Antonio Romera between academicism and ruptures: sieges to his key of Plastic Reason

Authors

  • Pedro Emilio Zamorano Pérez Universidad de Talca, Chile https://orcid.org/0000-0003-1787-5834
  • Alberto Madrid Letelier Universidad de Playa Ancha - Chile

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24731

Keywords:

Antonio Romera, Plastic Reason, artistic historiography, Chile, 20th century

Abstract

Antonio Romera arrived in Chile in 1939. His intellectual figure was remarkable in the local artistic field even when, viewed from contemporaneity; it is debated among those who consider his presence as indispensable in the construction of a Chilean artistic historiography and others who make a more critical evaluation. This article addresses one of the most interesting “keys” of his historiographical systematization, such as his concept of “Plastic Reason”. This aspect is analyzed from the author’s own definition, as well as from the impact it had on his critical discourse. On the other hand, the work addresses the validity of his legacy in relation to more contemporary theoretical approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, C. (1979). “Revisión crítica de la historia del arte chileno”, Santiago de Chile, Catálogo 25 de septiembre al 25 de octubre Galería CAL.

Badal, G. (1995). Balmes, viaje a la pintura. Santiago de Chile: Ocho libros editores.

Castillo, R. (2001). “Los asedios de Romera”, Romera y su tiempo, Santiago de Chile, Centro Cultural de España.

Ivelic, M. y Galaz, G. (1975). La pintura en Chile (Desde José Gil de Castro hasta Juan Francisco González). Santiago Chile: Ediciones Extensión Universitaria, Universidad de Chile.

Ivelic, M. y Galaz, G. (1988). Chile: arte actual, Valparaíso, Chile: Ediciones Universidad Católica de Valparaíso.

Machuca, G. (2011). El traje del emperador: Arte y recepción pública en Chile de las cuatro últimas décadas. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.

Oyarzun, P. (2000). Arte en Chile de veinte, treinta años. En Arte, Visualidad e Historia (s.p.). Santiago de Chile: Editorial La Blanca Montaña.

Pastor Mellado, J. y Richard, N. (1981). Tránsito Suspendido. Versión residual de la historia de la pintura chilena. Catálogo exposición de Carlos Altamirano. Santiago de Chile.

Pastor Mellado, J. (2022). pequeña NOVELA. Valparaíso: Editorial Economías de Guerra.

Pérez, M. (1967). Carta de Matilde Pérez a Antonio Romera. (Revista PEC, 1967). En Arturo Cariceo. (2005). Matilde Pérez. (s.p.). Colección Maestros de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile. Chile: Editorial Universitaria.

Richard, N. (1979). El arte en Chile, una historia que se recita, otra que se construye. Revista Cal (2), 12-13.

Romera, A. (1950). Razón y poesía de la pintura. Santiago de Chile: Ediciones Nuevo Extremo.

Romera, A. (10 de junio de 1960). Exposición Internacional de 1910. Diario La Nación. Santiago de Chile.

Romera, A. (3 de septiembre de 1960). La Pintura Nueva y los Problemas de la Crítica. Diario Las Últimas Noticias. Santiago de Chile.

Romera, A. (21 de enero de 1961). Los Pintores de la Realidad Poética. Diario Las Últimas Noticias, Santiago de Chile.

Romera, A. (28 de octubre de 1962). Otras exposiciones. Diario El Mercurio. Santiago de Chile.

Romera, A. (13 de octubre de 1962). Constancia de los temas. Diario Las Últimas Noticias. Santiago de Chile.

Romera, A. (1967). Experiencias de un crítico de artes plásticas. Revista Chilena de Investigaciones Artísticas Aisthesis (2), 204-205.

Romera, A. (20 de febrero de 1969). Supuesta peligrosidad del arte. Diario El Mercurio. Santiago de Chile.

Romera, A. (1969). Asedio a la pintura chilena (Desde el Mulato Gil a los bodegones literarios de Luis Durand). Santiago de Chile: Editorial Nascimento.

Romera, A. (1971). El movimiento Forma y Espacio. Catálogo Exposición 16 años (1955-1971). Santiago de Chile: Ediciones Cultura y Publicaciones, Ministerio de Educación.

Romera, A. (28 de octubre de 1973). Carlos Francisco Leppe: Collages Esculturas. Diario El Mercurio. Sección Crítica de Arte. Santiago de Chile.

Romera, A. (6 de enero de 1974). Cómputo artístico de 1973. Diario El Mercurio. Sección Crítica de Arte. Santiago de Chile.

Romera, A. (1994). El despertar de una conciencia artística (1920-1930). En César Fernández Moreno (coord.) (1994) América Latina en sus artes (pp. 5-18). Madrid, España: Siglo veintiuno editores.

Silva, C. (2013). La crítica de artes visuales en Chile una aproximación desde su falta. Memoria para optar al grado académico de Licenciada en Artes con mención en Teoría e Historia del Arte. Santiago de Chile: Universidad.

Sommer, W. (1987). Romera; asedio fecundo a la plástica chilena. Catálogo Panorama de la pintura chilena desde los precursores hasta Montparnasse. Santiago de Chile: Corporación Cultural de Las Condes.

Zamorano, P. et al. (2005). El español Antonio Romera y la historiografía artística chilena: una propuesta de organización fundacional. Revista Archivo Español de Arte (310), 133-144.

Zamorano, P. et al. (2007). Antonio Romera; asedios a su obra crítica. Revista Aisthesis (42), 98-117.

Zamorano, P., Herrera, P, Madrid, A. y Cortes, C. (2014). Circulación de la información y reflexión artística en Chile: Panorama de las revistas desde 1900 hasta la década del sesenta. Revista Universum (29:2), 291-309.

Published

2022-12-23

How to Cite

Zamorano Pérez, P. E., & Madrid Letelier, A. (2022). Antonio Romera between academicism and ruptures: sieges to his key of Plastic Reason. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 135–150. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24731

Issue

Section

Articles