The Crucifixion in the art of Alonso Cano
Keywords:
Baroque sculpture, Baroque painting, Religious sculpture, Crucifixes, Religious iconography, Granada School, Cano, Alonso, Lecaroz ChristAbstract
An idealistic aesthetic is a constant strand in the art of Alonso Cano, most of it religious in nature. Specially significan! examples of this are to be found in the paintings of the Passion and Crucifixion in the Diego Curto collection in Madrid ( 1643), in the San Fernando Royal Academy, in the Hermitage Museum and in Royal Academy of Fine Arts in Granada (1652).
In these different versions, and given the religious and emotional nature of the topic and the possibilities offered by the nude, the artist is able to give expression to the tensions operating between a naturalistic approach - even though still expressed in tenebrist style- and a poetic idealism reflected in the play of proportions, light and colours. The results of these tensions are analysed in the present article, which discusses such sculpture as the Lecaroz Christ and the paintings mentioned above, as well as other works. We also offer a comparative study of thc naked Christ in other representations of the Passion and of St. John the Baptist.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).