Antonio Mateo Borrego (1660-1746): outlining the figure of a semi-unknown painter

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.23977

Keywords:

Sevillian painting, Antequera, Sanlúcar de Barrameda, 17th century, 18th century, Antonio Mateo Borrego

Abstract

The aim of this paper is to make known to History of Art the figure of Antonio Mateo Borrego (1660-1746), a semi-unknown painter from the Sevillian school, born in Antequera, trained in Seville and active in Sanlúcar de Barrameda between 1692 and 1742. This study is based on unpublished documents and paintings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bellido Ahumada, J. (1985). La patria de Nebrija. Sevilla: Mª del Carmen Bellido.

Caballero, J. A. (1905). Guía de Sanlúcar de Barrameda. Jerez: Tipografía del Guadalete.

Campos Delgado, J. y Camarero Bullón, C. (1995). Sanlúcar de Barrameda 1752: según las respuestas generales del Catastro de Ensenada. Madrid: Centro de Gestión Catastral y Cooperación Tributaria.

Climent Buzón, N. (2008). Historia social de Sanlúcar de Barrameda, En busca de nuestro pasado. Tomo 3: Cual lapa aferrada al Antiguo Régimen (1700-1759). Sanlúcar de Barrameda: ASEHA.

Cruz Isidoro, F. (1997). El Santuario de Nuestra Señora de La Caridad de Sanlúcar de Barrameda. Córdoba: CajaSur.

Cruz Isidoro, F. (2021). Devoción y arte: sobre la iconografía de la Virgen de la Caridad, patrona de Sanlúcar de Barrameda y del estado y Casa ducal de Medina Sidonia. En F. Cruz Isidoro (ed.). Centro de Investigación de la Historia de la Arquitectura y el Patrimonio Artístico Andaluz. HUM 171. Nuevos aportes 2021 (pp.251-269). Sevilla: Universidad.

Daza Palacios, S. (1999). La antigua cofradía de las Ánimas, Pedro Rellings y su Ecce-Homo. Revista Sanlúcar de Barrameda (35), s.p.

De la Asunción, P. (1739). La Milagrosísima imagen Nuestra Señora de la Portería. Madrid: Alonso Balvas.

Garrido Neva, R. (2016). Platería y plateros en Sanlúcar de Barrameda de los siglos XVI-XIX [tesis doctoral inédita]. Sevilla: Universidad.

Lamas Delgado, E. y Romero Dorado, A. (2018). El pintor florentino Francisco Ginete (ca. 1575-1647): un artista cortesano itinerante entre Madrid y Andalucía. Libros de la Corte (16), 86-108.

Martínez Ramos, J. A. (2010). Primera parte de los annales eclesiásticos y seculares de la villa de Rota (1251-1740). Rota: Ayuntamiento.

Moreno Arana, J. M. (2010). La policromía en Jerez de la Frontera durante el siglo XVIII. Sevilla: Universidad.

Prieto Gordillo, J. (2002). Documentadas nuevas obras de Juan de Roelas. PH: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico (39), 96-100.

Rodríguez Duarte, M.ª del C. (2008). Sobre el urbanismo sanluqueño según un plano del siglo XVII. Revista Sanlúcar de Barrameda (44), 89-103.

Rodríguez Duarte, M.ª del C. (2019). Las clarisas de Regina Coeli. 500 años de presencia en Sanlúcar de Barrameda (1519-2019). Sanlúcar de Barrameda: Comunidad de Clarisas.

Romero Dorado, A. (2015). Fuegos artificiales en Doñana para Felipe IV y Olivares: Guzmán el Bueno y la sierpe de Fez. En torno al ideal ético y el repertorio estético de la Casa de Medina Sidonia. Cartare (5), 31-64.

Sánchez Fuertes, C. (1997). El convento de San Antonio de Ávila y su capilla de Nuestra Señora de la Portería. Ávila: Convento de San Antonio de Frailes Menores Franciscanos.

Varios Autores. (2018). Catálogo de la Colección de Bienes Muebles. Fundación Casa Medina Sidonia. Sevilla: Junta de Andalucía.

Velázquez-Gaztelu, J. P. (1995). Fundaciones de todas las iglesias, conventos y ermitas de Sanlúcar de Barrameda. 1758. Sanlúcar de Barrameda: ASEHA.

Velázquez-Gaztelu, J. P. (1996). Catálogo de todas las personas ilustres y notables de esta ciudad de Sanlúcar de Barrameda. 1760. Sanlúcar de Barrameda: ASEHA.

Published

2022-12-23

How to Cite

Romero Dorado, A., & Moreno Arana, J. M. (2022). Antonio Mateo Borrego (1660-1746): outlining the figure of a semi-unknown painter. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 65–82. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.23977

Issue

Section

Articles