English-Speaking Artists in Granada. 1808-1926: Impacts and Cross-Cultural Exchange

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24729

Keywords:

Cross-Cultural Exchange, Alhambra (Granada), United Kingdom, United State of America, Australia, 19th century, 20th century

Abstract

In this article, the incorporation of Spain to the Grand Tour route is considered as a cultural exchange profitable both to the visitors and to the hosts. It analyses the cultural keys that characterized it, as well as its impact on the conformation of the intellectual and cultural peculiarities in the Granada╞s society during the 19th and 20th centuries. That way, Granada is estated as a centre where modernity is assumed, with its owns features and rhythms, but with full adherence to the defining peculiarities of this historical period -which had usually been marginased it as an anomaly on the European map of Modernism. To support these arguments, we relates several case studies of exchanges and influences that took place in Granada╞s artistic field, between 1808 and 1936.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcolea, F. (2015). Pintores españoles en Londres (1775-1950). Menorca: CreateSpace- Independent Publishing Platform. Disponible en: https://www.academia.edu/12826544/_1_Pintores_españoles_en_Londres_1775_1950_I_Panorama_del_siglo_XIX. [Consultada el 22-03-2022].

Arias Anglés, E. (1981). Influencia de los pintores ingleses en España. En Imagen romántica de España (pp. 79 y ss.). Madrid: Ministerio de Cultura.

Arias Anglés, E. (1986). El Paisajista romántico Jenaro Pérez Villaamil. Madrid: Centro de Estudios Históricos.

Arias Anglés, E. (1995). La pintura orientalista española. Imagen de un tópico. En I. Henares et al. La imagen romántica del legado andalusí (pp. 47-55). Granada: El Legado Andalusí.

Arias Anglés, Enrique. (1999). Escacena y Daza: pionero del orientalismo romántico español. Archivo Español de Art, (287), 279-287.

Arias Anglés, E. (2002). Pérez Villaamil en Inglaterra. Archivo Español de Arte, 75 (299), 322–326.

Antequera, M. (1964). Durante tres cuartos de siglo, la escuela granadina de dibujantes a pluma, ha exaltado las bellezas de nuestra ciudad. Ideal, 9.860 (28 de mayo), sin paginar.

Antequera, M. (1967), Ideal, 30 de junio de 1967, 14.

Baker, C. et al. (2009). The discovery of Spain: British artists and collectors: Goya to Picasso. Edimburgo: National Galleries of Scotland.

Barrios Rozúa, J. M. (2014). El Generalife y las ruinas árabes de sus contornos. Un capítulo inédito de los Nuevos Paseos de Simón de Argote. Al-Quantara, XXXV (1), 29-59.

Barrios Rozúa, J. M. (2016). Alhambra romántica. Los comienzos de la restauración arquitectónica en España. Granada: Universidad.

Brenan, G. (1957). South from Granada. Seven Years in an Andalusian Village. Londres: Hamish Hamilton.

Brenan, G. (1975). Personal record (1920-1972). Nueva York: Alfred A. Knopf.

Bretz, M. L. (2001). Encounters Across Borders: The Changing Visions of Spanish Modernism, 1890-1930. Lewisburg: Bucknell University Press.

Bonaddio, F. y Ros, X. de. (eds). (2003). Crossing fields in modern Spanish culture. Oxford: European Humanities Research Centre, University of Oxford.

Christoforidis, M. (2018). Manuel de Falla and visions of Spanish music, Londres: Routledge.

Eysteinsson, E. (1990). The Concept of Modernism. Itahaca: Cornell University Press.

Eysteinsson, E. y Liska, V. (eds.).(2007). Modernism. Amsterdam: J. Benjamins Pub.

Ford, R. y Pardo, J. (trad.). (1845, 2008). Manual para Viajeros Por España y Lectores en Casa. II. Andalucía. Madrid: Turner.

Geist, A. y Moleón, J. (eds.). (1999). Modernism and Its Margins: Reinscribing Cultural Modernity from Spain and Latin America. Nueva York: Garland.

Gregori, E. y Herrero-Senés, J. (ed.). (2016). Avant-Garde Cultural Practices in Spain (1914-1936). The Challenge of Modernity. Leiden: Brill.

Harris, D. (1995). The Spanish Avant-garde. Manchester: Manchester University Press.

Henares Cuéllar, I. (1995). Viaje iniciático y utopía: Estética e historia en el Romanticismo. En La imagen romántica del legado andalusí (pp. 47-55). Granada: El Legado Andalusí.

Henares Cuéllar, I. (2004). Granada entre dos siglos: un modelo de cultura para una sociedad contemporánea. Revista del Centro de Estudios Históricos de Granada y su Reino (16), 177-183

Hopkins, C. (2021). La España romántica: David Roberts y Genaro Pérez Villaamil. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando y Centro de Estudios Europa Hispánica. Instituto Ceán Bermúdez.

Howarth, D. (2007). The Invention of Spain. Cultural relations between Britain and Spain. 1770-1870. Manchester: Manchester University Press.

Irving, W. (1896). The Alhambra. Londres: Macmillan and Co.

Mendelson, J. (2005). Documenting Spain: artists, exhibition culture, and the modern nation, 1929-1939. University Park, Penn: Pennsylvania State University Press.

Pennell, J. (1889). Pen drawing and pendraughtsmen. Londres y Nueva York: MacMillan & co. Disponible en: https://archive.org/details/cu31924030667582/mode/2up?ref=ol&view=theater. [Consultada el 29-03-2022].

Pérez Calero, G. (2005). Artistas románticos extranjeros ante el paisaje andaluz: relaciones e intercambios. En M. Cabañas (coord.). Arte Foráneo en España (pp. 139-148). Madrid: CSIC.

Piotrowski, P. (2009). Toward a Horizontal History of the European Avant-Garde. En S. Bru et al. Europa! Europa?: the avant-garde, modernism, and the fate of a continent (pp. 49-58). Berlín, Nueva York: De Gruyter.

Rogers, G. B. (2008). British modernism and Ortega’s Spanish vanguard: Cosmopolitan visions of Europe, 1922–1939. Northwestern University. Disponible en: https://arch.library.northwestern.edu/downloads/bn999685x?locale=en. [Consultada el 4-4-2022].

Rubio, J. (coord.). (1994). El viaje romántico por España. El Gnomo: Boletín de Estudios Becquerianos, 3, 95 y 163-211.

Salas, X. de. (1958). Varias notas sobre Jenaro Pérez Villaamil. Archivo Español de Arte, XXXI (124), 273-298.

Santos, M. D. (1997). Pintura del siglo XIX en Granada. Arte y sociedad. Universidad de Granada. Disponible en: https://digibug.ugr.es/handle/10481/28924. [Consultada el 29-03-2022].

Soufas, C. (2007a). Approaching Spanish Modernism: Tradition and the “New Man”. En A. Eysteinsson A. y V. Liska. (eds). Modernism (pp. 931-995). Amsterdam: J. Benjamins Pub.

Soufas, C. (2007b). The Subject in Question: early contemporary Spanish literature and modernism. Washington, D.C.: Catholic University of America Press. Disponible en: https://www.proquest.com/legacydocview/EBC/3134748?accountid=14542. [Consultada el 4-4-2022].

Valladar, F. de P. (1890). El Incendio de la Alhambra. Continuación de la “Novísima Guía de Granada”. Granada: Imp. de la Vda. é Hijos de P. V. Sabatel.

Villafranca, M. del M. (2016). El paseo de los Tristes de Granada como referente de una escenografía oriental. A propósito de un dibujo de William Gell. En J. Calatrava et al. (eds.). La cultura y la ciudad (pp. 55-61). Granada: Universidad.

Vlachou, F. (2016). Why Spatial? Time and the Periphery, Visual Resources, 32 (1-2), 9-24.

Published

2022-12-23

How to Cite

Escoriza Escoriza, E. J. (2022). English-Speaking Artists in Granada. 1808-1926: Impacts and Cross-Cultural Exchange. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 99–117. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24729

Issue

Section

Articles