Unpublished news about five unknown Compostela silversmiths: Esteban Montero, Alejandro Bermúdez, Andrés Legrande, Jesús Paz and Isolino del Río
DOI:
https://doi.org/10.30827/caug.v54i0.26125Keywords:
silversmithing, silversmiths, Santiago de Compostela, historical press, nineteenth centuryAbstract
Silversmithing, despite being one of the disciplines that shaped the system of arts and crafts of Santiago since the foundation of the city at the beginning of the ninth century, it has not been studied decisively by Galician historiography. Our research focuses on documentary sources that allow us to understand the development of this art, especially from a biographical approach and attending to the importance of these artists in the Compostela of their time. In this article we explore the context of the transition from the nineteenth to the twentieth century from the historical press, through five silversmiths unknown until now, and news among which we have found the descriptions of sumptuous lost pieces that certify the variety and quality of their works and importance of their customers.
Downloads
References
Bouza Brey, F. (1962). Platería civil compostelana hasta finales del siglo XIX. Santiago de Compostela: Instituto de Estudos Galegos Padre Sarmiento.
Couselo Bouzas, J. (1932). Galicia artística en el siglo XVIII y el primer tercio del XIX. Comostela: Imprenta, librería y Enc. del Seminario.
El Diario (imp.) (1875). Exposición Regional Agrícola e Industrial y Artística de Galicia en 1875: premios concedidos por la Sociedad Económica de Amigos del País. Santiago de Compostela: Est. Tipográfico El Diario.
Pérez Varela, A. (2020). El platero compostelano Ricardo Martínez Costoya (1859-1927): contexto, vida y obra. Santiago de Compostela: Andavira y Consorcio de Santiago.
Sousa y Pereira (1988). Historia de la Escuela de Artes y Oficios de Santiago. A Coruña: Editorial Diputación Provincial.
Taín Guzmán, M. (1998). “Monroy e a ourivería do altar do apóstolo, o sentido da magnificencia”. En Singul Lorenzo, F. (dir.). Pratería e acibeche en Santiago de Compostela: obxectos devocionais para o rito sacro e a peregrinación (pp. 253-302). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Thomas, J. (imp.) (1896). Catálogo ilustrado de la tercera Exposición de Bellas Artes é Industrias Artísticas. Barcelona: J. Thomas.
Tilve Jar, M. A. (1986). Aportación al estudio histórico-artístico del arciprestazgo de Arousa (siglos XVI-XX). Universidade de Santiago de Compostela.
Villaverde Solar, M. D. (2000). Patrimonio artístico del arciprestazgo de Ribadulla. A Coruña: Edinosa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que ser licenciado bajo una licencia Creative Commons que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la cita de la fuente original, con un uso no comercial y siempre que no se hagan obras derivadas.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).