The most disturbing portrait painted by Fortuny

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30469

Keywords:

Fortuny, Granada, Del Castillo

Abstract

In 1871, Mariano Fortuny y Marsal (1838-1874) painted one of his most striking portraits during his stay in Granada: Miss Del Castillo on her deathbed, currently in the Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC 10699). Several authors have written about this painting, but until now it was unknown who the deceased young woman in the painting was and the relationship that she and her family had with the painter. In this article we will reveal his identity, while providing new data that will change the critical fortunes of the painting that we know until now.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea, S. (2003). Les repeticiones de Fortuny. En M. Doñate et alt. Fortuny (1838-1874) (pp. 363-375). Barcelona: Museu Nacional d’Art de Catalunya.

Alcolea, S. (2017). Cronología biográfica. En J. Barón (ed.). Fortuny (1838-1874) (pp. 435-437). Madrid: Museo Nacional del Prado.

American Art Association, et al. (1898). Catalogue of the Modern Masterpieces Gathered by the Late Connoisseur William H. Stewart. Nueva York: Thomas E. Kirby. Disponible en https://archive.org/details/catalogueofmoder00amer_0 [consultado el 16-11-2023]

B. (4 de julio de 1914). Los Museos particulares. La casa del conde de Pradera. La Esfera, 27, 14-17.

Beaumont, E. et al (1875). Atelier de Fortuny: oeuvre posthume objets d’art et decuriosité : armes, faïences hispano-moresques, étoffes et broderies, bronzes orientaux, coffrets d’ivoire, etc. Paris: Imprimerie de J. Claye.

Berenguer, M. y Quílez, F. (2020-2021). Novedades en torno a obras de Fortuny desaparecidas. Locus amoenus, 19, 151-176.

Carbonell, J. À. (2016). La Alhambra y la nostalgia del oriente desaparecido en la obra de Fortuny y sus colegas franceses. En F. Quílez Corella (dir.). Tiempo de ensoñación. Andalucía en el imaginario de Fortuny (pp. 199-205). Granada: La Alhambra.

Caro, E. (2022). Enamorados de la Alhambra. Mariano Fortuny, Santiago Rusiñol. Muy historia, 20, 170-178.

Ciervo, J. (1921). El arte y el vivir de Fortuny. Barcelona: M. Bayés.

Davillier, J. C. (1875), Fortuny, sa vie, son oeuvre, sa correspondance: avec cinq dessins inédits en facsimilé et deux eaux-fortes originales. París: A. Aubry.

Diaz de Alda Heikkilä, M.C. (2006). Albert Edelfelt. Cartas del viaje por España. Madrid: Polifemo.

Escalante, A. de. (1922). Del Manzanares al Darro, Madrid: Ed. Gil Blas.

Grönvold, M. (1959). Hugo Birger, un pintor enamorado de la Alhambra. Boletín de la Real Academia de San Fernando, 9, 47-63.

Guasch, F. y Batlle, E. (1926). Catálogo del Museo de Bellas Artes (Arte Contemporáneo). Barcelona: Junta de Museos de Barcelona.

Gutiérrez, A. y Martínez, P.J. (2017). Epistolario del Archivo Madrazo en el Museo del Prado. Madrid: Museo Nacional del Prado y Fundación María Cristina Masaveu Peterson.

Gutiérrez, A. (2017). Cecilia de Madrazo. Luz y memoria de Mariano Fortuny, Madrid: Museo Nacional del Prado y Fundación María Cristina Masaveu Peterson.

Madrazo Garreta, R. de (1898). Few Notes on the Works of Fortuny included in the Collection of the Late W. H. Stewart. En American Art Associaton (ed.). Catalogue of the Modern Masterpieces Gathered by the Late Connoisseur William H. Stewart (pp. 1-3). Nueva York: Thomas E. Kirby. Disponible en https://archive.org/details/b1698531?q=Catalogue+of+the+Modern+Masterpieces+Gathered+by+Late+Connoisseur+William+H.+Stewart [Consultada el 2 de diciembre de 2023]

Madrazo, F. de (1994). Federico de Madrazo. Epistolario. Tomo II. Madrid: Ediciones del Prado.

Martínez Peláez, A. (2005). De la creación hedonista en el Mercado del Arte. Un ejemplo: Ayuntamiento Viejo de Granada, de Mariano Fortuny y Marsal. Cuadernos de arte de Granada, 36, 185-201.

Maseras, A. y Fages de Climent, C. (1932). Fortuny la mitad de una vida. Madrid: Espasa Calpe.

Moragas Pomar, L. (1944). Biografía del notable pintor Tomás Moragas. Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, II, 4, 31-46.

Moreno Garrido, A. (1991). La Alhambra de Fortuny, Itinerario por los lugares dibujados y pintados. Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 22, 87-100.

Navarro, C. G. (2007-2008). Testamentaría e inventario de bienes de Mariano Fortuny en Roma. Locus amoenus, 9, 319-349.

Navarro, C. G. (2017). La historia domesticada. Fortuny y el coleccionismo de antigüedades. En J. Barón (ed.). Fortuny (1838-1874) (pp. 373-397). Madrid: Museo Nacional del Prado.

Nicolás Martínez, M. del Mar. (1990). La estancia en Granada de la familia Fortuny-Madrazo (1870-1872). Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 21, 123-134.

Novo González, J. (2006). William H. Stewart, el espíritu de un mecenas. Artistas españoles en una colección americana. En J. Novo y M. Lertxundi (eds.) Zamacois, Fortuny, Meissonier. (pp. 211-219). Bilbao: Museo de Bellas Artes.

Pérez-Cellini, J. J. (2015). El taller de Mariano Fortuny en Granada (1870-1872). Locus amoenus, 13, 127-137.

Perosterena, D. (1904). El lema de una fotografia. La Fotografia, 39, 91.

Quílez Corella, F. (2016). Balance de un tiempo feliz. En F. Quílez Corella (dir.). Tiempo de ensoñación. Andalucía en el imaginario de Fortuny (pp. 23-31). Granada: La Alhambra.

Rico, M. (1906). Recuerdos de mi vida. Madrid: Imprenta Ibérica.

Roca Cabrera, M. (2018). Atelier Fortuny. El paso del tiempo en el mercado del coleccionismo. En Simposio Internacional El tiempo y el arte. Reflexiones sobre el gusto IV. (pp. 625-636). Zaragoza: Diputación Provincial de Zaragoza y Institución Fernando el católico.

Wolff, A. (1883). Exposition de peinture. Cent Chefs-d’oeuvre des collections parisiennes. París: Impr. Pillet et Dumoulin.

Published

2024-12-13

How to Cite

Cornet Arilla, A., & Berenguer Amat, M. (2024). The most disturbing portrait painted by Fortuny. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55, 395–413. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30469

Issue

Section

Articles