Appropriations and belongings. Pictorial quotations in the Spanish comic of the eighties

Authors

  • Francisca Lladó Pol Profesora Titular del Departamento de Ciencias Históricas y Teoría de las Artes de la Universitat de les Illes Balears

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7779

Keywords:

Adult comic, Narrative figuration, New Figuration of Madrid, Appropriations, comic book artists, Luis García, LPO, Ceesepe, Gallardo, Picasso, Pérez Villalta

Abstract

In the Spain of the late Franco regime and the first years of the transition to democracy, adult comics became a tool against the established system through the loan of paintings that will act as metaphors of freedom. Already in the eighties, the comic book artists approached the new considerations of narrative figuration, replacing criticism with the
expression of everyday life, cosmopolitanism and contemporaneity. A circumstance marked by the confluence with the New Figuration of Madrid and the presenteeism of the movida. This article analyses the role exercised by pictorial quotations that range from transgression to belonging to the new aesthetic, so that comic book artists will decide on the option that adjust their concept of creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisca Lladó Pol, Profesora Titular del Departamento de Ciencias Históricas y Teoría de las Artes de la Universitat de les Illes Balears

References

Altarriba, A. (2001). La España del tebeo. La historieta española de 1940 a 2000. Madrid: Espasa Calpe.

Altarriba, A. (2011). El paso del tiempo. En Altarriba, A. y Royo, L. El paso del tiempo (pp. 9-10). Barcelona: Norma.

Barber (1983). Editorial. La Luna de Madrid (9).

Beà, J.M. (2011). S/T. En Altarriba, A. y Royo, L. El paso del tiempo (pp. 8-9). Barcelona: Norma.

Calvo Serraller, F. (2013). La invención del arte español. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Cruz Yábar, M.T. (2007). El agua en la pintura de El Hortelano. En Cruz Yábar, M. T.

(comisaria) El Hortelano Mare Aigua (pp. 21-82). Catálogo de la exposición. València: Sala La Gallera.

Debord, G. (2005). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-Textos.

de Diego, E. (2007). El castillo de Yagua. En Sánchez, B. (coord.) La Movida (pp. 594-596). Madrid: Consejería de Cultura y Deportes de la Comunidad de Madrid.

De la Torre Oliver, F. (2012). Figuración postconceptual. Pintura española: de la

Nueva Figuración Madrileña a la Neometafísica (1970-2010). Universitat Poliècnica de València. Disponible en:

https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/15179/tesisUPV3752.pdf?sequence=1 . (Consultada el 19-01-2018).

Didi-Huberman, G. (2013). Cuando las imágenes toman posición. Madrid: A. Machado Libros.

Dopico, P. (2012). Cómics y dibujos de la movida madrileña. Tebeoesfera. Disponible

en: https://www.tebeosfera.com/documentos/comics_y_dibujos_de_la_movida_madrilena.html (Consultada el 10-01-2018).

Edito (1980). Star (57), 4.

Editorial (1977). Totem (1), 1.

Editorial (1979). El Víbora (1), 1.

Equipo Crónica (1989). Datos sobre la formación del Equipo Crónica y cronología por series. En Equipo Crónica 1965-1981, catálogo de la exposición. Madrid: Centro de Arte Reina Sofía.

Frabetti, C. (1980). El realismo innovador de Luis García. Totem (34), 6-7.

Gasca, L. y Mensuro, A. (2014). La pintura en el cómic. Madrid: Cátedra.

Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza.

Julius, A. (2002). Transgresiones. El arte como provocación. Barcelona: Destino.

Lladó, F. (2006). Le mythe de la postmodernité. Archétypes et représentations dans la

BD de la Transition espagnole. En Alary, V. y Corrado, D. (ed.). Mythe et Bande Dessinée (pp. 183- 202). Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise Pascal.

Llorens, T. (1972). Equipo Crónica. Barcelona: Gustavo Gili.

López Munuera, I. (2009). ¿Qué hace a los años setenta tan diferentes, tan atractivos?. En Los Esquizos de Madrid. Figuración madrileña de los 70 (pp. 27-37). Catálogo de la exposición: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2 de junio-14 de septiembre.

Los Esquizos de Madrid. Figuración madrileña de los 70 (2009). Catálogo de la exposición: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2 de junio-14 de septiembre.

Lyotard, J.F. (1998). La condición postmoderna. Madrid: Cátedra.

Martínez, J. T. (1986). Introducción. En Martínez, J.T.(coord.). La polémica de la posmodernidad (pp. 9-11). Madrid: Ediciones Libertarias.

Martínez, J.T. (2006). Contracultura y utopía en democracia. Once tesis sobre un malentendido llamado movida (1978-1988). Revista de Occidente (299), 99-127.

Marzo, J.J. y Mayayo, P. (2015). Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas. Madrid: Cátedra.

Onliyú y Martí (1980). La edad contemporánea. El Víbora (11), 20.

Sontag, S. (1969). Contra la interpretación. Barcelona: Seix Barral.

Terzera (1984). Madriz (1), 3.

Umbral, F. (1987). Guía de la posmodernidad. Madrid: Temas de Hoy.

Vilarós, T. (1998). El mono del desencanto. Una crítica cultural de la transición española (1973-1993). Madrid: Siglo XXI.

Wert, J. P. (2009). Desengaño de la pintura. En Los Esquizos de Madrid. Figuración madrileña de los 70 (pp. 39-53). Catálogo de la exposición: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2 de junio-14 de septiembre.

Published

2018-07-17

How to Cite

Lladó Pol, F. (2018). Appropriations and belongings. Pictorial quotations in the Spanish comic of the eighties. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 49, 321–341. https://doi.org/10.30827/caug.v49i0.7779

Issue

Section

Articles