Music as a subject that creates an equalitarian and interdisciplinary space-time dimension

Authors

  • Ana Toya Solís Marquínez Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i13.7237

Keywords:

music subject, space-time dimension, disciplinary device, tonality, interculturality, interdisciplinarity
Agencies: Editorial Universidad de Granada, Grupo de Investigación HUM-672 AREA (Análisis de la Realidad EducativA) de la Universidad de Granada

Abstract

This paper is a reflection prior to the creation of a didactic proposal on the subject of music addressed to the 1st and 2nd grades of Compulsory Secondary Education. As a researcher, musicologist and secondary teacher, it is important to meditate about the methodological strategies we use. High Schools are disciplinary devices that organizes time and space in a functional and hierarchical way, under what is understood as “effective” (Foucault). In music teaching we find limitations that come from the use of History and the traditional grammar of Western Music as an exclusive reference, excluding the various significant contexts of a heterogeneous student public. Some official documents and the daily life in the 2nd grade of a public Secondary School are analyzed to deconstruct the normative habitat and offer an example of an interdisciplinarity proposal, through which students and teachers will be able to meditate about concepts such as interculturality, integration or inclusion.

Downloads

Author Biography

Ana Toya Solís Marquínez, Universidad de Oviedo

ID. ORCID: 0000-0001-7116-6639

Está realizando su Tesis Doctoral titulada Creación musical académica en la Transición democrática española (1975-1982): políticas, debates y realizaciones, con el Catedrático Ángel Medina (Universidad de Oviedo) y con la ayuda predoctoral “Severo Ochoa” (Principado de Asturias). Forma parte del Proyecto “Músicas en conflicto en España y Latinoamérica: entre la hegemonía y la transgresión (siglos XX y XXI)”.

 

References

Baños Gil, I. (2010). El Efecto Pygmalion en el aula. Innovación y Experiencias Educativas, (28), 1-9. Disponible en www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_28/INMACULADA_BANOS_GIL_01.pdf

Bohlman, P. (2013). Music inside out: sounding public religion in a post-secular Europe. En Georgina Born (Ed.), Music, sound and space. Transformations of public and private experience (pp. 205-223). Cambridge: Cambridge University Press.

Cook, N. (2013). Classical music and the politics of space. En Georgina Born (Ed.), Music, sound and space. Transformations of public and private experience (pp. 224-238). Cambridge: Cambridge University Press.

Davis, A. (2016). Autobiografía. Madrid: Capital Swing Editorial.

Devís, J.; Fuentes, J. & Sparkes, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, (39), 73-90. Disponible en www.bvsde.paho.org/bvsacd/cd56/rie39a03.pdf

Decreto 74/2007, de 14 de junio, por el que se regula la ordenación y establece el currículo de la Educación secundaria obligatoria en el Principado de Asturias. Boletín Oficial del Principado de Asturias, 162, de 12 de julio de 2007.

Foucault, M. (1982). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXXI Editores.

García Calvo, A. (2013). Mentiras principales. Zamora: Lucina.

Hopper, L (dir.). (2013). When Björk Met Attenborough. Reino Unido: Channel 4. Disponible en: www.dailymotion.com/video/x1t1j7y

Hidalgo Hernández, V. (2005). Cultura, multiculturalidad, interculturalidad y transculturalidad. Revista de Ciencia de la Educació, (338), 75-85.

Lomas, Á. (1994). ¿Qué músicas? La enseñanza musical en la Educación Secundaria. Signos. Teoría y práctica de la educación, (12), 54-63. Disponible en:

http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=587

Programa de Atención a la Diversidad –PAD, IES xxx, 2014-15.

Programación Didáctica de Música, IES xxx, 2014-15.

Programación General Anual, IES xxx, 2014-15.

Proyecto Educativo del Centro, IES xxx (2010-11, Datos actualizados a 2014-15).

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015. Disponible en https://boe.es/buscar/pdf/2015/BOE-A-2015-37-consolidado.pdf

Ramos, P. (2003). Feminismo y música. Introducción crítica. Madrid: Narcea Ediciones.

Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, 5, de 5 de enero de 2007. Disponible en: www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-238

Rotger, J. M. (1995). Ideología y Educación. Signos. Teoría y prácticade la educación, (15), 4-27. Disponible en: www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=642

Sánchez Ferlosio. R. (17 de junio de 2000). Borriquitos con chándal. ABC Cultural, 7-13.

Santos Guerra, M. Á. (1996). Currículum oculto y construcción del género en la escuela. Kikirikí, (42/43), 14-27.

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Torres, C. A. (2004). Educación, poder y biografía. Diálogos con educadores críticos. México D.F.: Siglo XXI Editores.

Torresi, G. (23 de febrero de 2017). Laura Viñuela: La música pop reproduce mensajes tanto o más machistas que el reggaeton. La Vanguardia. Disponible en:

www.lavanguardia.com/cultura/20170223/4277775039/sabina-machista-laura-vinuela-musicologa.html

Published

2018-03-22

How to Cite

Solís Marquínez, A. T. (2018). Music as a subject that creates an equalitarian and interdisciplinary space-time dimension. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (13), 25–41. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i13.7237

Issue

Section

Articles