Educational strategies in the museums of Contemporary Art
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i15.7980Keywords:
Museums, Art Education, educational practices, Contemporary ArtAbstract
The relation between art and education is intense. It not only refers to the teaching and learning of art in schools; art itself has an important educational potential, useful for learning about the problems of our time. For this reason, museums have developed an increasingly important educational function. Museums have gone from being private centers for the enjoyment of a few to public institutions with massive access. In addition, museums have ceased to be only places of storage and exhibition of works of art to develop an important educational function. This paper analyzes the educational function of the current contemporary art museum and its educational strategies. The work shows that, on the one hand, museums pay more and more attention to educational activities, although there is no consensus on the most appropriate educational policy.
Downloads
References
Aguirre, I. (2005). Teorías y Prácticas en Educación Artística. Barcelona: Octaedro/EUB.
Aguirre, I y Arriaga, A. (2010). Un aparato metodológico para analizar las ideas de arte e interpretación que subyacen en discursos y prácticas educativas de museos de arte. Revista Iberoamericana de Educación, 53, 203-223.
Amengual, I; Barceló, M; Bauzà, A; Cifre, E; López, M.T; Mascaró, S. (2010). Cartografiem-nos. Proyecte educatiu per a infantil y primària. Palma de Mallorca: Es Baluard.
Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas. Revista Digital do LAV, 7(4), 1-23.
Barenblit, F. (2012). Bienvenidos al museo. En Y. Aznar y P. Martínez (eds.), Arte Actual. Lecturas para un espectador inquieto. Móstoles: CA2M.
Borja-Villel, M. (2014). Presentación p 6-8 En What, How & for Whom (com.), Un saber realmente útil. (Exposición celebrada en Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, del 29-X-2014 al 9-II-2015) Madrid: MNCARS.
Cotton, J. (1917). The gloom of the museum. Nº2 of the New Museum Series. Woodstock, Vermont: The Elm Tree Press.
Cotton, J. (1920). A plan for a New Museum. Nº4 of the New Museum Series. Woodstock, Vermont: The Elm Tree Press.
Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Graham, J; O’Brein, S; Khalaf, A; Pietroniusti, L & Lewin, R. (2012). On the Edgware Road Serpentine Gallery. London: Koenig Books.
ICOM (2007). Estatutos. Texto aprobado el 24 de agosto de 2007 en Viena (Austria).
Huerta, R. (2010). Maestros y museos. Educar desde la invisibilidad. Valencia: PUV.
Kris, E. y Kurz, O. (2007). La leyenda del artista. Madrid: Cátedra.
León, A. (1986). El museo. Teoría, praxis y utopía. Madrid: Cátedra.
Lorente, J.P. (2012). Manual de historia de la museología. Gijón: Trea.
López, E. (2009). ¿Profesionales de la educación en el Museo? Estudio sobre la formación y la profesionalización de los educadores de museos españoles. Tesis doctoral. Barcelona: Universitat de Barcelona.
Padró, C. (2005). Educación artística en museos y centros de arte. En R. Huerta y R. De la Calle (Eds.), La mirada inquieta. Educación artística y museos (pp. 137-152). València: Universitat de València.
Pérez-Barreiro, G y Camnitzer, L. (2009). Educaçao para a arte. Arte para a educaçao. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul.
Queiroz, J.P. (2014). Dilemas no tempo. Cortes na imaginação ou usar a matéria-prima. Matéria-Prima, 2 (4). 14-18
Sánchez de Serdio, A y López, E. (2011). Políticas educativas en los museos de arte españoles. Los departamentos de educación y acción cultural. pp 205-221. En Desacuerdos 6. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. Madrid: MNCARS.
What, How & for Whom (2014). Un saber realmente útil. (Exposición celebrada en Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, del 29-X-2014 al 9-II-2015) Madrid: MNCARS.