The Compositional Strategies of the Grenadian Painter Diego Sánchez Sarabia (1704-1779)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.31374

Keywords:

Baroque painting, Granada School, engraving sources, Luca Giordano, Cornelis Cort, Federico Zuccaro, Alonso Cano

Abstract

The objective of this article is to explore the visual sources in which the Granada painter Diego Sánchez Sarabia in his artistic work. This task lead us to discover an artist totally dependent on the time; tends to copy Flemish and Italian paintings and engravings to which he added certain Notes Andalusian with references to Murillo and especially Alonso Cano; the paradigm of the Granada school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calero Palacios, M. C. (1999). La Abadía del Sacromonte de Granada: catálogo de manuscritos. Granada: Universidad de Granada.

Contini, F. (2020). L’opera e il suo doppio. Per un’atribuzione a Maria Rachele Lillo. En Fundaziones Terra d’Otranto. Disponible en: https://www.fondazioneterradotranto.it/2020/05/05/lopera-e-il-suo-doppio-per-unattribuzione-a-maria-rachele-lillo/ [Consultada el 23-06-2024]

De la Peña, B. (1746). Certificación dada por el R. P. Fr. Bartholome de la Peña, Definidor, y ­Secretario General de la Religión de N. P. S. Juan de Dios, de los gastos que N. Rmo. P. ­General Fr. Alonso de Jesus y Ortega, ha tenido, y pagado en las obras de enfermeria, y otras del Convento de Granada, y limosnas dadas à los demás de estas Provincias (…) Granada: ­Imprenta de Joseph de la Puerta.

Díaz Gómez, J. A. (2018). El Cristo de José de Mora: nuevos datos para la historia de una obra cumbre. De Arte (17), 59-76.

Díaz Gómez, J. A. (2018). Fundaciones de las congregaciones del Oratorio de San Felipe Neri y de Clérigos Regulares Menores en las jurisdicciones diocesanas de Granada y Guadix. Historia y Patrimonio [tesis doctoral inédita]. Universidad de Granada.

Galán Cortés, V. (2016). Diego Sánchez Sarabia, escultor (1704-1779). Identidad e Imagen de Andalucía en la Edad Moderna. Disponible en: http://www2.ual.es/ideimand/diego-sanchez-sarabia-escultor-1704-1779/ [Consultada el 03/03/2024].

Galán Cortés, V. (2016). La Ermita de la Virgen de la Cabeza en Churriana de la Vega. ­Historia, arte y avatares de una arraigada devoción. Alcalá del Valle: Comunidad de Padres ­Carmelitas.

García Cueto D. y Japón Franco, R. (2017). Aparición de la Virgen a San Juan de Dios y Muerte de San Juan de Dios. En Serrano Estrella, F. (coord.). Arte italiano en ­Andalucía. Renacimiento y Barroco, (pp. 142-143). Granada, Universidad de Granada, ­Universidad de Jaén.

García Luque, M. (2019). Las copias y el copiado de pintura italiana en Granada durante los siglos del Barroco. En D. García Cueto (dir.). La pintura italiana en Granada. Artistas y coleccionistas, originales y copias (pp. 433-468). Granada: Universidad de Granada.

García Luque, M. (2021). Entre Cano, Flandes e Italia: Risueño en la encrucijada de la pintura granadina. En J. J. López-Guadalupe, A. Contreras-Guerrero y J. A. Díaz ­Gómez (eds.). Mecenazgo, ostentación, identidad. Estudios sobre el Barroco hispánico (pp. 327-353). Granada: Universidad de Granada.

Gelao, C. (ed.). (1998). La Pinacoteca Provinciale di Bari. Opere dall’XI al XVIII secolo. Pintura pugliese e meridionale. Bari: Àrgos.

Gil Albarracín A. (1993). El templo parroquial de Berja y D. Ventura Rodríguez. Almería: ­Griselda Bonet Girabet.

Giménez Serrano, J. (1846). Manual del artista y del viagero en Granada. Granada: J. A. Linares.

Gómez Román, A. (2019). Empleo y uso de la copia italiana de los pintores granadinos del siglo XVIII y la Escuela de Dibujo. En D. García Cueto (dir.). La pintura italiana en Granada. Artistas y coleccionistas, originales y copias (pp. 495-512). Granada: ­Universidad de Granada.

Gómez Román, A. M. (1997) El fomento de las artes en Granada: mecenazgo, coleccionismo y encargo (siglos XVIII y XIX) [tesis doctoral inédita] Universidad de Granada.

Gómez Román, A. M. (2011). Contribución al estudio de la escultura andaluza del siglo XVIII. Pedro Duque Cornejo y su estela en Granada. En F. Serrano Estrella (coord.). Docta Minerva. Homenaje a la Profesora Luz de Elierte Vázquez (pp. 83-94). Jaén: Universidad de Jaén.

Gómez Román, A. M. (2015). Escultores de “terrible condición”. La escultura en el sistema de las artes desde el siglo XVI al XIX. Granada: Universidad de Granada.

Guillén Marcos, E. (1990). De la Ilustración al Historicismo: arquitectura religiosa en el arzobispado de Granada (1773-1868). Granada: Diputación Provincial de Granada.

Hermoso Cuesta, M. (2008). Lucas Jordán y la corte de Madrid. Una década prodigiosa (1692-1702). Zaragoza: Caja Inmaculada.

Isla Mingorance, E. (1979). Hospital y Basílica de San Juan de Dios en Granada. León: Everest.

Jones, P. M. (2016). Altarpieces and their viewers in the churches of Rome from Caravaggio to Guido Reni. Nueva York, Routledge.

Larios Larios, J. M. (1979). El claustro del Hospital de San Juan de Dios en Granada. Granada, Instituto Provincial de Estudios y Promoción Cultural.

Larios Larios, J. M. (1995). Estudio y análisis de un programa iconográfico barroco: la basílica de San Juan de Dios en Granada o el triunfo de la virtud. En Actas del II Congreso de Historia de Andalucía (Córdoba, 1991) (pp. 231-246). Córdoba: Junta de Andalucía, CajaSur.

Larios Larios, J. M. (2004). El hospital y la basílica de San Juan de Dios. Granada: ­Diputación Provincial de Granada.

López-Guadalupe Muñoz, J. J. (2008). Escultura y escultores en Granada en la época de Ruiz del Peral. Modelos, talleres y síntesis evolutiva. Boletín del Centro de Estudios Pedro Suárez (21), 291-326.

López-Guadalupe Muñoz, J. J. (2016). En la fábrica de las artes. La escultura en la Basílica de San Juan de Dios. En A. Contreras-Guerrero (coord.). Centesimus Annus (pp. 220-244). Granada: Orden Hospitalaria de San Juan de Dios.

Navarrete Prieto, B. (coord.). (1998). Zurbarán y su obrador: pinturas para el Nuevo Mundo. Valencia: Generalitat Valenciana.

Navarro Navarrete, C. (1997). Arte religioso en la villa de Íllora [trabajo de investigación inédito]. Universidad de Granada.

Navascués Palacio, P. (2016). Los autores: arquitectos, pintores y dibujantes. En A. ­Almagro Gorbea (ed.). El legado de al-Ándalus. Las Antigüedades Árabes en los dibujos de la Academia (pp. 63-79). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Pacheco, F. (1649). Arte de la Pintura, su antiguedad y grandezas. Sevilla: por Simón ­Faxardo.

Palomino Ruiz, I. y Peinado Guzmán J. A. (2016). Referencias documentales en torno a la dotación artística primigenia de la abadía del Sacro Monte en Granada. ­Revista de Humanidades (29). Disponible en: http://www.revistadehumanidades.com/articulos/123-referencias-documentales-en-torno-a-la-dotacion-artistica-primigenia-de-la-abadia-del-sacro-monte-en-granada [Consultada el 03-03-2024].

Palomino Velasco, A. (1724). El Museo Pictórico y Escala Óptica. Madrid: por la viuda de Juan García Infançon, v. II.

Parra y Cote, A. (1759). Desempeño el mas honroso de la obligacion mas fina, y relacion historico­-panegyrica de las Fiestas de dedicacion del magnifico templo de la Purma. ­Concepcion de Nuestra Señora, del Sagrado Orden de Hospitalidad de N.P. San Juan de Dios de la nobilissima, e ilustre, siempre fiel ciudad de Granada. Madrid: en la imprenta de Francisco Xavier García.

Pérez Sánchez, A. (1992). De pintura y pintores. La configuración de los modelos visuales en la pintura española. Madrid: Alianza.

Portela Sandoval, F. J. (2001). La obra pictórica de Lucas Jordán en El Escorial. En F. J. Campos y Fernández de Sevilla (coord.). El Monasterio del Escorial y la pintura (pp. 349-394). San Lorenzo de El Escorial: Real Centro Universitario Escorial-María ­Cristina.

Rodríguez Ruiz, D. (1990). Diego Sánchez Sarabia y las Antigüedades Árabes de España: los orígenes del proyecto. Espacio, tiempo y forma. Serie VII, 3, 1990, 225-258.

Sánchez Real, J. (2007). Diego Sánchez Sarabia y las pinturas murales del Cristo de la Luz de Fondón (Almería). En V. Sánchez Ramos (coord.). Lux Mundi: La religiosidad popular en torno a la Luz: Actas del I Congreso Nacional de Advocaciones de la Luz (pp. 891-924). Almería: Instituto de Estudios Almerienses, v. 2.

Sánchez Sarabia, D. (1777). Compendio histórico del origen, y culto en Granada de N. Señora de las Angustias. Granada: en la Imprenta de la Ssma. Trinidad.

Sánchez-Mesa, D. (1991). El arte del Barroco. Escultura-pintura y artes decorativas. Sevilla: Gever.

Sotomayor Muro M. (1988). Cultura y picaresca en la Granada de la Ilustración. D. Juan de Flores y Oddouz. Granada: Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino.

Stratton-Pruitt, S. (ed.). (2012). The Art of Painting in Colonial Quito. Philadelphia: Sainth Joseph’s University Press.

Valdivieso, E. (2010). Murillo. Catálogo razonado de pinturas. Madrid: El Viso.

Published

2024-11-20

How to Cite

Contreras Guerrero, A. (2024). The Compositional Strategies of the Grenadian Painter Diego Sánchez Sarabia (1704-1779). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.31374

Issue

Section

Articles