Hands in Surrealism: mode d’emploi

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30216

Keywords:

Surrealism, hands, fragmented body, art and sexuality, art historiography

Abstract

Surrealism made the contemporary experience of the fragmented body a key of its imaginary. Different researchers at the end of the twentieth century proposed a renewal of traditional historiography on the basis of this acceptance of the body in pieces and the destructive impulses inherent in artistic creation (for they are in life). This article first considers this theoretical rupture based on the surrealist body and then reviews the uses of the hands in the movement’s repertoire. Since, given this broken body, hands are ubiquitous in surrealism, introducing us to several of its obsessions (establishing a bridge with the unconscious, fostering a primitivistic attitude with the world, evoking allegories of sexual nature, etc.).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene Valle Corpas, Universitat de València

Soy doctoranda en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada. Actualmente trabajo en mi tesis sobre la periferia urbana como paisaje en el cine europeo de los años sesenta y en concreto en la cinematografía de Jean-Luc Godard bajo la dirección de Esperanza Guillén y Manuel Borja-Villel. Además trabajo en un proyecto de investigación financiado por el Mineco en la Universidad Pompeu Fabra, centro en el que realicé mis estudios de máster en Estudios Comparados en Literatura Arte y Pensamiento. He publicado artículos sobre historiografía del arte y sobre arte contemporáneo y espacio urbano.

References

Bellmer, H. (2010). Anatomía de la imagen. Madrid: Ediciones La Central.

Breton, A. (2001). Manifiestos del surrealismo. Buenos Aires: Argonauta.

Cunillera, M. (2010). Metáforas de la voracidad en el arte del siglo XX. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: https://docta.ucm.es/entities/publication/a316cc2c-6896-4239-8521-5eb2d07485e4

Didi-Huberman, G. (1995). La ressemblance informe. París: Éditions Macula.

Foster, H. (2008). La Belleza compulsiva. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Gabriel Martín, F. (2004). La mano «viva» de Buñuel y «The beast with five fingers». En I. Santaolalla & E. Al. (eds.), Buñuel, siglo XXI (pp. 309-326). Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza.

García Lorca, Federico (2019 [1929]). Poeta en Nueva York. Ed. Marcus Cabada Candal. Pontevedra: Rara Avis.

Guillén, E. (2000). El ojo como objeto de indagación en el arte contemporaneo. En Ante el nuevo milenio. Raíces culturales, proyección y actualidad del arte español (pp. 511-520). Granada: CEHA.

Jay, M. (2007). Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Madrid: Akal.

Krauss, R. (2002). Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.

Krauss, R. (2015). El inconsciente óptico. Madrid: Tecnos.

Madariaga, B. (1999). Los dibujos poéticos de Federico García Lorca. Santander: Museo de Bellas Artes del Ayuntamiento.

Mayayo, P. (2002). André Masson: mitologías. Madrid: S.I.

Nochlin, L. (2020). El cuerpo en piezas: el fragmento como metáfora de la modernidad. En Isabel Valverde (ed.), Situar en la Historia. Mujeres, arte y sociedad (pp. 109-133). Madrid: Akal.

Powell, K. (1997). Hands-On Surrealism. Art History, 20(4), 516-533.

Puelles, L. (2007). Lo posible. Fotografías de Paul Nougé. Murcia: Cendeac.

Ramírez, J. A. (2003). Corpus solus. Para un mapa del cuerpo en el arte. Madrid: Siruela.

Roger, T. (2013). L’oeil et la main dans Capitale de la douleur. Colloques Fabula s/n. https://doi.org/10.58282/colloques.2241

Sousa, C. (2022). Deconstruir una imagen. Algunas notas sobre la iconografía del (des)amor maternal en el surrealismo. Boletín de Arte, (43), 89-99.

Spector, J. (2003). Arte y escritura surrealistas (1919-1939). Madrid: Síntesis.

Tusiet, A. (2018). Un perro andaluz: el guion y otras peripecias. Recuperado de http://tausiet.blogspot.com/2018/03/un-perro-andaluz-el-guion-y-otras.html

Published

2024-07-31

How to Cite

Valle Corpas, I. (2024). Hands in Surrealism: mode d’emploi. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.30216

Issue

Section

Dosier Surrealismo