The The Guggenheim effect on the creation of international museum networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.23974

Keywords:

Museum policy, Museum cooperation, Network analysis, Guggenheim Foundation, Europe, 1937-2021

Abstract

The creation of new headquarters of the most important museums in the world is a clear testimony of the transformation in the management and structure of this type of organization within the phenomenon of globalization. In this article we will try to analyze the context in which this model of museum has been produced, its particularities, what have been the reasons for its success, as well as the study of different examples. Specifically, the Guggenheim Foundation has become a paradigm in the history of 21st century Museums with its respective initiatives spread across different countries with very diverse economic, territorial, social and cultural characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballé, C. (1996). La modernisation des musées: les paradoxes d´une évolution. En J.-M. Tobelem (ed.). Musées: gérer autrement. Un regard international (pp. 305-320). París : La Documentation Française, 1996.

Ballé, Catherine y Poulot, D. (2004). Musées en Europe. Una mutation inachevée. París: La Documentation Français.

Baudelle, G. y Krauss, G. (2014). The governance model of two French national museums of fine arts relocated in the province: Centre Pompidou Metz and Louvre-Lens. Belgeo, 1. Disponible en: https://journals.openedition.org/belgeo/12765 [Consultada el 31-10-2020].

Castells, M. (1998). La era de la información: economía, sociedad y cultura. La sociedad red (vol. 1). Madrid: Alianza Editorial.

Choay, F. (1994). Museo, ocio y consumo: del templo del arte al supermercado de la cultura. Arquitectura Viva (38), 17-22.

El Louvre cerrará mañana para evacuar las obras ante la crecida del río Sena. ElDiario.es, 2 de junio de 2016. Disponible en: https://www.eldiario.es/cultura/louvre-cerrara-manana-evacuar-inundables_1_3968158.html [Consultada el 7-9-2021].

Fradua, I. (2021). Guggenheim Urdaibai, un museo único para una zona única. Deia, 13 de junio. Disponible en: https://www.deia.eus/cultura/2021/06/13/museo-zona-unica-unico/1127848.html [Consultada el 31-10-2021].

García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós.

Giménez, G. (1996). Territorio y cultura. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, II (4), 9-30.

Gomes Domínguez, Á. (2000). Turismo y política cultural urbana. En L. C. Herrero Prieto (coord.). Turismo cultural: el patrimonio histórico como fuente de riqueza (345-363). Valladolid: Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León.

Grau Lobo, L. (2006). Redes de museos: un ensayo de supervivencia.Revista Museo. Asociación de Museólogos de España (11), 17-27.

Kishkovsky, S. (2019). Russian museums follow Putin´s call for satellites in the regions. The Art Newspaper, 12 de diciembre. Disponible en: https://www.theartnewspaper.com/2019/12/12/russian-museums-follow-putins-call-for-satellites-in-the-regions [Consultada el 14-8-2021].

Lameiras-Campagnolo, M. y Campagnolo, H. (2002). O conceito de Rede: incidências sobre enquadramento e a coordenação das unidades museológicas portuguesas. En: Actas Fórum Internacional Redes de Museus (pp. 25-40). Lisboa: Instituto Português de Museus

Macdonald, S. (2006). Globalization, Profession, Practice. En S. Macdonald (ed.): A Companion to Museum Studies (pp. 377-380). Oxford: Blackwell Publishing.

Maggi, M. y Dondona, C. A. (2006). Macchine culturali. Reti e sistemi nell´organizzazione dei musei. Turín: Ires.

Pérez Iglesias, Iñako (2010). La riqueza de la cultura. Del Guggenheim Bilbao al Guggenheim Urdaibai, Hermes (35), 62-68.

Plaza, B. et al. (2010). Arte y Economía, un matrimonio de conveniencia: el Museo Guggenheim en Bilbao. Scripta Nova, XIV (35). Disponible en: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-335.htm [Consultada el 14-8-2021].

Prats, C. (2007). Redes de museos en Cataluña: territorio e identidad. Mus-A. Revista de los Museos de Andalucía (8), 66-75.

Pulido, N. (2017). Vidarte: “El Guggenheim Bilbao no es una franquicia ni una sucursal, es un museo autónomo”, ABC Cultura, 13 de agosto. Disponible en: https://www.abc.es/cultura/arte/abci-vidarte-guggenheim-bilbao-no-franquicia-sucursal-museo-autonomo-201708130138_noticia.html [Consultada el 23-7-2021].

Rectanus, M. W. (2006). Globalization: Incorporating the Museum. En S. Macdonald (ed.). A Companion to Museum Studies (pp. 381-397). Oxford, Blackwell Publishing.

Redondo, M. El Museo Guggenheim mira a Urdaibai con una vía verde entre Gernika y Murueta, Deia, 7 de junio de 2021. Disponible en: https://www.deia.eus/cultura/2021/06/07/guggenheim-quiere-ampliarse-gernika-murueta/1126522.html [Consultada el 23-7-2021].

Ribaldi, C. (2005). Il nuovo museo. Origini e percorsi. Milán: Il Saggiatore.

Rubio, P. (2016) La crecida del Sena obliga a los museos del Louvre y Orsay a evacuar sus obras”, Expansión, 3 de junio. Disponible en: https://www.expansion.com/sociedad/2016/06/03/57519dc0ca4741cc0d8b45ae.html [Consultada el 5-7-2021].

Stacey, R. (1998). Pensamento estratégico e gestão de mudança: perspectivas internacionais sobre dinâmica organizacional. Lisboa: Publicações Dom Quixote.

Tobelem, J.-M. (2007). Le nouvel âge des musées. Les institutions culturelles au défi de la gestion. París: Armand Colin.

Published

2022-12-23

How to Cite

Gilabert González, L. M. (2022). The The Guggenheim effect on the creation of international museum networks. Cuadernos De Arte De La Universidad De Granada, 53, 239–259. https://doi.org/10.30827/caug.v53i0.23974

Issue

Section

Articles