de la construction du fait patrimonial en situation coloniale. Le cas du Maroc". En Revue du monde musulman et de la Méditerranée, n.0 73-74, 1994, pp. 160-163.

Jean Gallotti. "Les métiers d'art au Maroc". En France-Maroc. Revue mensuelle, n.0 5, 15, mayo 1917, p. 10.

Jacques Berque. "Deux ans d'action artisanale a Fes". En Questions nord-africaines, 1939, pp. 3-28.

Irbouh, op. cit., pp. 11-12.

Khail M'Rabet. Peinture et identité. L'expérience marocain. París, L'Harmatta.n, 1987, p. 11.

Naima Khatib-Bouguibar. "Pintura actual en Marruecos". En Publicaciones Españolas. Cuadernos de Arte, Madrid, 1965, s.p.

Pouillon, np. r:it., 2010, p. 234.

Mohamed Métalsi. "La création visuelle au Maroc depuis l'indépendance". Rapport Institut du Monde Arabe, p. 109. Dossier mimeografiado.

Eduardo Dizy Caso. Les orientalistes de l'École espagnole. París, ACR, pp. 39-47.

Mohamed Sijelmassi, con la colaboración de Abelkader Khatibi y Brahim Alaoui. L'Art Contemporain au Maroc. París, ACR, 1989, p. 14.

Rémi Labrusse. "L'épreuve de Tanger". En W.AA. Le Maroc de Matisse. París, Institut du Monde Arabe y Gallimard, 1999, pp. 27-110.

Sijelmassi, op. cit., 1989, pp. 17-18.

Daniel Rodeau et alii. Regards sur Tanger en 1900, Mohammed Ben Ali R'bati. Casablanca, Malika, 2000.

J.A. González Alcantud. "La fábrica francesa del estilo hispano-mauresque, en la galería mediterránea de los espejos deformantes". En J.A. González Alcantud (ed.), La invención del estilo hispano-magrebí. Presente y futuros del pasado. Barcelona, Anthropos, 201 O, pp. 11-77.

Gabriel Audisio. "Une imagerie nord-africaine : les peintures murales sur les cafés maures". En Arts et Métiers Graphiques, n. 0 68, 15 de mayo de 1938, pp. 37-42.

Toni Maraini. Écri.ts sur l'Art. Casa blanca, Éditions Le Fennec, 2014, pp. 72 y 110.

Jalil Bennani. La psychanalyse au pays des saints. Casablanca, Eds. Le Fennec, 1996.

T. Maraini. "Au rendez-vous de l'histoire de la peinture". Maraini, op. cit., 2014, pp. 81-82.

Abdelkébir Khatibi. L'art contemporain arabe. Prolégomenes. París, Éditions Al Manar, 2001, p. 11.

J.A. González Alcantud. El exotismo en las vanguardias artístico-literarias. Barcelona, Anthropos, 1989.

Sijelmassi, op. cit., 2009, p. 22.

Ibídem, p. 27.

T. Maraini. "Rapport de l'esthétique et de l'art islamique a la genese de l'art moderne occidental". En Maraini, op. cit., 2014, p. 31.

T. Maraini. "Au rendez-vous de l'histoire la peinture". En Maraini, op. cit., 2014, pp. 63-64.

Nicole de Pontcharra. "Présences réelles pour le futur". En Nicole de Pontcharra y Maati Kabbal (eds.). Le Maroc en mouvement. Créations contemporaines. Malika, Maisonneuve y Larose, 1999, p. 20.

Rémy Leveau. Le fellah marocain, défenseur du tréine. París, Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques, 1985.

Jacques Vignet-Zunz. "Montagnes savants : une récapitulation". En lsaniyat, n.º 53, 2011, pp. 95-114.

Elisabet Sans. "Ghizlan el Glaoui, la importancia del linaje". En El País, 11 de octubre de 2014, p. 54.

Julia Barroso Villar. Arte contemporáneo en el norte de África. Egipto, Túnez, Argelia, Marruecos. Oviedo, 2014, p. 50.

Mohammed Berrada. "Le pain symbolique". En Mediterraneansl Méditerranéennes, 11, invierno 1999-2000, p. 12.

Mouley Hicham El Alaoui. Journal d'un pri.nce banni. París, Grasset, 2014.

http://www.redmarruecos.com/opinion/jose.amonio.gonzalez.alcantud/caminos-contemporaneos-arte-marroqui/20141 O 12113430000942.html.

Martine Derain. Echo Larmitaj, un chantiera Casablanca. Casablanca, Le Fennec, 2007.

Mohamed Métalsi, "Crisis de lo urbano en el mundo árabe". En J. Calatrava Escobar y J.A. González Alcantud (eds.). La ciudad: paraíso y conflicto. Madrid, Abada, 2007, pp. 319-330.

Tania Chorfi Bennani-Simit·es. "Les musées marocains et la mondialisation". En Hadj Milianni y Lionel Obadia (eds.). Art et transculturalité au Maghreb. lncidences et résistances. París, Éditions des Archives Contemporaines, 2007, pp. 73-75.

J.A. González Alcantud. "La gran mezquita de París: un proyecto político de arquitectura mauresque en la Francia de las exposiciones universales y coloniales". En Awraq, n.º 12, 2015.

Christine Buci-Glucksmann. "La sombre forcé du soleil". En VV.AA. lntensités nomades. París, Institut du Monde Arabe, 1987-1988, s.p.

María José Corominas Madurell y Ana Bárbara Cardellá, "Arte contemporáneo de Marruecos". En Art contemporani del Maroc. Palma, Ses Voltes, 2000, p. 31.

Edmon Amran El Mal eh. "Un diálogo de pintores". En Diego Moya (ed.). Reencuentro Tawaussul. Exposición itinerante de artes plásticas entre España y Marruecos. Madrid, Instituto Cervantes, et alii, 2000, p. 12.

Bernard Collet. "El Collectif 212 o la tentación de la universalidad". VV.AA. Collectifs 212. Arte contemporáneo en Marruecos. Madrid, Casa Árabe, 2009, p. 9.

Mohamed Rachdi. "El Collectif 212, unidos para afirmar su singularidad". En Ibídem, p. 11.

Barroso, op.cit., 2014, pp. 9-10.

Pascal Amel y Meryem Sebti. "Le Maroc assume sa diversité. Entretien avec Jack Lang, président de l'IMA". En Art absolument /Diptyk, Le Maroc Contemporain. Número especial, 2014, p. 7.

Le Point. Le Maroc contemporain. Edición especial. 2014, pp. 5 y 10.

Jean-Hubert Martin y Moulim El Aroussi. ''Las arts visuels au Maroc". En La Maroc Contemporain. Catalogue, París, Éds. Snoeck, IMA, 2014, p. 22.

Rachida Triki. "Transculturalité et création: le cas des arts plastiques au Maghreb". En Milianni y Obadia (eds.). Art et transculturalité ... Op. cit., p. 41.

Alain Flamand. Regard sur la peinture contemporaine au Maroc. Casablanca, Al-Madariss, 1983, p. 191.

Abdehrraman Benhamza. "Sur l'art plastique contemporain au Maroc". En http://marocculturel.com/index.php?option=com_content&view=article&id=235:sur-lart-plastique-contemporain-au-maroc&catid=41 :dossier&Itemid= 60

Mohammed Melehi y Abdelhay Mellakh. En 50 ans de peinture au Maroc, 1965-2015. Casablanca, Espace d' Art de la Médiatheque de la Mosquée Hassan II, 2015.

Ikram Alami. Peinture marocain et jugément esthétique. A travers Regard sur la peinture contemporaine au Maroc d' Alain Flamand. Casablanca, Edilivre, 2014.

M'Rabet, op. cit., 1987, p. 37.

Maraini, op. cit., 2014.

John Dewey. L'art comme expérience. París, Folio Gallimard, 2005, pp. 56-79.

J.A. González Alcantud. Sísifo y la ciencia social. Variaciones críticas de la antropología. Barcelona, Anthropos, 2008.

FIG.

Published

2023-06-18

Issue

Section

El estado del arte