The Freemasonic Garden in Spain, eighteenth – twentieth Centuries: Problems of History and Preservations

Authors

  • David Martín López Profesor Contratado Doctor del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.30827/erph.33.2023.29740

Keywords:

Freemasonic Aesthetics, Heritage, Garden, Restoration, Preservation

Abstract

This essay, from a holistic perspective, highlights the complexity of approaching the historical landscape and gardening when referring to hermetic aesthetics such as the Freemasonic aesthetics, where the symbolic value of any compositional and its botanical element may not be arbitrary. Since the eighteenth century, the Masonic gardens have been one of the most unique artistic and aesthetic expressions in Europe which contain hermeticism. However, due to the recent history after the Judeo-Masonic conspiracy that Francoism theorized during the Dictatorship, and even after democracy, Spain has systematically suffered from the historiographical ignorance of the Masonic value associated with gardens, so restorations and interventions are usually unfortunate. Throughout the length and breadth of the country, from Galicia, Andalusia or the Canary Islands, there are multiple examples that argue this systematic lack of protection and that generate problems not only when it comes to history and revaluation, but also to preserve species and decorative elements eliminated forever from the collective imagination and the metalanguage implicit in their origin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Martín López, Profesor Contratado Doctor del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada

Nacido en 1979 en La Orotava, Tenerife, es profesor del Dpto. de Historia del Arte de la Universidad de Granada y miembro del grupo de Investigación “HUM-222: Cultura artística y patrimonio histórico”, de la Universidad de Granada y “Arte, Moda e Identidad (A+m+d)” de la Universidad de La Laguna, entre otras instituciones académicas. Su tesis doctoral con mención europea, “Estética masónica, arquitectura y urbanismo. Siglos XVIII-XX” (2010) obtuvo el Premio Extraordinario de la Universidad de Granada. A lo largo de su trayectoria profesional ha realizado estancias de investigación en Lisboa, Leeds, Preston, París y Washington.

Sus estudios principales se centran en la relación entre Arte y Masonería, historia del turismo en España, lenguajes subversivos y regímenes políticos, siendo en la actualidad Co-IP junto a la Dra. María Isabel Cabrera García, del proyecto I+D “PID2019-111709GB-I00. PAMEFRA: patrimonio y memoria del franquismo: conservación o resignificación en la España democrática”, en el análisis de la moda y la aplicación de la perspectiva de género en el arte desde el siglo XIX, organizando diversos foros y eventos académicos en España, Portugal, Italia, Suiza, Bélgica e Irlanda.

References

ADRIÃO, V. M. (2013). Quinta da Regaleira Sintra. História e Tradição. Lisboa: Dina Press.

ALVARADO PLANAS, J. (2016). Masones en la nobleza de España: Una hermandad de iluminados. Madrid: La Esfera de los libros.

ANES, J. M. (2005). Os jardins iniciáticos da Quinta da Regaleira. Lisboa: Ésquilo.

ANES, J. M. (2015). Guia simbólico da Quinta da Regaleira: à descoberta dos seus mistérios. Lisboa: Eranos.

ARCAY BARRAL, Á. (2018). O parque do pasatempos de Betanzos, Narrativas para comprender un patrimonio profano. Madrid: Editorial Masónica.es.

ARCAY BARRAL, Á., DUO SUÁREZ, Y. y SOUTO SANTÉ, J. (2020). El Parque del Pasatiempos en Betanzos. A Coruña: Concello de Betanzos.

AYLLÓN, M. (2022 [primera edición 1993]). La Puerta Sur. El acercamiento profano al arte sagrado. Madrid: Manuel Ayllón ediciones.

CABANO VÁZQUEZ, I. PATO IGLESIAS, M. L. y SOUSA JIMÉNEZ, X. (1992). El Pasatiempo. O capricho dun indiano. A Coruña: Ediciones do Castro.

CRESPÍ RODRÍGUEZ, J. (2006). “Revalorización del Parque histórico de «El Pasatiempo»: Investigación, gestión e intervención”, Anuario Brigantino, nº 29, 2006, pp. 439-490.

GARCÍA ARRANZ, J. J. (2017). Simbolismo masónico, historia y fuentes. Vitoria-Gasteiz: Editorial Sans Soleil.

GONZÁLEZ LEMUS, N. y RODRÍGUEZ MAZA, J. M. (2004). Masonería e intolerancia religiosa en Canarias, el caso del Marquesado de la Quinta Roja. Sevilla: Ediciones Benchomo, 2004.

GRANZIERA, P (2003). “Freemasonic Symbolism and Georgian Gardens”, Esoterica. The Journal of Esoteric Studies, Vol. V. Cfr. https://esoteric.msu.edu/VolumeV/Freemasonill.html

GUTIÉRREZ MEDINA, M. L. (2008). “Los jardines del Laberinto de Horta, algo más que un jardín neoclásico”, Pedralbes, 28, pp. 677-690.

HARRIS, E. (1977). “Batty Langley: a tutor to freemasons (1696-1751)”, Burlington Magazine, 119, pp. 327-335.

HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, M. (2002). Tenerife. Patrimonio histórico y cultural. Tenerife: Editorial Rueda.

LASSO DE LA VEGA WESTENDORP, B. (2015). Plantas y Jardines en la Málaga del siglo XIX. El caso singular de la Hacienda La Concepción. Málaga: Universidad de Málaga.

LÓPEZ GARCÍA, D. (2018). Silva Ilustrada. El Capricho de la Alameda de Osuna, Madrid: Guillermo Escolar Editor.

LOIR, Ch. y LEMARIE, J. Ch. (2007). Franc-maçonnerie et Beaux-arts. Bruselas: Editions du Centre d’Action Laique, Espace de Libertés.

LUQUE HERNÁNDEZ, A. (1997). La Orotava. Corazón de Tenerife. Tenerife: Excmo. Ayuntamiento de a Villa de La Orotava.

MAINGUY, I. (2006). La symbolique maçonnique du troisième millénaire. París: Dervy.

MARTÍN LÓPEZ, D. (2007). “El patrimonio masónico tangible e "intangible" en Canarias: una estética por revalorizar”, Nexo: Revista Intercultural de Arte y Humanidades, núm. 4, pp. 26-28.

MARTÍN LÓPEZ, D. (2010). Estética masónica, arquitectura y urbanismo. Siglos XVIII-XX. Granada: Universidad de Granada.

MARTÍN LÓPEZ, D. (2014). “La estética masónica en Lisboa: nuevas perspectivas para historiar la cuidad”, Revista de História da Arte, n.º 11, pp. 267-281.

MONEO, R. El carmen Rodríguez-Acosta. Granada: Fundación Rodríguez-Acosta.

MURADO, M-A. (2017). “El Pasatiempo”, La Voz de Galicia, 23 de julio de 2017. Cfr.: https://www.lavozdegalicia.es/noticia/coruna/betanzos/2017/07/23/pasatiempo/0003_201707E23P64991.htm.

PAZ SÁNCHEZ, M. de (2007). “El Jardín de la Virtud. La masonería como una disidencia cristiana del siglo XIX”, Anuario de Estudios Atlánticos, núm. 53, 2007, pp. 299-336.

PAZ SÁNCHEZ, M. de y CARMONA CALERO, E. (1996). La Masonería. Tenerife: Centro de la Cultura Popular Canaria (CCP).

STONE, Olivia M. (1995 [edición original 1889]). Tenerife y sus Seis Satélites, vol. 1. Valencia: Cabildo de Gran Canaria.

SERVIER, J. (2006). Diccionario crítico de Esoterismo I. Madrid: Akal.

WOLF, R. y LUXEMBERG, A. (coords.) (2020). Freemasonry and the Visual Arts. From the Eighteenth Century Forward. Nueva York: Bloomsbury.

Published

2023-12-31

How to Cite

Martín López, D. (2023). The Freemasonic Garden in Spain, eighteenth – twentieth Centuries: Problems of History and Preservations. Erph_ Electronic Journal of Historical Heritage, (33), 88–112. https://doi.org/10.30827/erph.33.2023.29740

Issue

Section

General studies