Hacienda and Society in Almería Morisca: the Financial Management
DOI:
https://doi.org/10.30827/cn.v0i31.1804Keywords:
Municipal public finance, Real public finance, Ecclesiastic public finance, Financial power, Almería, Granada Kingdom, Moorish periodoAbstract
Following the approach methodological of the "new fiscal history", the behavior of the social subjects in charge of the management of the municipal, real and ecclesiastic public finance is analyzed. The centre of microhistoric studies is Almería (Granada Kingdom) during the Moorish period. The town, head of a large fiscal party, acting as an important link of the management among the different financiers systems. From the analysis of financial managers, we reach two conclusions: the town got important fiscal profits to the detriment of the rural Moorish area; and the jobs for managing the different fiscal parties were monopolized by a commercial bourgeoisie and used as speculative business for enrichment and at the same time as a mechanism for social promotion.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Nuestra revista se atiene a las recomendaciones para la implementación del Artículo 37 Difusión en Acceso Abierto de la Ley de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación:
- Los/as autores/as cuyas contribuciones sean aceptadas para su publicación en esta revista conservarán el derecho no exclusivo de utilizar sus contribuciones con fines académicos, de investigación y educativos, incluyendo el auto-archivo o depósito de los artículos aceptados en repositorios institucionales o temáticos de acceso abierto de cualquier tipo en un plazo máximo de seis meses.
- Preferiblemente se permitirá el uso de la versión publicada de las contribuciones científicas, que estarán accesibles en abierto tan pronto como sea posible.
-
Que en caso de que el trabajo sea aprobado para su publicación, el/la autor/a autoriza de manera ilimitada en el tiempo a la entidad editora para que incluya dicho texto en Chronica Nova y pueda reproducirlo, editarlo, distribuirlo, exhibirlo y comunicarlo en el país y en el extranjero por medios impresos, electrónicos, CD, Internet o cualquier otro medio conocido o por conocer.