Andalusion urban and natural heritage through films. Cultural landscape´s visual evolution as artistic-historical review.
Keywords:
Andalusian Historic Artistic Heritage, Film History, Natural LandscapeAbstract
The cinema, regarded as a documentary source, is a truly and innovative tool to encapsulate and study the visual evolution of cultural heritage. This article proposes an analysis of some films which reflect this evolution within Andalusia showing different visions of several heritage categories: monuments, historic centers, ethnological heritage, industrial heritage and natural landscapes. It also proposes the recognition of films as emerging documentary sources for heritage research and conservation.
Downloads
References
ACOSTA BONO, Gonzalo (2008). «Cine y paisaje. Andalucía tras la pantalla». En: GUZMÁN ÁLVAREZ, José Ramón (ed.). Paisaje vivido, paisaje estudiado. Miradas complementarias desde el cine, la literatura, el arte y la ciencia. Córdoba: Universidad; Sevilla: Consejería de Medio Ambiente.
AMAR RODRÍGUEZ, Víctor Manuel. «Consideraciones sobre la presencia de lo andaluz en el cine español (durante el franquismo)». Ámbitos (Sevilla), 15 (2006), pp. 77-85.
BENET, Vicente J. (2012). El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós.
BIEL IBÁÑEZ, María Pilar. «El paisaje minero en España como elemento de desarrollo territorial». Apuntes: Revista de estudios sobre patrimonio cultural (Bogotá), 1 (2009).
BONILLA, Juan (2011). La costa del Sol en la hora pop. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
CAPARRÓS LERA, José María (2007). Historia del cine español. Madrid: T&B.
CAPARRÓS MASEGOSA, Lola, et al (1997). La producción cinematográfica en Almería: 1951 – 1975. Almería: Instituto de Estudios Almerienses.
CARRASCO SOTO, Juan José (2012).Granada y el cine. Su historia. Granada: Almuzara.
COLMENA TALAVERÓN, Enrique (2008). La historia de Andalucía en la pantalla. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura.
DELGADO, Juan – Fabián (1991). Andalucía y el cine del 75 al 92. Sevilla: El carro de la nieve.
FERNÁNDEZ SALINAS, Víctor, et al (1996). Bases para una carta sobre patrimonio y desarrollo en Andalucía. Sevilla: Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico.
GÁMIR ORUETA, Agustín y VALDÉS, Carlos Manuel. «Cine y geografía, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas». Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles (Madrid), 45 (2007), pp. 157-190.
GARCÍA CUETOS, María Pilar (2012). El patrimonio cultural: conceptos básicos. Zaragoza: Universidad.
LINAREJOS CRUZ, María, ESPAÑOL ECHÁNIZ, Ignacio Miguel. «Los paisajes de la industrialización». Bienes culturales: Revista del Instituto del Patrimonio Histórico Español (Madrid), 7 (2007). pp. 119-131.
MÉNDEZ DOMÍNGUEZ, Mario. «Hollywood les presenta: Andalucía». Frame (Sevilla), 1 (2007), pp. 219-225.
MOREIRA, José Manuel, et al (2008). «Los paisajes de Andalucía». En: GUZMÁN ÁLVAREZ, José Ramón (ed.). Paisaje vivido, paisaje estudiado. Miradas complementarias desde el cine, la literatura, el arte y la ciencia. Córdoba: Universidad; Sevilla: Consejería de Medio Ambiente.
MURCIA, Félix (2008). «La arquitectura en el cine». En: ORTIZ VILLETA, Áurea (ed.). La arquitectura en el cine. Construyendo una ilusión. Valencia: Museu Valencia de la Illustracio i de la Modernitat.
PAREJO DELGADO, María Josefa (2009). Patrimonio cultural de Andalucía. Sevilla: Padilla Libros Editores & Libreros.
PERALES BAZO, Francisco. «La geografía andaluza como plató hollywoodiense». Frame (Sevilla), 1 (2007), pp. 226-235.
QUEROL, Mª Ángeles (2003). «Patrimonio cultural y patrimonio natural. Una relación con futuro.» En: MOURE ROMANILLO, Alfonso (ed.). Patrimonio cultural y patrimonio natural. Una reserva de futuro. Santander: Universidad de Cantabria; Parlamento de Cantabria. pp. 31-46.
ROSO PASCUAL, Josefa. «Dos espacios lúdicos para la exposición del 29. Casino y teatro.» Laboratorio de arte (Sevilla), 11 (1998). pp. 337-359.
RUÍZ – MUÑOZ, María Jesús. «Argumentos, personajes y escenarios para la reelaboración de la imagen de Andalucía en el cine (1975 – 2006)». Palabra Clave (Bogotá), Vol. 11, n.1, (2008). Pp. 123-139.
SABATÉ BEL, Joaquín. «Paisajes culturales. El patrimonio como recurso básico para un nuevo modelo de desarrollo». Urban (Madrid), 9 (2004). pp. 8-29.
SÁNCHEZ ALARCÓN, Inmaculada; FERNÁNDEZ PARADAS, Mercedes (2006). El cine en Málaga durante la transición política. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.
SÁNCHEZ ALARCÓN, María Inmaculada. «EL cine, instrumento para el estudio y la enseñanza de la Historia». Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación (Huelva), 11 (1999), pp. 159-164.
SÁNCHEZ SÁNCHEZ, Francisco José. «El patrimonio arquitectónico azucarero en Andalucía Oriental. Intervenciones y nuevos usos». E-RPH: Revista electrónica de Patrimonio Histórico, 5 [en línea]. 2009 [consultada: 25.04.2013].- http://www.revistadepatrimonio.es/revistas/numero5/concepto/estudios/articulo.php
SIERRA CABALLERO, Francisco. «Horizontes y problemas del audiovisual andaluz». Ámbitos (Sevilla), 5 (2000), pp. 213-224.
TORREIRO, Casimiro; CERDÁN, Josetxo (2005). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra.
TRENZADO ROMERO, Manuel (1999). Cultura de masas y cambio político: El cine español de la transición. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
TRENZADO ROMERO, Manuel. «La construcción de la identidad andaluza y la cultura de masas: el caso del cine andaluz». Revista de Estudios Regionales (Málaga), 58 (2000), pp. 185-207.
TROITIÑO VINUESA, Miguel Ángel (1992). Cascos antiguos y centros históricos: problemas, políticas y dinámicas urbanas. Madrid: Dirección General de Política Territorial y Urbanismo.
UTRERA MACÍAS, Rafael (2005). Las rutas del cine en Andalucía. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
VELA, Ángel (2008). Triana un barrio de cine. Sevilla: RD.
VENTAJAS DOTE, Fernando (2003). Guadix y el cine: historia de los rodajes cinematográficos en la comarca accitana (1924-2002). Guadix: Ayuntamiento de Benalúa.
YESTE NAVARRO, Isabel. «El cine como fuente documental para reconstruir la historia urbana de la ciudad». Artigrama, 11 (1994-95), pp. 287-296.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las/os autoras/es conservan los derechos de autoría y otorgan a la revista el derecho de primera publicación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición).
Más infomación en Sobre la revista > Aviso de derechos de autor/a