Influence and purpose of the aesthetic thought of Pablo Zelaya Sierra

Authors

  • Gabriel Galeano

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24712

Keywords:

Aesthetic thought, aesthetic culture, Honduran painting, authentic art, aesthetic apparatus, Pablo Zelaya Sierra, Daniel Vázquez Díaz, José Ortega y Gasset, Friederich Schiller, Theodor Adorno, Honduras, 20th century

Abstract

The article concentrates a reflection about the aesthetic foundations of the thought of the Honduran artist Pablo Zelaya Sierra. Likewise, the article analyzes the implications of this creator’s work in the context of Honduran art and lists the enormous contribution of his aesthetic-pedagogical model in the generation of an aesthetic culture that clearly intended to achieve a sensitivity that would enable the development of a nation project without foreign influences and impositions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.

Benjamin, W. (2015). El autor como productor. Madrid: Casimiro.

Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Ediciones Península.

Casaús Arzú, M. (2001). Las redes teosóficas de mujeres en Guatemala: la Sociedad Gabriela Mistral, 1920-1940. Revista Complutense de Historia de América (27), 219-255.

Durón, Jorge F. (1996). La muerte de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa. Tegucigalpa: BCH.

Giustiniani, F. E. (2013). Una estética raciovitalista. En Zamora Bonilla, J. (dir.), Guía de Ortega (294-295). Comares.

Gil Fillol, L. (1932). La simpática inquietud de Pablo Zelaya, Revista del Archivo y Biblioteca Nacionales, X, XII, 377-425.

Gil Fillol, L. (1947). Vázquez Díaz. Barcelona: Editorial Iberia.

Ortega y Gasset, J. (2017). Meditaciones del Quijote. Madrid: Catedra.

Suárez, C. (1996). Ausencia y presencia de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (41). Tegucigalpa: BCH.

Schiller, F. (2018). Cartas sobre la educación estética de la humanidad. Barcelona: Acantilado.

Traba, M. (1994). Arte de América Latina 1900-1980. New York-Washington: Banco Interamericano de Desarrollo.

Umaña, H. (1996). Pablo, raíz peregrina. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (11-13). Tegucigalpa: BCH.

Vázquez, J. V. (1996). Biográficos de Pablo Zelaya Sierra. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (25-35). Tegucigalpa: BCH.

Zelaya Sierra, P. (1996). Hojas escritas con lápiz. En Pablo Zelaya Sierra: Primer centenario. Edición conmemorativa (55-61). Tegucigalpa: BCH.

Published

2022-12-23

How to Cite

Galeano, G. (2022). Influence and purpose of the aesthetic thought of Pablo Zelaya Sierra. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 169–188. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.24712

Issue

Section

Articles