The Symbolic Caracter of Art in the Aesthetic Theory of Antoni Tàpies

Authors

  • Luis González Ansorena Universidad de Salamanca

Keywords:

Aesthetics, Symbol, Tradition, Modernity, Orient, Tàpies, Antoni

Abstract

The objective of the present text is to elucidate, by means of his publications, if Antoni Tàpies´ conception of art includes the feature of the Symbolic from the viewpoint of western aesthetic tradition, as well as the influence on this field by the reception of the oriental thought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antich, X. (1998). El ser y la escritura. Una aproximación a la obra sobre papel de Antoni Tàpies. En El tatuatje i el cos. Papers, cartons i collages. Catálogo. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies.

Bonet, B. (1964). Tàpies. Barcelona: Polígrafa.

Borja-Villel, M. et. al. (2004) Antoni Tàpies en perspectiva. En Tàpies en perspectiva, Barcelona: MACBA.

Borja-Villel, M. (1992a). Comunicación sobre el muro. En Tàpies, Comunicació sobre el mur. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies.

Borja-Villel, M. (1992b). Tàpies. La contemplación del Arte. En Tàpies. Obra completa, volumen 3. Barcelona: Polígrafa.

Capra, F. 1984, (1975). El Tao de la física. Madrid: Luis Cárcamo editor.

Capra, F. 2009, (1996). La trama de la vida. Barcelona: Anagrama.

Catoir, B. 1989, (1987). Conversaciones con Antoni Tàpies. Barcelona: Polígrafa.

Cirlot, J. E. (2000). Tàpies. Barcelona: Omega.

Coomaraswamy, A. K. (1934). La transformación de la naturaleza en arte. Barcelona: Kairós.

Corredor Matheos, J. (1992). Antoni Tàpies. Matèria, signe, esperit. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Eliade, M. 2002 (2001). Erotismo místico en la India. Barcelona: Kairós.

Guenon, R. 2006 (2003). Los estados múltiples del ser. Palma de Mallorca: Olañeta.

Gimferrer, P. (1972). Tàpies i l’espirit català. Barcelona: Polígrafa.

Giedion, S. 1981 (1961). El presente eterno. Los comienzos del arte. Madrid: Alianza.

Jung, C. G. et al. 1995, (1964). Acercamiento al inconsciente. En VV.AA. El hombre y sus símbolos. Barcelona: Paidós.

Okakura, K. (2000). El libro del té. Olañeta: Palma de Mallorca.

Otto, R. (1925). Lo santo. Madrid: Revista de Occidente.

Marí, A., et al. (2002). La base de les deu mil formes. En Tàpies. Escriptura material. Libres, catálogo. Barcelona: Fundació A. Tàpies.

Marín Medina, J. (1976). Tàpies. Meditaciones. Madrid: Rayuela.

Moreno Galván, J. M. (1969). La última vanguardia. Madrid: Magius.

Moure, G. (1994). Objetos del tiempo. Barcelona: Polígrafa.

Penrose, R. (1977). Tàpies. Barcelona: Polígrafa.

Permanyer, L. (1983). Tàpies i les civilitzacions orientals. Barcelona: Edhasa.

Puig, A. (2005) Conversación con Antoni Tàpies. Zaragoza: Galería Llucià Homs/Ed. Aqua.

Racionero, L. 2008, (1983). Textos de estética taoísta. Madrid: Alianza.

Roe, J. (2007). Tàpies. Londres: Sirocco.

Saviani, C. 2004, (1988). El oriente de Heidegger. Barcelona: Herder.

Schmalenbach, W. (1975). Tàpies. Dibujos. Barcelona: Polígrafa.

Suzuki, D.T. 1996, (1959). El zen y la cultura japonesa. Barcelona: Paidós.

Tàpies, A. (2008) Antoni Tàpies en blanco y negro. Ensayos Barcelona: Círculo de lectores/Galaxia Gutemberg.

Tàpies, A., 1986, (1974). El arte contra la estética. Barcelona: Planeta.

Tàpies, A., 2007 (1989). La realidad como arte, por un arte moderno y progresista. Murcia: Colegio de aparejadores y arquitectos técnicos de la región de Murcia.

Tàpies, A. (1999). L’art i els seus llocs. Barcelona: Siruela.

Tàpies, A. (1996). L’experiencia de l’art. Barcelona: Edicions 62.

Tàpies, A., 1973, (1970). La práctica del arte. Barcelona: Ariel.

Tàpies, A., 2003, (1977). Memoria personal. Barcelona: Seix Barral.

Tàpies, A. (2001). Valor del arte. Madrid: Ave del paraíso.

Tàpies, A., y Valente, J. A., (1996). Comunicación sobre el muro. Barcelona: La rosa cúbica.

Teixidor, J. (1965). Antoni Tàpies. Barcelona: Sala Gaspar.

Ullán, J. M. (2000). Tàpies, ostinato. Madrid: Ave del paraíso.

Published

2017-06-26

How to Cite

González Ansorena, L. (2017). The Symbolic Caracter of Art in the Aesthetic Theory of Antoni Tàpies. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 48, 121–134. Retrieved from https://revistaseug.ugr.es/index.php/caug/article/view/6177

Issue

Section

Articles