Antonio Sosa. Search as development strategy of an artist (1974-1987)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.29701

Keywords:

Antonio Sosa, Seville, Contemporary Spanish Art, Postmodernism, 20th century

Abstract

The aim of the present article is to share the artistic evolution of Antonio Sosa from the late seventies until the year 1987. After an initial period, the artist develops himself from abstraction, detached from the predominant artistic practice of the time to an increasingly more personal style that makes use of elements from his immediate environment as a way of addressing a discourse which roots from a question as a point of reference in order to discuss the deepest existential doubts. This path emerges through a re-dimensioning of the concept of shamanism as a key element in his artistic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

“Antonio Sosa”. ABC (Sevilla). 21-3-1986.

Campillo Ortiz, D. (2001). Antonio Sosa: Obra sobre papel [tesis de licenciatura inédita]. Universidad de Sevilla.

Cobo, P. (1985). Presentación. En P. Cobo (coord.). Un Palacio Dentro de Otro. Santander: Junta de Andalucía.

De Aizpuru, J. (1986). Cuatro escultores andaluces. En J. Pedrero (coord.). Bienal de Escultura de Zamora. Zamora: Junta de Castilla y León, Ayuntamiento de Zamora y Diputación de Zamora.

De la Torre Amerighi, I. (2014). Arcaismo, primitivismo y esquematismo mágico-simbólico en la obra de Antonio Sosa. Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas, 1, 68-80.

De la Torre Amerighi, I. (2014). El Grupo de Sevilla. Una historia de la pintura hispalense en la década del entusiasmo y el desencanto (1981-1992). Aproximación a los orígenes, dicciones y disensiones de la generación pictórica sevillana de la década de los 80 a través de los textos y las exposiciones. Atrio. Revista De Historia Del Arte, 20, 140–159.

Díaz-Urmeneta Muñoz, J. B. (2008). Huellas, sellos, improntas. En J. B. Díaz-Urmeneta Muñoz y J. Soto (coords.). Procesos. Huellas, sellos, improntas (pp. 11-21). Sevilla: Fundación Aparejadores.

Eraso, M. y Ortiz, C. (2015). Editar en un sistema de ecos positivos. La edición de revistas de crítica artística contemporánea en la década de los ochenta del siglo XX en el Estado español, a través de los proyectos emblemáticos Figura, Figura Internacional y Arena Internacional del Arte/International Art. Sobre: prácticas artísticas y políticas de la edición, 1, 90-116.

Expósito Aragón, J. (2000). Los mediadores en arte y su incidencia en la pintura contemporánea sevillana (1975-1995). [tesis doctoral inédita]. Universidad de Sevilla.

González-Camaño, F. L. (2022). Conversaciones con Antonio Sosa. Alcalá de Guadaíra: Ayuntamiento de Alcalá de Guadaíra.

López, J. C. (1983). Antonio Sosa. En Joven Creación Plástica. Sevilla: Caja de Ahorros Provincial San Fernando.

Lorente, M. (2-1983). “Antonio Sosa: madurez de un joven creador”. ABC (Sevilla).

Lorente, M. (30-1-1980). “Antonio Sosa y su identidad andaluza”. ABC (Sevilla).

Lorente, M. (18-11-1981). “Pinturas y esculturas de Antonio Sosa”. ABC (Sevilla).

Marina, A. (1986). Pienso que la lucidez… En Antonio Sosa. Málaga: Museo de Bellas Artes.

Martín Martín, F. (1993). Pintura contemporánea sevillana. En J. Rodríguez Gómez y J. Martía Álvarez (coords.). Sevilla y su provincia, vol. 5 (pp. 361-420). Sevilla: Editorial Gever.

Mayorga, J. (1986). “Antonio Sosa expone sus singulares esculturas en el Museo de Bellas Artes”. Consultado en el archivo personal del artista.

Navarro Morcillo, P. (2013). Antonio Sosa. Trayectoria artística y evolución [trabajo fin de máster]. Universidad Pablo de Olavide.

Navarro Morcillo, P (2016). Ecos chamánicos en la escultura contemporánea. En B. Carrera Maldonado y Z. Ruiz Romero (eds.). Abya Yala Wawgeykuna: artes, saberes y vivencias de indígenas americanos (pp. 86-101). Sevilla: Acer-VOS. Patrimonio Cultural Iberoamericano.

Pérez Calero, G. (1993). La plástica escultórica en la Sevilla del siglo XX. En J. Rodríguez Gómez y J. Martía Álvarez (coords.). Sevilla y su provincia, vol. 5 (pp. 297-360). Sevilla: Editorial Gever.

Power, K. (1986). Antonio Sosa: algunas reflexiones sobre lo primitivo contemporáneo. En Antonio Sosa. Sevilla: La Máquina Española.

Power, K. (1985). El alto volumen de la música. En Andalucía Puerta de Europa. Madrid: Junta de Andalucía.

Power, K. (1987). Reflexiones tardías sobre Alfafar. En II Bienal de Escultura de Alfafar. Alfafar: Ayuntamiento de Alfafar.

Power, K. (1986). Un eje sur: José Abad, Antonio Sosa, Pedro Croft. En III Fira de l´Escultura Al Carrer. Tàrrega.

Power, K. (1989). “Apuntes sobre España”, Arena Internacional, 1, 91-93.

Ýñiguez Ovando, J. A. (1998). Memoria de la vanguardia abstracta sevillana. En La pintura abstracta sevillana 1966-1982. Sevilla.

Ýñiguez Ovando, J. A. (1987) La pintura abstracta sevillana (1958-1985) [tesis de licenciatura]. Universidad de Sevilla.

Published

2024-12-03

How to Cite

Navarro Morcillo, P. (2024). Antonio Sosa. Search as development strategy of an artist (1974-1987). Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 55, 357–378. https://doi.org/10.30827/caug.v55i0.29701

Issue

Section

Articles