The potential of collective singing within the framework of the emerging coral movement in Mallorca
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i13.7242Keywords:
collective singing, transversality, interdisciplinarity, MajorcaAbstract
There are many references to the benefits of collective singing, beyond strictly musical ones. In this practice, a multitude of elements converge that make it a powerful element of social cohesion. In this area, the promotion of group and cooperative work, socio-affective development or the construction of one's own identity within the group. In a more individual context, collective singing also influences personal self-esteem, self-confidence, cognitive development, taste for aesthetics and culture, assimilation of mathematical concepts, history and geography, learning languages, etc. To this list of transversal elements, some even linked to disciplines very distant to the artistic side, it is possible to add the ludic component and of pleasure or personal well-being so present in rehearsals and concerts. Within the framework of the emerging choral movement that we have lived in Mallorca in the last decade, eminently formed by amateur groups and integrated by amateur singers, our study analyzes the potential of this practice from the perspective of the participants themselves, both in terms of individual benefits as well as aspects of a collective nature.
Downloads
References
Alvarado, Y.; Sánchez, A. (2012). Efectividad de la música clásica como recurso didáctico para el fomento de aprendizajes significativos en la asignatura matemática. (Tesis doctoral). Venezuela: Universidad Nacional Experimental Francisco de Miranda.
Barceló, B. (1995). Las funciones del canto. Revista Música y Educación, 24, 37-48.
Cámara, A. (2003). El canto colectivo en la escuela: una vía para la socialización y el bienestar personal. Revista de Psicodidáctica, 15-16, 105-110.
Casal de la Fuente, L. (2015). El canto y la canción en las prácticas educativas de la Pedagogía Científica montessoriana. Mondo Montessori – Maria Montessori nel XXI secolo, 4, 195-203.
Clift, S.; Hancox, G. (2001). The perceived benefits of singing findings from preliminary surveys of a university college choral society. The Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 121, 248-256.
Company Florit, J.; Estelrich Massutí, P. & Moll i Marquès, J. (1985). Tres músics mallorquins: Antoni Torrandell, Joan Maria Thomàs i Antoni Matheu. Artistes de les Balears 1. Palma: Conselleria d’Educació i Cultura del Govern Balear.
Company Florit, J. (1997). Cinquanta anys de la Capella Oratoriana. Una aproximació històrica al Cant Coral de Mallorca. Capella Oratoriana, 50 anys de Música Coral (1947-1997). Palma: Capella Oratoriana.
Cristóbal, R.; Villanueva, J. (2015). La música, un instrumento en la enseñanza del español como lengua extranjera mediante la aplicación de las nuevas tecnologías. Porta Linguarum. Revista Internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, 23, 139-151.
Esteve Vaquer, J. J. (2007). La música a les Balears en el segle XIX. Quaderns d’història contemporània de les Balears, núm. 56. Palma de Mallorca: Documenta Balear, 46-49.
Eyre, L. (2011). Therapeutic Chorale for Persons with Chronic Mental Illness: A Descriptive Survey of Participant Experiences. Journal of Music Therapy, 48 (2), 149-168.
Ferrer, R. (2009). El canto coral y las orquestas infantiles, una educación en valores. Eufonía: Didáctica de la Música, 45, 30-38.
Fonseca, M. C.; Toscano-Fuentes, C. (2012). La música como herramienta facilitadora del aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Teoría de la Educación, Revista interuniversitaria, 24, 197-213.
Fucci Amatyo, R. (2007). O canto coral como prática sócio-cultural e educativo-musica. Opus, Goiânia, 13 (1), 75-96.
Gackle, L.; Fung, C. (2009). Bringing the East to West: a case study in teaching chinese choral music to a youth choir in the United States. Bulletin of the council for Researh in Music Education, 182, 65-77.
Gelabert Gual, Ll. (2012). Dues iniciatives en l’àmbit no formal de l’ensenyament musical a Mallorca (1977-1995). Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 20, 141-160.
Gelabert, Ll.; Miranda J. (2012). Baltasar Bibiloni, un pedagogo musical. Revista Música y Educación, 92, 36-49.
Muhip, A.; Gorseu, S. (2014). Psychological and physiological effects of singing in a choir. Psychology of Music, 42, 420-429.
Orobitg Rodríguez, L. (2012). Els Cors de Clavé. Quadern de les idees, les arts i les lletres, 186, 53-54.
Ortiz Molina, Mª. A. (2011). Tendiendo puentes hacia la interculturalidad… desde Andalucía (España) (I). DEDICA. Revista de Educação e Humanidades, 1, 69-94.
Pérez-Aldeguer, S. (2014). Los efectos del canto coral sobre el bienestar psicológico de los alumnos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 23, 199-208.
Pons Pons, D. (1998). Ideologia i cultura a la Mallorca d’entre els dos segles (1986-2005). Palma: Lleonard Muntaner Editor.
Sichivitsa, V. (2003). College choir members' motivation to persist in music: Application of the Tinto model. Journal of Research in Music Education, 51 (4), 330-341.