Murcia Cathedral as an artwork warehouse throughout spanish Civil War. 1936-1939

Authors

  • Juan Carlos Molina Gaitán Arquitecto y profesor asociado del Departamento de Arquitectura y Tecnología de la Edificación de la Universidad Politécnica de Cartagena
  • Isabel Bestué Cardiel Arquitecta y profesoa asociada del Departamento de expresión gráfica de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos. Universidad de Granada
  • María Lourdes Gutiérrez Carrillo Arquitecta Técnica e Historiadora del Arte y profesor colaborador del Departamento de Construcciones Arquitectónicas. Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación. Universidad de Granada

Keywords:

Conservation, Cultural Heritage, Confiscation, Spanish Civil War, Murcia Cathedral

Abstract

The conservation of the Historic Heritage through Spanish Civil War was mainly under the responsibility of the Confiscation Councils, which were formed just after the war broke out, due to the outrages perpetrated by uncontrolled groups. Despite the difficult circumstances, its organization and activities throughout the conflict reached a level of remarkable efficiency when it comes to Heritage protection. In Murcia, the cathedral was transformed into a seized-good storehouse, which did an extraordinary inventory job and let simultaneously the conservation of the monument through this convulse period of its history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Carlos Molina Gaitán, Arquitecto y profesor asociado del Departamento de Arquitectura y Tecnología de la Edificación de la Universidad Politécnica de Cartagena

Arquitecto y profesor asociado del Departamento de Arquitectura y Tecnología de la Edificación de la Universidad Politécnica de Cartagena

Isabel Bestué Cardiel, Arquitecta y profesoa asociada del Departamento de expresión gráfica de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos. Universidad de Granada

Arquitecta y profesoa asociada del Departamento de expresión gráfica de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Caminos, Canales y Puertos. Universidad de Granada

María Lourdes Gutiérrez Carrillo, Arquitecta Técnica e Historiadora del Arte y profesor colaborador del Departamento de Construcciones Arquitectónicas. Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación. Universidad de Granada

Arquitecta Técnica e Historiadora del Arte y profesor colaborador del Departamento de Construcciones Arquitectónicas. Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Edificación. Universidad de Granada

References

ALTED VIGIL, Alicia. (1984). Política del nuevo estado sobre el patrimonio cultural y la educación durante la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Cultura.

ÁLVAREZ LOPERA, José. (1982). La política de bienes culturales del gobierno republicano durante la Guerra Civil Española. Madrid: Ministerio de Cultura.

ÁLVAREZ LOPERA, José. (2009). “La Junta del Tesoro Artístico de Madrid y la protección del patrimonio en la Guerra Civil”. Arte protegido: memoria de la Junta del Tesoro Artístico durante la Guerra Civil. Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 27-62.

DE LA PLAZA SANTIAGO, F.J. y Martín Páez Burruezo. Historia de la Región murciana, Tomo VIII, Murcia Ediciones Mediterráneo, 1980. Pp. 356-357 y 364-365.

ESTEBAN CHAPAPRÍA, Julián. (2007). La conservación del patrimonio español durante la II República (1931-1939). Colección Arquia/temas n. 23. Barcelona.

ESTEBAN CHAPAPRÍA, Julián. (2008). “El primer franquismo ¿La ruptura de un proceso en la intervención sobre el Patrimonio”. Bajo el signo de la Victoria. La Conservación del Patrimonio durante el primer franquismo (1936-1958). Valencia: Pentagrafeditoria, pp. 21-70.

GONZÁLEZ MARTÍNEZ, Carmen. (1999). Guerra Civil en Murcia. Murcia: Universidad de Murcia, pp 179-187.

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. (2002). El patrimonio cultural. La memoria recuperada. Gijón: Trea.

HUERTAS VÁZQUEZ, Eduardo. (1988). La política Cultural de la Segunda República. Madrid: Ministerio de Cultura.

LÓPEZ TRUJILLO, Miguel Ángel. (2006). Patrimonio. La lucha por los Bienes culturales españoles (1500-1939). Gijón: Trea.

MOLINA GAITÁN, Juan. Carlos. (2014). Historia de la restauración de la Catedral de Murcia: intervenciones desde 1928 a 2010 Cartagena: Universidad Politécnica.

PÉREZ BOYERO, Enrique. (2010). “El Cuerpo Facultativo de Archiveros, Bibliotecarios y Arqueólogos y la protección y evacuación del patrimonio histórico en la España republicana”. Patrimonio, Guerra Civil y posguerra. Madrid: Universidad Complutense, pp. 125-158.

VERA BOTÍ, A. (1996) “Juan González Moreno y el Patrimonio Artístico murciano”. Revista Murgetana. nº 093. Murcia. Real Academia Alfonso X el Sabio, pp. 11-14.

VÁZQUEZ CASILLAS, J. F. (2002). “La fotografía como documento para la conservación de las obras de platería en la Región de Murcia: la Junta de Incautación y los negativos del Museo de Bellas Artes de Murcia”. Estudios de Platería. San Eloy 2002. Murcia: Universidad de Murcia, pp. 467-491.

Published

2016-01-27

How to Cite

Molina Gaitán, J. C., Bestué Cardiel, I., & Gutiérrez Carrillo, M. L. (2016). Murcia Cathedral as an artwork warehouse throughout spanish Civil War. 1936-1939. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (17), 192–216. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/3952

Issue

Section

General studies