Rafael Contrera’s plaster workshop and their restoration works at the Hall of the Beds in the Royal Baths in the Palace of Comares at the Alhambra
Keywords:
Hall of the Beds, Alhambra, Plaster decorations, Contreras, Restorations., Techniques, ArtisansAbstract
Today, there is an important discussion about the authenticity and provenance of the tiles,
plaster decorations and wood panels in the Hall of the Beds at the Royal Bath in the
Alhambra. With the aim of contributing to this debate, this paper studies the techniques
used at the restorations and the artisans that worked at the different states of these works,
carried out by Rafael Contreras’s workshop in the 19th Century. For this purpose, different
documents and files of the General Archive of the Palace and the Historical Archive of
the Alhambra have been consulted. In addition, a fieldwork has been carried out with the
study of different materials and their decoration techniques.
Downloads
References
AGP: Archivo General de Palacio
AHA: Archivo Histórico de la Alhambra
AGP Fondo personal, caja 16808, expediente 2
AHA Legajo 203-2, 1856
AHA Legajo 300-1. 1852
AHA, Legajo 300-2. 1853-54
AHA Legajo 220 – 1857
AHA Legajo L-294-17, 1864
AHA, Legajo, Libro 16, 1865
AHA Legajo, Libro 16-4, 1866
AHA Legajo 297-13, Octubre 1864
AHA Legajo 228, 1837
AHA Legajo 297-13 Noviembre 1864
ARJONILLA UREÑA, M.A. et all. (2018) “Romantic restorations in the Alhambra monument:spectroscopic characterization of decorative plasterwork in the Royal Baths of Comares”. Journal of Raman Spectroscopy (admitida para su publicación).
BARRIOS ROZÚA, J.M. (2009). “Una polémica en torno a los criterios para restaurar la Alhambra: Salvador Amador frente a Narciso Pascual y Colomer (1846-1849)”, Reales Sitios, 180, pp. 47-70.
BERMÚDEZ LÓPEZ, J. (1992). Arqueología de mantenimiento en el conjunto monumental de la Alhambra. Antecedentes para una definición actual.” en Arqueología del Monumento, Actas de los III Encuentros sobre Arqueología y Patrimonio. Salobreña: Ayuntamiento de Salobreña, p. 20.
BERMÚDEZ PAREJA, J. (1974-75). “El baño del Palacio de Comares en la Alhambra de Granada, disposición primitiva y alteraciones”, Cuadernos de la Alhambra, 10-11, pp. 99-116.
CAVANAH MURPHY, J. (1802-1809). Descripción de la Alhambra de Granada. Plancha XXV, p. 11.
CONTRERAS, R. (1878). Estudio descriptivo de los monumentos árabes de Granada, Cordoba y Sevilla. Madrid: Ediciones Imprenta y litografía de A. Rodero.
DAVILLIER, C. Y DORÉ, G. (2009). Viaje por Andalucía. Prólogo de Alberto González Troyano. Madrid: pp. 91.
DÍEZ JORGE, E. (2004) “Purificación y placer: el agua y las mil y una noches en los Baños de Comares”, Cuadernos de la Alhambra, 40, pp. 123-150.
DÍEZ JORGE, E. (2007) “Los alicatados del Baño de Comares de la Alhambra, ¿Islámicos o cristianos?”, Archivo Español de Arte LXXX, 317, Enero-Marzo, pp.25-43.
GIMÉNEZ-SERRANO, J. (1864). Manual del artista y del viajero en Granada. Granada: Ed. J.A. Linares, pp. 114.
GONZÁLEZ PÉREZ, A. (2017). Las maquetas de la Alhambra en el siglo XIX: Una fuente de difusión y de información acerca del conjunto nazarí. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
JONES, O. AND GOURY, J. (1842-45). Plans, Elevations, Sections and Details of the Alhambra, from Drawings Taken on the Spot in 1834 by the Late M. Jules Goury and in 1834 and 1837 by Owen Jones, Archt. With a Complete Translation of the Arabic Inscriptions, and an Historical Notice of the Kings of Granada, from the Conquest of That City by the Arabs to the Expulsion of the Moors, by Mr. Pasqual Gayangos, 2 vols, London: Ed. Owen Jones, p. 164.
LLORENT-MARTÍNEZ, E.J. et all. (2014). “Identification of lipidic binding media in plasterwork decorations from the Alhambra using GC–MS and chemometrics: Influence of pigments and aging”, Michrochemical Journal 115, July.
ORIHUEALA UZAL, A. (2008). “La conservación de alicatados en la Alhambra durante la etapa de Rafael Contreras (1847-1890), ¿Modernidad o provisionalidad?” en J.A.González Alcantud y A. Akmir (eds.) La Alhambra, lugar de la memoria y el diálogo. Granada: Ed. Comares, pp. 126-152.
PACHECO, F. (1982). Arte de la Pintura. Concepto Técnicas Colores y Medios en el Siglo de Oro. 1649. Madrid: L.E.D.A Ediciones, 2ª Edición, p. 122.
RODRÍGUEZ DOMINGO, J.M. (2007). “La Alhambra restaurada: de ruina romántica a la fantasía oriental”, en J. Piñar Samos y C. Sánchez Gómez (eds.) Luz sobre papel: la imagen de Granada y la Alhambra en las fotografías de J. Laurent. Granada: T.F. Editores, pp.83-98.
RUBIO DOMENE, R. (2008). “La sala de las Camas del baño de Comares de la Alhambra. Datos tras su restauración”, Cuadernos de la Alhambra, 43, pp. 152-171.
RUBIO DOMENE, R. (2010). Yeserías de la Alhambra, Historia, Técnica y Conservación. Granada: Editorial Universidad de Granada, Patronato de la Alhambra, p. 94.
RUBIO DOMENE, R. (2012). “Técnicas de trabajo con moldes en la yesería Nazarí, y su posterior evolución”. Actas Congreso REMAI. Granada: Ed. Patronato de la Alhambra, pp. 543-558.
SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, D. (1972). José Risueño, Escultor y Pintor Granadino (1665-1732). Granada: Ed. Universidad de Granada, p. 111.
SERRANO ESPINOSA, F. (2012). “La Familia Contreras (1824–1906): Ochenta Años de Intervenciones en el Patrimonio Hispanomusulmán y Difusión del Alhambrismo. Nuevas Aportaciones en La Línea De Investigación”, en Actas Congreso REMAI. Granada: Ed.Patronato de la Alhambra, p. 110.
TORRES BALBAS, L. (1945) “La mezquita de la Alhambra y el baño frontero”, Revista Al-Andalus, pp. 116-214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las/os autoras/es conservan los derechos de autoría y otorgan a la revista el derecho de primera publicación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición).
Más infomación en Sobre la revista > Aviso de derechos de autor/a