Students with disabilities in Higher Education in Chile and Portugal: A review of policies and practices that promote inclusive culture
DOI:
https://doi.org/10.30827/dreh.v0i11.6813Keywords:
disability, educational policies, inclusion, university studentsAbstract
According to the global data, the access to higher education for people with disabilities is increasing (Abu-Hamour, 2013; Konur, 2006), however when we analyze the educational reality it shows that some universities are very selective with the entry and stay of these disabled students (UNESCO, 2005).
This paper presents a review and systematization of the Chilean and Portuguese education systems in the field of inclusion of people with disabilities which, since the Salamanca Convention (1994), have developed both countries to move towards the education systems that value the differences in their students. Also, guidelines are offered in both systems regarding to inclusive educational policies developed, primarily in higher education, the principal barriers and successes in work done. In order to encourage people with disabilities to learn in terms of equity, improve their quality of life and strengthen the development of their personal autonomy.
Downloads
References
Abreu, M., Antunes, A., y Almeida, L. (2012). A Inclusão no Ensino Superior: Estudo exploratório numa Universidade Portuguesa. Revista de Educação Especial e Reahabilitação, 19, 107-120.
Abu- Hamour, B. (2013). Faculty attitudes toward students with disabilities in a public university in Jordan. International Education Studies, 12(6), 74-81.
Adams, M. y Holland, S. (2006). Improving access to higher education for disabled people. En: Adams, M. y Brown, S. (eds.), Towards inclusive learning in higher education. Developing curricula for disabled students, 10-22. London: Routledge.
Agencia Europea para el desarrollo de la Educación Especial, Ministerio de Educación Portugués (2007). Declaración de Lisboa. Las opiniones de los Jóvenes sobre Inclusión Educativa. Disponible en: https://www.european-agency.org/sites/default/files/lisbon-declaration-young-people2019s-views-on-inclusive-education_declaration_es.pdf
Decreto Legislativo Regional n. º 33/2009/M, 31 de dezembro.
Diário da República n.º 252/09 - I série. Assembleia Legislativa - Região Autónoma da Madeira.
DL n.º 319/1991, de 23 de agosto. Diário da República nº193/91- I série- A. ME.
DL nº 3/2008, de 7 de janeiro. Diário da República n.º 4/08- I série. ME.
Espadinha, A. (2010). Modelo de atendimento às necessidades educativas especiais baseado na tecnologia: Estudo de caso centrado em alunos com baixa visão. Dissertação de Doutoramento, Universidade Técnica de Lisboa, FMH, Lisboa.
Ferreira, M., Agudo, S., y Fombona, J. (2015). La educación Inclusiva en Portugal y España: naturaleza y fundamentos. Magíster, 27, 44-50.
Fondo Nacional de la Discapacidad (Fonadis), 2005. Primer Estudio Nacional de la Discapacidad (ENDISC-CIF, 2004). Santiago, Chile: FONADIS-Gobierno de Chile.
Grupo de Trabalho para o Apoio a Estudantes com Deficiências no Ensino Superior (GTAEDES), (2016). Disponível em:http://gtaedes.ul.pt/
Instituto Nacional de Estadística (INE), (2015). Actualización de Población 2001-2012 y Proyecciones 2013-2020. Disponible en: http://www.ine.cl/canales/chile_estadistico/familias/demograficas_vitales.php
Instituto Nacional de Estatística (INE), (2016). Censos 2011. Lisboa. Disponible en:
http://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpid=CENSOS&xpgid=censos2011_apresentacao
Konur, O. (2006). Teaching disabled students in higher education. Teaching in Higher Education, 3 (11), 351-363.
Lei Constitucional n.º 1/2005, de 12 de agosto. Diário da República n.º 155/05 - I série - A. Assembleia da República.
Lissi, M., Zuzulich, M., Hojas, A., Achiardi, C., Salinas, M., Vásquez, A. (2013). En el camino hacia la educación superior inclusiva en Chile. Fundamentos y adecuaciones curriculares para estudiantes con discapacidad sensorial o motora. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, Dirección de Asuntos Estudiantiles, Salud Estudiantil.
Lissi, M. R., Zuzulich, M. S., Salinas, M., Achiardi, C., Hojas, A. M. y Pedrals, N. (2009). Inclusión y discapacidad en contextos universitarios: La experiencia del PIANE-UC. Revista Calidad en la Educación (CSE), 30, 306-324.
Lopes, J. A. (2007). Perspectiva crítica da educação especial em Portugal. In J. M. Kauffman y J. A. Lopes (Eds.), Pode a educação especial deixar de ser especial? (p. 21-94). Braga: Psiquilíbrios Edições.
Maia, M., Agudo, S., y Fombona, J. (2015). La Educación Inclusiva en Portugal y España: naturaleza y fundamentos. Magíster, 27, 44-50. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.magis.2015.05.003
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC), (2015). Beca Discapacidad (*).Disponible en:
http://portal.becasycreditos.cl/index2.php?id_contenido=29639&id_portal=74&id_seccion=4188
Moreno, M. T. (2005, Mayo). Informe sobre la educación de América Latina y el Caribe. Documento presentado en Seminario Regional sobre la Integración de las personas con discapacidad en la Educación Superior en América Latina y el Caribe, IESAL/UNESCO, Caracas, Venezuela.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2008).Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Disponible en: http://www.un.org/disabilities/documents/convention/convoptprot-s.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación y la Cultura (UNESCO). (1994). Conferencia Mundial Sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. Salamanca, España: Fresno. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001107/110753so.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación y la Cultura (Unesco). (2005). Informe final: Integración de las personas con discapacidad en la educación superior en Chile. Disponible en: http://www.resi.cl/Informe_Educacion_Superior_y_Discapacidad_UNESCO_%20Enero_2005.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación y la Cultura (Unesco). (2013). Situación Educativa América Latina y el Caribe: Hacia una Educación para todos. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/situacion-educativa-mexico-2013.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013). Education Policy Outlook Chile. Disponible en: http://www.oecd.org/chile/EDUCATION%20POLICY%20OUTLOOK%20CHILE_EN.pdf
Pires, F. (2014). Manual de Intervenção e Apoio à Educação Especial. Madrid: Bubok.
Portuaria n.º 60/2012, de 29 de maio. Jornal Oficial da Região Autónoma dos Açores n.º 84, série 1. Secretaria Regional da Educação e Formação.
República de Chile (1994). Ley 19.284 sobre Integración Social Plena de las Personas con Discapacidad. Santiago: República de Chile.
República de Chile (2010). Ley 20.422 que Establece Normas sobre Igualdad de Oportunidades e Inclusión Social de Personas con Discapacidad. Santiago: República de Chile.
República de Portugal (1991). Decreto-Lei n.º 319/91, de 23 de Agosto de 1991.
República de Portugal (2005). Constituição da República Portuguesa, sétima revisão constitucional. Disponible en: https://www.parlamento.pt/ArquivoDocumentacao/Documents/CRPVIIrevisao.pdf
Servicio Nacional de la Discapacidad (Senadis). (2016). Concurso Nacional de Proyectos para la Inclusión de Personas en Situación de Discapacidad en la Educación Superior: Bases 2016. Disponible en: http://www.senadis.gob.cl/pag/625/1202/concurso_nacional_de_proyectos_educacion_2016
Velez, M. J. (2010, Janeiro). Serviços de apoio: Principais desafios e dificuldades experienciadas. II Seminário go GTAEDES, Universidade do Minho, Braga. Disponible en: http://gtaedes.ul.pt/gtaedes/seminario_mvelez
Warnock, H. M. (1978). Report of the Committee of Enquiry Into the Education of Handicapped Children and Young People. London: Her Majesty's Stationery Office.
Zuzulich, M. S., Achiardi, C., Hojas, A. M. y Lissi, M. R. (2014). Inclusión de estudiantes con discapacidad en universidades chilenas: mecanismos de admisión y recursos para su implementación. En: Centro de Políticas Públicas UC (eds.), Propuestas para Chile. Concurso Políticas Públicas, 55-88. Santiago: Salesianos Impresores.