Some didactical implications of Heritage in the Social Education Degree
Keywords:
Artistic and Cultural Heritage, Heritage Broadcasting, Social Education, Heritage Didactics, WebsitesAbstract
Artistic manifestations represent a significant impulse to education and development, being the study of Heritage and its didactic implications a unique and very valuable resource for teaching and learning; this reason prompted the University of Granada to include this topic in the “Social Education” curriculum. Therefore, through the Teaching of Social Sciences, a channel was established for implementing the initial formation in this grade, taking advantage of the Spanish Historical Heritage Observatory webpage, which is linked to this University´s Art History Department’s 620-HUM Research Project. The article evaluates the relevance of this process.
Downloads
References
AAVV (2008): Patrimonio y sociedad. Aprendiendo con el arte. Pamplona: Cerderna-Garalur.
CAMBIL, Mª Encarnación.; HERNANDEZ, Mª Luisa.; PALMA, Andrés (2009): “El patrimonio artístico como herramienta didáctica para la Educación para la ciudadanía”. En: L`educazione alla cittadinanza europea e la formazione degli insegnanti. Un progetto educativo per la “strategia de Lisbona”; a cura di Rosa Mª Avila, Beatrice Borghi e Ivo Matozzi. Bolonia, Patron Editore, pp. 381-389.
CARIDE GOMEZ, José Antonio (2000). Educación social y políticas culturales. Santiago de Compostela: Tórculo.
CRUZ RODRIGUEZ, M. ª Alcazar et al. (2003). “Un proyecto de investigación en marcha: Educación en el patrimonio histórico-artístico en la provincia de Jaén”. En: El Patrimonio en la Didáctica de las Ciencias Sociales. Ernesto Ballesteros, Cristina Fernández et al. (coord.). Cuenca: AUPDCCSS-Universidad de Castilla-La Mancha, pp.103-111.
FONTAL MERILLAS, Olaya (2010). “La investigación universitaria en Didáctica del Patrimonio: aportaciones desde la Didáctica de la Expresión Plástica”, en II Congrés International de Didactiques. Girona: 2010. Girona: Universidad, Departament de Didactiques Especifiques, pp. 1-7.
GUIA DEL ALUMNADO CURSO 2008/09. Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Granada: Universidad.
GUZMAN PÉREZ, María. (coord.) (1993). Itinerarios artísticos de Granada. Propuesta didáctica. Granada: Comares.
GUZMAN PÉREZ, María (coord.) (1999). Itinerarios histórico-artísticos de la ciudad de Granada. Planteamiento didáctico. Granada: Comares.
GUZMAN PÉREZ, María (2004). Metodología y Didáctica para la Historia del Arte. Granada: Universidad.
GUZMAN PÉREZ, María (Coord.) (2007). Humanidades y ciencias: aspectos disciplinares y didácticos: homenaje a la Profesora Ana Vilches Benavides. Granada: Atrio.
GUZMAN PÉREZ, María (2009). Los itinerarios históricos artísticos de la provincia de Granada. Vol. 1 y 2. Loja: Fundación Ibn-al Jatib.
HERNANDEZ Mª Luisa.; PALMA, Andrés (2008a). “Construcción del conocimiento del maestro en formación de Educación Primaria: Un caso experimental de aproximación al Patrimonio arqueológico”, En: Didáctica de las Ciencias Sociales, Currículo Escolar y Formación del Profesorado; Rosa Mª Ávila et al. (2008): Jaén: Universidad de Jaén, pp. 135-147.
HERNANDEZ, Mª Luisa.; PALMA, Andrés (2008b). “El itinerario histórico-artístico como recurso didáctico para el estudio de la ciudad”, en Congreso Internacional de Patrimonio y Expresión Gráfica. V Bienal Universitaria Internacional- CIPEG 2008. Granada: 2008. Granada: Universidad, Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería ETS. de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, pp. 74-91.
HERNANDEZ, Mª Luisa.; PALMA, Andrés (2008c). “El patrimonio musical y su expresión gráfica como recurso didáctico. Un estudio de caso”, en Congreso Internacional de Patrimonio y Expresión Gráfica. V Bienal Universitaria Internacional- CIPEG 2008. Granada: 2008. Granada: Universidad, Dpto. de Expresión Gráfica Arquitectónica y en la Ingeniería ETS. de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, pág 92-117.
MARTÍN GUGLIELMINO, Marcelo. “La difusión del patrimonio. Actualización y debate” Revista Electrónica de Patrimonio Histórico (Granada) 1 (2007) pp. 1-7 [en línea] 2007 [consulta 22.02.2010] http://www.revistadepatrimonio.es/revistas/numero1/difusion/estudios/articulo7.php
MINGUEZ ALVAREZ, Constancio (coord.) (2005). La educación social: discurso, práctica y profesión. Madrid: Dykinson.
PALMA VALENZUELA, Andrés (2001). “Itinerario Histórico-Didáctico por las Abadía del Sacro-Monte de Granada: Trabajo-investigación centrado en una experiencia”. Revista de Educación de la Universidad de Granada 14 (2001), pp. 45-66.
PALMA VALENZUELA, Andrés (2009). “Un caso de implicación didáctica del patrimonio musical”. En: Humanidades y Ciencias. Aspectos disciplinares y Didácticos. Homenaje a la profesora Ana Vilches Benavides; María Guzmán Pérez coord. Granada: Atrio, pp. 305-322.
RUIZ BERRIO, Julio. “Introducción a la Historia de la Educación Social en España”. Revista interuniversitaria, 18, (1999), pp. 5-11.
SAEZ CARRERAS, J. (Coord.) (2007). Pedagogía social y educación social: historia, profesión y competencias. Madrid: Pearson.
TIANA, Alejandro.; SANZ, Florentino (Coords.) (2003). Génesis y situación de la educación social en Europa. Madrid: UNED.
VICHE GONZALEZ, Mario (2005). La educación social: concepto y metodología. Zaragoza: Certeza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las/os autoras/es conservan los derechos de autoría y otorgan a la revista el derecho de primera publicación (reproducción, edición, distribución, comunicación pública y exhibición).
Más infomación en Sobre la revista > Aviso de derechos de autor/a