Know the social environment of Music, a necessary condition in postmodern Musical Education

Authors

  • Amparo Porta Navarro Universidad Jaume I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6781

Keywords:

Postmodernism, Education, Music Education, Constructivism, curriculum, review
Agencies: Editorial Universidad de Granada, Grupo de Investigación HUM-672 AREA (Análisis de la Realidad EducativA) de la Universidad de Granada

Abstract

About 40 years ago Ausubel gave one of his most famous phrases in defense of meaningful learning, "If I had to reduce all educational psychology to one principle, enunciate this: The most important factor influencing learning is what the student already knows". And this was not an isolated principle, responding to one of the currents of thought of s. XX greater social commitment: Postmodernism. Since then there has been a constant attempt of Education for everything that is built from the near, known and meaningful. This paper reviews the past 80 years in education in the expressive field from the paradigm of Postmodernism and the position of the Music Education of it. Considered in Music Education aims expression, understanding and critical evaluation of the musical elements of life, culture and society. The article reviews from a postmodern look their findings, achievements and subjects still pending and the contributions and limits large methodologies of musical education. XX from a comprehensive and critical look. Finally, the article leaves open a question with the conviction that his answer is that justifies or not the presence of music education in the curriculum: What is the value and meaning of music education for contemporary man?

Downloads

Author Biography

Amparo Porta Navarro, Universidad Jaume I de Castellón

ID. ORCID: 0000-0001-5102-4529

Doctora en Teoría de los Lenguajes, Máster en Comunicación y Periodismo,

Licenciada en Pedagogía. Realizó sus estudios musicales en el Conservatorio

Superior de Música de Valencia.

Profesora Titular de la Universidad Jaume I de Castellón (España).

Directora de los conciertos para escolares del Palau de la Música de Valencia entre 1987-1992.

Autora de diferentes conciertos audiovisuales y libros como El metrónomo pulsional del rey león y Músicas públicas, escuchas privadas.

Diversas publicaciones internacionales, en libro y artículos.

Investigadora principal de tres proyectos I+D dos de carácter local y uno Nacional titulado «La televisión como hábitat sonoro. Estudio de los efectos de la banda sonora y sus narrativas audiovisuales en la infancia». Dirige, igualmente, un proyecto internacional sobre el impacto y efectos de las bandas sonoras del cine y la TV infantil en la escucha, la memoria colectiva y el patrimonio cultural.

Responsable del Grupo de investigación Hábitat Sonoro. Música imagen y significado (N. 217).

Es Miembro de la Red de Expertos en Patrimonio.

References

Adorno, T. W. (2009). Disonancias/Introducción a la sociología de la música (Vol. 14). Madrid: Akal.

Benjamin, W.; Aguirre, J. & de Alba, D. (1973). Discursos interrumpidos. Madrid: Taurus, p. 175.

Bourdieu, P.; Passeron, J. C.; Melendres, J. & Subirats, M. (1981). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Bourdieu, P.; de Elvira, M. D. C. R. (1988). La distinción. Madrid: Taurus.

Derrida, J. (1989). La escritura y la diferencia (Vol. 38). Barcelona: Anthropos.

Eco, U. (1999). La Estructura Ausente. Introducción a la Semiótica. Barcelona: Lumen.

Freud, S.; González, M. R. (1999). El malestar en la cultura (Vol. 3). Madrid: Biblioteca Nueva.

Fromm, E.; Germani, G. (1977). El miedo a la libertad. Barcelona: Paidós.

Habermas, J. (2008). El discurso filosófico de la modernidad (Vol. 3035). Valladolid: Katz Editores.

Hauser, A. (1969). Historia social de la literatura y el arte (Vol. 1, 2, 3). Madrid: Guadarrama.

Horkheimer, M. (2000). Teoría tradicional y teoría crítica, en L. Díez, C. Valenciana, & D. G. D. O., Innovació. Barcelona: Paidós.

Lévi-Strauss, C. (1987). Antropología estructural: mito, sociedad, humanidades. Barcelona: Siglo XXI.

Marcuse, H. (1987). El hombre unidimensional. Barcelona: Ariel.

McLuhan, M.; Powers, B. R. & Ferrari, C. (1995). La aldea global. Barcelona: Gedisa.

Porta, A. (2007). Músicas públicas, escuchas privadas. Hacia una lectura de la música popular contemporánea. Aldea Global. Valencia: Universidad de Valencia

Porta, A. (2014). Explorando los efectos de la música del cine en la infancia. Arte, Individuo y Sociedad, 26(1), 83-99.

Schafer, R. M. (1977). The tuning of the world. New York (USA): Alfred A. Knopf.

Verstegen, I. (2006). Arnheim, Gestalt and art: A psychological theory. Berlin / Heidelberg (Germany) - New York (USA): Springer Science & Business Media.

Published

2014-09-14

How to Cite

Porta Navarro, A. (2014). Know the social environment of Music, a necessary condition in postmodern Musical Education. DEDiCA. Journal of Education and the Humanities, (12), 69–82. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i12.6781

Issue

Section

Articles