Construction of a questionnaire on the need for training in non-verbal communication in the Degree in Primary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/eticanet.v22i1.24147

Abstract

In a personalized education, as required by current education law, complete and effective communication between teachers and each student plays an important role. The more education that is needed, the more communication must be ensured. The higher educational quality is intended, the higher communicative quality is required. Hence, learning to communicate comprehensively and personally is a necessity in the study plans of Primary Education Degrees, as well as in Early Childhood Education and master's degrees that professionally qualify future teachers. This article describes the realization and validation of a questionnaire that allows analyzing the perception of students who finish their studies in the Degree of Primary Education regarding their knowledge of non-verbal elements, their importance and their training in non-verbal communication for the performance of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberca, F. (2013). Todos los niños pueden ser Einstein. Decimosegunda edición. Córdoba: Toromítico.

Alberca, F. (2018). Hijo tú vales mucho. Córdoba: Toromítico.

Alférez, A. (2012). La comunicación en la relación de ayuda al paciente en enfermería: saber qué decir y qué hacer. Revista Española de Comunicación en Salud, 3 (2), 147-157.

Álvarez, Q. (2012). la comunicación no verbal en los procesos de enseñanza-aprendizaje: el papel del profesor. Innovación Educativa, 22, 23-37.

Alvira, T. (2008). Calidad de luna educación = Calidad del profesor. Recuperado de http://www.tomasalvira.com/?p=70

Arellano, N. (2006). Las barreras de la comunicación no verbal entre docente-alumno. Revista Orbis, 2 (4), 3-38. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/709/70920402.

Arnal, J., Rincón, D. de, Latorre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

Bachmann, C., Abramovitch, H., Barbu, C.G., Cavaco, A.M., Elorza, R.D., Haak, R., Loureiro, E., Ratajska, A., Silverman, J., Winterburn, S. y Rosenbaum, M. (2013). Un consenso europeo sobre los objetivos de aprendizaje para un plan de estudios básico de comunicación en las profesiones del cuidado de la salud Consejos de educación del paciente, 93 (1), 18. http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2012.10.016

Birdwhistell, R.L. (1979). El lenguaje de la expresión corporal. Barcelona: Gustavo Gili.

Blecua, J.M., Gómez Torrego, L., García Aceña, A., Pérez Esteve, P. y Zayas, F. (2016). Lengua Castellana y Literatura Lengua Castellana y Literatura 2º ESO. Madrid: SM.

Boothman, N. (2001). Cómo caer bien a los demás en menos de 90 segundos. Barcelona: Oniro.

Cabero, J., y Barroso, J. (2013) La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta, Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-38,

Cicchetti, D. V. (1994) Guidelines, criteria, and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology. Psychological Assesments, 6, 284-290.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Collins, L. G., Schrimmer, A., Diamond, J. & Burke, J. (2011). Evaluating verbal and non-verbal communication skills, in an ethnogeriatric Patient education and counseling, 83 (2), 158-162.

Cooke, R. M. y Goossens, L. H. J. (2008). TU Delf expert jusgment data base. Reliability Engineering & System Safety, 93(5), 657-674. https://doi.org/10.1016/j.ress.2007.03.005

Cruz Díaz, M. R. (2003). De lo que dicen las miradas. Comunicar, 20, 188-194. http://doi.org/10.3916/C20-2003-28

Ebel. R. L. y Frisbie, D. A. (1986). Essentials for education measurement. New Delhi: Prentice-Hall.

Escobar, J. y Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.

García, E.; Gil, J. y Rodríguez, G. (2000). Análisis factorial, cuadernos de estadística. Madrid. La Muralla.

García-Hoz, V. (1988). Tratado de educación personalizada; la práctica de la educación personalizada. Madrid: Rialp.

Henry, S.G., Fuhrel-Forbis, A., Rogers, M.A. & Eggly, S. (2012). Association between nonverbal communication during clinical interactions and outcomes: a systematic review and meta-analysis. Patient Education Counselling, 86 (3), 297-315. http://doi.org/10.1016/j.pec.2011.07.006.

Hernández Herrarte, M. (2012). Análisis comparativo del comportamiento kinésico del presidente del Gobierno, José Luis Rodríguez Zapatero, en función de la temática discursiva (curso político 2006-2007). Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación y Ciencias Sociales, 15, 81-106.

Hernández Herrarte, M. y Zamora, P. (2020). La comunicación no verbal en las elecciones andaluzas de 2018. Comparativa de Susana Díaz y Teresa Rodríguez en el debate de RTVE. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 49, 158-176.

Hora, S.C. (2009). Expert Judgement in Risk Analysis. Create Research Archive, 120. Recuperado de http://create.usc.edu/sites/default/files/publications/expertjudgmentinriskanalysis_0.pdf

Jisu,H., Delorme, D. E. y Reid, L. N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on prevetting and banning DTC advertising. The journal of consumer aqffair, 40(1), 90-116. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2006.00047.x

Lacueva, A. (30 de julio de 2020). Conectar para educar. Últimas Noticias. Recuperado de https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/opinion/conectar-para-educar/

Lincoln, Y. S. y Guba, E.G. (1985). Natualistic Inquiry. Newbury Park, California: Sage.

Mehrabian, A. (1972). Nonverbal comunication. Chicago, Illinois: Aldine-Atherton.

Melendo, T. (2001). Las dimensiones de la persona. Madrid: Rialp.

Melendo, T. (2005). Introducción a la antropología: la persona. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias.

Meyer, D. (2011). La diferencia entre conectar y comunicar. Recuperado de https://presentastico.com/2011/02/15/la-diferencia-entre-comunicar-y-conectar/

Ministerio de Educación del Gobierno de España (2022). Didacterion. Ministerio de Educación del Gobierno de España. Recuperado de https://www.didacterion.com/esddlt.php?errLogUsu=0&errLogCla=1

Nunnally, J. C. y Bernstein, I. J. (1995). Teoría psicométrica. México: McGraw-Hill.

Padilla, M. T. (2002). Técnicas e instrumentos para el diagnóstico y la evaluación educativa. CCS.

Penfield, R. D. y Giacobbi, P. R. (2004). Applying a score confidence interval to Aiken’s item con¬tent-relevance index. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 8(4), 213-225.

Pérez Juste, R. (1986). Pedagogía experimental. La medida en educación. Madrid: UNED.

Pons, C. (2017). Comunicación no verbal. Barcelona: Kairós.

Rodríguez, J. (2015). Analizando la V de Aiken Usando el Método Score con Hojas de Cálculo. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/277556093_Analizando_la_V_de_Aiken_Usando_el_Metodo_Score_con_Hojas_de_Calculo

Roldán, C., Fuentes, M.T., Catalán, D., Muñoz-Cruzado, M., González González, R., Jerez, N. y Fernández Martín, F. (2013). Comunicación no verbal en la docencia. Revista Española de Comunicación en Salud, 4(1), 54-64.

Rowbotham, S., Holler, J., Lloyd, D. y Wearden, A. (2012). ¿Cómo nos comunicamos sobre el dolor? Un análisis sistemático de la contribución semántica de los gestos de co-discurso en conversaciones centradas en el dolor. Revista de comportamiento no verbal, 36 (1), 1-21. https://doi.org/10.1007/s10919-011-0122-5

Ruiz, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa: procedimientos para su diseño y validación. Barquisimeto: CIDEG.

Rulicki, S y Cherny, M. (2012). Comunicación no verbal: cómo la inteligencia emocional se expresa a través de los gestos. Buenos Aires: Granica.

Skjong, R. y Wentworth, B. (2000). Expert Judgement and risk perception. Recuperado de http://research.dnv.com/skj/Papers/SkjWen.pdf

Toledo, C. (5 de enero de 2017). Lenguaje corporal y comunicación no verbal. Opina en Libertad. Recuperado de https://moai1007curso.wordpress.com/2017/01/05/lenguaje-corporal-y-comunicacion-no-verbal/

Watazlawick, P., Beavin, J.H. y Jackson, D.D. (2002). Teoría de la comunicación humana. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Winner, M.G. (18 de junio de 2013). Comunicar es conectar nuestras historias vitales. La Vanguardia. Recuperado de https://www.lavanguardia.com/lacontra/20130618/54376060573/comunicar-es-conectar-nuestras-historias-vitales.html

Zárate, J.L. (2002). El arte de la relación maestro alumno en el proceso enseñanza aprendizaje. México: Instituto Politécnico Nacional.

Published

2022-07-01

Issue

Section

Artículos