Rafael Contrera’s plaster workshop and their restoration works at the Hall of the Beds in the Royal Baths in the Palace of Comares at the Alhambra

Authors

  • Asunción González Pérez Doctora en Historia y Teoría del Arte por la Universidad Autónoma de Madrid y & Visiting Lecturer, V&A/RCA History of Design Course.
  • Ramón Rubio Domene Doctor en Restauración por la Universidad de Granada. Jefe del Taller de Restauración de Yeserías y Alicatados del Patronato de la Alhambra y Generalife.

Keywords:

Hall of the Beds, Alhambra, Plaster decorations, Contreras, Restorations., Techniques, Artisans

Abstract

Today, there is an important discussion about the authenticity and provenance of the tiles,
plaster decorations and wood panels in the Hall of the Beds at the Royal Bath in the
Alhambra. With the aim of contributing to this debate, this paper studies the techniques
used at the restorations and the artisans that worked at the different states of these works,
carried out by Rafael Contreras’s workshop in the 19th Century. For this purpose, different
documents and files of the General Archive of the Palace and the Historical Archive of
the Alhambra have been consulted. In addition, a fieldwork has been carried out with the
study of different materials and their decoration techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Asunción González Pérez, Doctora en Historia y Teoría del Arte por la Universidad Autónoma de Madrid y & Visiting Lecturer, V&A/RCA History of Design Course.

Se licenció en Historia y Teoría del Arte en la universidad Autónoma de Madrid, donde también realizó el DEA con trabajo académico sobre “Las mezquitas de nueve tramos en el mundo Islámico”. En 2009 se muda a Londres, dónde comienza a trabajar en una galería especializada en arte islámico e indio. Paralelamente comenzó su tesis doctoral sobre “Las maquetas de la Alhambra en el siglo XIX: Una fuente de difusión y de información acerca del conjunto nazarí”, realizada entre la Universidad Autónoma de Madrid y el V&A/RCA History of Design Course, y calificada con sobresaliente cum laude.

Ramón Rubio Domene, Doctor en Restauración por la Universidad de Granada. Jefe del Taller de Restauración de Yeserías y Alicatados del Patronato de la Alhambra y Generalife.

Licenciado en Bellas Artes y Doctor en Restauración, dirigió durante 10 años la empresa de restauración ACRA, S. L. Desde el año 2000, trabaja en el Patronato de la Alhambra como Jefe del taller de Restauración de Yeserías y Alicatados. Como especialista en yeso, ha participado en proyectos internacionales como: QANTARA, en colaboración con Marruecos, Argelia, Túnez, Jordania, Líbano y Egipto. REMAI, en colaboración con el museo Victoria and Albert de Londres y Louvre de Paris. REDALH. Además ha realizado trabajos fuera de España en la réplica de la Alhambra, en Riyadh (Arabia Saudí). Ha inventado y patentado un nuevo montero para restaurar conocido como “Mortero Alhambra”, y es autor del libro “Yeserías de la Alhambra: Historia, Técnica y Conservación”, publicado en 2010.

References

AGP: Archivo General de Palacio

AHA: Archivo Histórico de la Alhambra

AGP Fondo personal, caja 16808, expediente 2

AHA Legajo 203-2, 1856

AHA Legajo 300-1. 1852

AHA, Legajo 300-2. 1853-54

AHA Legajo 220 – 1857

AHA Legajo L-294-17, 1864

AHA, Legajo, Libro 16, 1865

AHA Legajo, Libro 16-4, 1866

AHA Legajo 297-13, Octubre 1864

AHA Legajo 228, 1837

AHA Legajo 297-13 Noviembre 1864

ARJONILLA UREÑA, M.A. et all. (2018) “Romantic restorations in the Alhambra monument:spectroscopic characterization of decorative plasterwork in the Royal Baths of Comares”. Journal of Raman Spectroscopy (admitida para su publicación).

BARRIOS ROZÚA, J.M. (2009). “Una polémica en torno a los criterios para restaurar la Alhambra: Salvador Amador frente a Narciso Pascual y Colomer (1846-1849)”, Reales Sitios, 180, pp. 47-70.

BERMÚDEZ LÓPEZ, J. (1992). Arqueología de mantenimiento en el conjunto monumental de la Alhambra. Antecedentes para una definición actual.” en Arqueología del Monumento, Actas de los III Encuentros sobre Arqueología y Patrimonio. Salobreña: Ayuntamiento de Salobreña, p. 20.

BERMÚDEZ PAREJA, J. (1974-75). “El baño del Palacio de Comares en la Alhambra de Granada, disposición primitiva y alteraciones”, Cuadernos de la Alhambra, 10-11, pp. 99-116.

CAVANAH MURPHY, J. (1802-1809). Descripción de la Alhambra de Granada. Plancha XXV, p. 11.

CONTRERAS, R. (1878). Estudio descriptivo de los monumentos árabes de Granada, Cordoba y Sevilla. Madrid: Ediciones Imprenta y litografía de A. Rodero.

DAVILLIER, C. Y DORÉ, G. (2009). Viaje por Andalucía. Prólogo de Alberto González Troyano. Madrid: pp. 91.

DÍEZ JORGE, E. (2004) “Purificación y placer: el agua y las mil y una noches en los Baños de Comares”, Cuadernos de la Alhambra, 40, pp. 123-150.

DÍEZ JORGE, E. (2007) “Los alicatados del Baño de Comares de la Alhambra, ¿Islámicos o cristianos?”, Archivo Español de Arte LXXX, 317, Enero-Marzo, pp.25-43.

GIMÉNEZ-SERRANO, J. (1864). Manual del artista y del viajero en Granada. Granada: Ed. J.A. Linares, pp. 114.

GONZÁLEZ PÉREZ, A. (2017). Las maquetas de la Alhambra en el siglo XIX: Una fuente de difusión y de información acerca del conjunto nazarí. Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

JONES, O. AND GOURY, J. (1842-45). Plans, Elevations, Sections and Details of the Alhambra, from Drawings Taken on the Spot in 1834 by the Late M. Jules Goury and in 1834 and 1837 by Owen Jones, Archt. With a Complete Translation of the Arabic Inscriptions, and an Historical Notice of the Kings of Granada, from the Conquest of That City by the Arabs to the Expulsion of the Moors, by Mr. Pasqual Gayangos, 2 vols, London: Ed. Owen Jones, p. 164.

LLORENT-MARTÍNEZ, E.J. et all. (2014). “Identification of lipidic binding media in plasterwork decorations from the Alhambra using GC–MS and chemometrics: Influence of pigments and aging”, Michrochemical Journal 115, July.

ORIHUEALA UZAL, A. (2008). “La conservación de alicatados en la Alhambra durante la etapa de Rafael Contreras (1847-1890), ¿Modernidad o provisionalidad?” en J.A.González Alcantud y A. Akmir (eds.) La Alhambra, lugar de la memoria y el diálogo. Granada: Ed. Comares, pp. 126-152.

PACHECO, F. (1982). Arte de la Pintura. Concepto Técnicas Colores y Medios en el Siglo de Oro. 1649. Madrid: L.E.D.A Ediciones, 2ª Edición, p. 122.

RODRÍGUEZ DOMINGO, J.M. (2007). “La Alhambra restaurada: de ruina romántica a la fantasía oriental”, en J. Piñar Samos y C. Sánchez Gómez (eds.) Luz sobre papel: la imagen de Granada y la Alhambra en las fotografías de J. Laurent. Granada: T.F. Editores, pp.83-98.

RUBIO DOMENE, R. (2008). “La sala de las Camas del baño de Comares de la Alhambra. Datos tras su restauración”, Cuadernos de la Alhambra, 43, pp. 152-171.

RUBIO DOMENE, R. (2010). Yeserías de la Alhambra, Historia, Técnica y Conservación. Granada: Editorial Universidad de Granada, Patronato de la Alhambra, p. 94.

RUBIO DOMENE, R. (2012). “Técnicas de trabajo con moldes en la yesería Nazarí, y su posterior evolución”. Actas Congreso REMAI. Granada: Ed. Patronato de la Alhambra, pp. 543-558.

SÁNCHEZ-MESA MARTÍN, D. (1972). José Risueño, Escultor y Pintor Granadino (1665-1732). Granada: Ed. Universidad de Granada, p. 111.

SERRANO ESPINOSA, F. (2012). “La Familia Contreras (1824–1906): Ochenta Años de Intervenciones en el Patrimonio Hispanomusulmán y Difusión del Alhambrismo. Nuevas Aportaciones en La Línea De Investigación”, en Actas Congreso REMAI. Granada: Ed.Patronato de la Alhambra, p. 110.

TORRES BALBAS, L. (1945) “La mezquita de la Alhambra y el baño frontero”, Revista Al-Andalus, pp. 116-214.

Published

2017-12-18

How to Cite

González Pérez, A., & Rubio Domene, R. (2017). Rafael Contrera’s plaster workshop and their restoration works at the Hall of the Beds in the Royal Baths in the Palace of Comares at the Alhambra. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (22), 97–123. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/8212

Issue

Section

Intervention