André Breton’s Picasso and Georges Bataille’s Picasso. Two gazes for one painter
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.26192Keywords:
surrealism, materialism, spirit, decomposition, synthesis, dualism, France, Picasso, André Breton, Georges Bataille, 20th CenturyAbstract
The aim of this article is to analyze Picasso’s figure during French magazine’s period La Révolution Surréaliste and Documents. Going beyond polemic that involves André Breton and Georges Bataille, the texts that we will take in exam want to demonstrate how a genius as Picasso could be defined starting from two different positions, during the same historical time period.
Starting from a materialism’s analysis, it will come to light a fight between material and spiritual, this is what will define a painting that, trough two different gazes, is able to lead revolution for each of these two intellectuals.
Downloads
References
Bataille, G. (1930a). Le bas matérialisme et la gnose. Documents (1), 1-8. Reimpresión Jean-Michel Place (1991), II. Disponible en http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32952s
Bataille, G. (1930b). Soleil pourri. Documents (3), 173-174. Reimpresión Jean-Michel Place (1991), II. Disponible en http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32952s
Bataille, G. (1945). Les peinture politiques de Picasso. Actualité (87). También en Œuvres complètes (1988), Tome XI, Paris: Gallimard.
Bataille G. (1970). La notion de dépense. Œuvres Complètes vol. I (pp. 302-320). Paris: Gallimard.
Bataille G. (2011), Définition de l’hétérologie. Cahiers Bataille numéro premier. Paris: éditions les cahiers, 229-236.
Breton, A. (1925). Le surréalisme et la Peinture. La Révolution surréaliste (4), 26-30. Disponible en https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5845096g/f28.image
Breton, A. (1926). Le surréalisme et la Peinture. La Révolution surréaliste (6), 30-32. Disponible en https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k58451087/f31.image
Breton, A. (1927). Le surréalisme et la Peinture. La Révolution surréaliste (9-10), 36-43. Disponible en https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5845141v/f40.image
Breton, A. (1929). Seconde manifeste du surréalisme. La Révolution surréaliste (12), 1-17. Disponible en https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k58451673/f7.image
Didi-Huberman G. (1995). La ressemblance informe. Ou le gai savoir visual selon Georges Bataille. Paris: Macula.
Dunan, N. D. y Taurel, J. (2015). Bajo materialismo y surrealismo. El debate Bataille-Breton. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales (223), 171-190.
Einstein, C. (1929). Pablo Picasso. Quelques tableaux de 1928. Documents 1, 35-38. Reimpresión Jean-Michel Place (1991), II. Disponible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32951f
Einstein, C. (1930). Picasso. Documents (3), 155-157. Reimpresión Jean-Michel Place (1991), II. Disponible en http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32952s
García Vergara, M. (2013). Georges Bataille y la parte del arte. De Documents a Acéphale, Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publications.
Miller, CFB (2006). Pablo Picasso. En Ades, Down y Baker, Simon (eds.). Undercover Surrealism. Georges Bataille and Documents (pp. 214-221). London: The MIT Press.
Monnet, G. (1930). Picasso et le cubisme. Documents (3), 139-140. Reimpresión Jean-Michel Place (1991), II. Disponible en http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k32952s
Perniola, M. (1998). Philosophia sexualis. Scritti su Georges Bataille. Verona: Ombre corte edizioni.
Pullano T. (2017). Georges Bataille as a Thiker of Statehood: a Relational and Materialist Approach. En W. Stronge (eds.). Georges Bataille and Contemporary Thoughts (pp. 97-115). London: Bloomsbury.
Rosenblum R. (septiembre de 1966). Picasso as Surrealist. Artforum, 21-25.
Rubin W. S. (1968). Dada, Surrealism and their Heritage. New York: The Museum of the Modern Art.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).