The architect Gaspar Cayón. Some notes on his training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.27461

Keywords:

Architecture, Baroque, Cadiz, Cathedrals, Creative process, Design, Stonework, Catedral de Guadix, Gaspar Cayón, Vicente Acero, Granada, Guadix, 18th century

Abstract

The artistic training of Gaspar Cayón will be analyzed, establishing his technical-constructive virtues, taking as a foundation the works in which he participated, such as the cathedral of Guadix. In addition, we will highlight his relationship with other contemporary artists, as well as the way in which they influenced his creative repertoire. From this, we will reflect on his time in Andalusia in this formative process and his architectural qualities, both theoretical and practical, with the purpose of shedding light on such an important teacher and distinguishing his participation by demonstrating his knowledge in forestry and stonework, thus giving him a constructive personality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edgar Antonio Mejía Ortiz, Departamento de Historia del Arte, Universidad de Granada

Becario Pre Doctoral FPI en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada. Tiene un Master Universitario en Tutela del Patrimonio Histórico-Artístico. El legado de al-Ándalus por el mismo Departamento; Maestro en Historia del Arte con Mención Honorífica y Especialista en Historia del Arte en “Estudios de los Virreinatos” por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y es Arquitecto la Facultad de Arquitectura de la UNAM.

References

Alonso Ruíz, B. (1991). El arte de la cantería. Los maestros transmeranos de la Junta de Voto. Santander: Universidad de Cantabria, Asamblea Regional de Cantabria.

Arambulu-Zabala Higera, M. A. y Soldevilla Oria, C. (2013). Jándalos. Arte y sociedad entre Cantabria y Andalucía. Santander: Ediciones de la Universidad de Cantabria.

Asenjo Sedano, C. (1977). La catedral de Guadix. Granada: El Manda, Aula de Cultura en Movimiento.

Asenjo Sedano, C. (1996). Guadix: Guía Histórica y Artística. Granada: Diputación Provincial de Granada.

Franchini Guelfi, F. (2002). La escultura de los siglos XVII y XVIII. Mármoles y maderas policromadas para la decoración de los palaciós y las imágenes de devoción. En. P. Boccardo, J. L. Colomer, C. Di Fabio (dirs.). España y Génova. Obras, artistas y coleccionistas (pp. 203-221). Madrid: Fundación Carolina, 203-221.

Galera Andreu, P. (2007). La catedral de Guadix. Su arquitectura. En A. Fajardo Ruíz (coord.). La Catedral de Guadix. Magna Splendore (pp. 113-166). Guadix: Mouliaá, Map SL., 113-166.

Gallego Burín, A. (1956). El barroco granadino. Granada: Universidad de Granada.

Gómez-Moreno Calera, J. M. (1994-1995). Arquitectura y ornato en la altiplanicie Granadina durante el siglo XVIII. Boletín del Instituto de Estudios “Pedro Sánchez” (7-8), 89-107.

Gómez-Moreno Calera, J. M. (2009). Diversas precisiones sobre la catedral de Guadix y su ampliación barroca. Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada (40), 209-225.

Gómez-Moreno Calera, J. M. (1992). La Iglesia de Cúllar y la Arquitectura del XVIII en la zona de Guadix-Baza. Boletín del Instituto de Estudios “Pedro Sánchez” (5), 103-126.

Gómez Román, A. M. (2011). El retablo mayor de la iglesia parroquial de Cogollos de Guadix. Boletín del Centro de Estudios “Pedro Suarez” (24), 109-124.

Isla Mingorance, E. (1977). José de Bada y Navajas. Arquitecto andaluz (1691-1755). Granada: Excelentísima Diputación Provincial, Instituto Provincial de Estudios y Promoción Cultural.

Kubler, G. (1957). Arquitectura de los siglos XVII y XVIII. En Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico. XIV. Madrid: Editorial Plus Ultra.

Ledesma Gámez, F. (2017). Vivir del Arte: el caso de Juan Antonio Blanco. Cuadernos de los amigos de los Museos de Osuna (19), 30-37. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6715908 [Consultada el 03-05-2022].

López Flores, R. V. (2008). Joseph Martín de Aldehuela. De Teruel al Puente Nuevo de Ronda. Péndulo: Revista de Ingeniería y Humanidades (19), 108-127.

Marías, F. (1989). El largo siglo XVI. Madrid: Taurus.

Marías, F. (2007). La catedral de Cádiz de Vicente Acero: la provocación de la arquitectura ´crespa´. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (19), 79-104.

Marías, F. (2008). La catedral de Cádiz de Vicente Acero: la provocación de los textos. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (20), 49-76.

Navascués Palacio, P. (2000). Tesoros de España. Madrid: Espasa Calpe.

Palacios Gonzálo, J. C. (2003). Trazas y cortes de cantería en el Renacimiento español. Madrid: Editorial Munilla-Leira.

Polión, M. V. (1787). Los Diez Libros de Architectura. Trad. Joseph Ortiz y Sanz. Madrid: Imprenta Real.

Rodríguez Domingo, J. M. (2007). El barroco en Guadix y el Altiplano. Andalucía Barroca, exposición itinerante. Sevilla: Consejería de Cultura, 202-221. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/27411 [Consultado el 22-01-2023].

Sierra Fernández, L. A., Herrera García, F. J. (2004). ´Del estudio en la teórica y del trabajo en la práctica´. Observaciones sobre la formación, ideas y obra del arquitecto Vicente Acero. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (16), 113-127.

Taylor, R. (1995-1996). El Sagrario de la catedral de Granada y la junta de Maestros de 1738. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte (VI-VII), 149-179.

Tosca, T. V. (1757). Compendio Mathematico en el que se contienen todas las materias mas principales de las Ciencias, que tratan de la Cantidad. Tomo V. Arquitectura civil, montea, y cantería. Arquitectura Militar, Pirotechnia, y Artilleria. Valencia: Imprenta de Joseph García.

Published

2023-07-27

How to Cite

Mejía Ortiz, E. A. (2023). The architect Gaspar Cayón. Some notes on his training. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 54, 95–114. https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.27461

Issue

Section

Articles